Gebruik kokosolie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
jeus
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:02

Bericht door jeus »

Volgende ronde

Mag ik zo vrij zijn en eerst nog effe doen alsof er geen kritische kanttekeningen op mijn verhaal zijn?
En mag ik behandeling van Louisa's reacties dan tot het laatst bewaren?

@dopey:

Nee, wat mij betreft hoort mijn benadering niet op het forum bio-medische behandelingen, ook al neem ik inzichten uit die disciplines waar mogelijk en nodig ter harte. Mijn opvatting behelst het zo kundig mogelijk inzetten van inzichten vanuit een - weliswaar wetenschappelijk te toetsen of al getoetste - voeding op natuurlijk grondslag, al dan niet aangevuld met vitaminen, mineralen en andere 'micro-nutrienten'.
Als DML kokosolie in tablet vorm voorschrijft heeft hij daar zijn motieven voor - die ik graag wil horen - en bevind ik me blijkbaar in goed gezelschap.
"Ikke" laat mij hoe dan ook niet testen. Vooralsnog beschouw ik mij nml. niet als ME/CVS - patient, daar kom ik - welllicht in de dubbele zin van het woord nog op terug. Bovendien:
Vetten (tri-glyceriden) worden in de darm afgebroken tot afzonderlijke vetzuren (bij kokos o.a. Laurinezuur) en opgenomen door de darmvlokken, en belanden rechtstreeks in de lymfe (-vloeistof) die dan in vetrijke vorm chylus wordt genoemd en door het lymfevaatstelsen langs de lymklieren of -knopen gevoerd wordt waar er lymfocyten aan worden toegvoegd. Kortom, de kans op vals-negatief testen lijkt mij onwaarschijnlijk. Indien toch:
Wanneer XMRV daadwerkelijk een cruciale rol speelt als veroorzaker van ME/CVS zou een aanzienlijk vermindering van die viral-load wellicht al bijdrage aan een keer ten goede en verbetering van de conditie van de patient.
Van belang is dus aan de weet te komen of kokosolie rsp. lauritinezuur dat effect kan bewerkstelligen.

@janine:

Je gebruikt alleen kokosolie voor bakken en geen vooruitgang. Dat roept zeker vragen op zoals:

Hoe lang al, wat gebruikte je daarvoor aan olien en vetten?. Wat gebruik je er nu eventueel nog naast op brood bv. Hoe kritsch ben je in het gebruik van kant- en klaar artikelen met verborgen vetten, gesteld dat je zoiets kan en mag.
Wellicht is aanvulling met lijnzaadolie op zijn plek. Het hoge gehalte aan alpha-linoleenzuur, een omega-3 vetzuur is van wezenlijk belang voor het kunnen benutten van zuurstof, de cel-ademhaling en het verwijderen van volstrekt onbruikbare kunstvetten van de vetknutselaars in de voedingsindustrie.
Vermeng lijnzaadolie met wat kwark, iets melk of liever karnemelk, als je tenminste geen lactose-intolerantie hebt. In dat geval zou je voedingsmiddelen moeten gebruiken met een hoog gehalte aan een van de zwavelhoudende aminozuren methionine, cysteine, cystine of glutathion.

@annek

Niet alleen ben ik nieuw op dit forum, mijn deelname aan een forum is op zich al een hele stap. Van internet maak ik gebruik voor e-mail op bescheiden schaal, het opzoeken van informatie, het kopen van ladingen tweede-hands boeken, maar van chatten, twitteren, hyves en ook weblogs weet ik niet meer dan van horen zeggen. Toch bedankt voor de bemoedigende tip. Wie weet...

@ cansado

Sympathiek van je om Louisa bij te vallen. Jammer dat jij niet zo helder van geest bent. Ik doorgaans wel, Van nature rijkelijk bedeeld met geest of intellect, dat is geen verdienste. Ook maar kado gekregen. Een terdege getraind denker, maar ook die onbedwingbare neiging tegen elke verdrukking tot voorbij mijn eigen en andermans vooroordelen door te denken waar anderen al lang gestopt zijn, ik kan niet anders. Zal ik het dan maar op me nemen het verdere denkwerk van je over te nemen? Je hoeft me ook niet bij te vallen, liever niet zelfs, blijf kritisch en shadow me. Een schot voor de boeg richting Louisa, ook geduld beoefenen is een schone zaak.

De term wondermiddel heb ik niet in de mond genomen en dat zal ik ook niet.
Dat door gebruik van kokosolie XMRV uit te roeien is beweer ik niet en ga ik niet beweren. Indien XMRV vergelijkbaar is met HIV en de hele andere reeks virussen en bacterien die voorzien zijn van zo'n lipid-coat, zo'n vetmantel, dan is de hypothese, de stelling, dat ook XMRV de confrontatie met kokosolie, of specifieker, laurinezuur niet overleeft buitengewoon redelijk en realistisch. Of die stelling waar is zal echter beproefd moeten worden in de praktijk.Alle pakweg 1500 deelnemers aan dit forum en ook de rest van de 30000 ME/CVS patienten hebben er dus alle belang bij dat dit daadwerkelijk getest wordt. Hoe, is vers twee.
Zelfs als dit klopt houdt dat niet perse in dat ME/CVS patienten erop vooruitgaan, laat staan genezen. De stelling dat XMRV de hoofdoorzaak vormt van dit ziektebeeld komt niet van mij, onderschrijf ik niet zonder meer en vecht ik ook niet aan. Daar ga ik niet over. Daar gaat DML cum sui over. Dat neemt niet weg dat beide stellingen zodanig met elkaar samenhangen dat het testen van de eerste hypothese, de tweede ondersteund, tenzij XMRV niet de hoofdoorzaakt vormt. Maar ook de weerlegde, fout gebleken stelling is wetenschappelijk van waarde.

Intermezzo - ooit van Popper gehoord?

Wat is wetenschap? Stel ik beweer: de verschrikkelijke sneeuwman bestaat niet.
Een hoogst riskante, derhalve wetenschappelijke stelling. Vervolgens sla je de nodige kraten bier in, gaat op je veranda zitten en wacht totdat de verschrikkelijke sneeuwman voorbij komt. Stelling weerlegt, maar niet te voorbarig, kan toch niet de prullebak in, ook weerlegde, gefalsificeerde hypotheses leveren kennis op. Je fouten onthouden is net zo belangrijk.

Als ....waarom ligt het dan niet in de schappen bij AH?

Trek het je niet aan, cansado, mijn antwoord is pijnlijk maar niet persoonlijk bedoelt, maar strictly bussiness. Je vraag is strontnaief. Dit gaat namelijk om bussines. This is economy, stupid. Maar toch, ook al neem ik het je echt niet kwalijk, geloof me, van dit soort opmerkingen wordt ik nou zoooo doood moeee. Toch ga ik het met mijn engelengeduld gewoon uitleggen en wel precies met die gegevens die ook in Bruce Fife's boek uitgelegd worden en die ik in vele andere kwestie ben tegengekomen:

In de VS is door de ASA, de amerikaanse soyabonen associatie, jarenlang een hoogst agressieve lastercampagne gevoerd om verzadigde vetten, met name tropische olieen in een kwaad daglicht te stellen, door nu juist te beweren dat ze bijzonder slecht zijn voor je gezondheid. Enig bewijs daarvoor werd nooit geleverd, is ook niet te leveren.. Het gaat om geld, om grof geld; staat het bij AH in de schappen dan kan op die plek niks anders staan. In het voorbarig hooggeprezen, zogenaamd liberale kapitalisme, die struikrovers-, straatvechters- en zakkenrollers ideologie, gaat het om winst maken, niet om jouw gezondheid. Het is niet in het belang van de farmaceutische industrie om te onderschrijven dat kokosolie HIV- besmetting kan bestrijden. Er is veel geld geinvesteerd in het ontwikkelen van testen en medicijnen en dat moet terugverdiend worden. En daarom zal men ook alles in het werk stellen om het gebruik van vitaminen en mineralen te bagatelliseren, of zelfs wettelijk aan banden te leggen, zodat in Europa Vit A niet meer vrij verkrijgbaar. Op vitamines kan geen patent worden aangevraagd, daarom zijn ze zakelijk amper interessant.

Toen in de jaren vijftig Mevr.Dr. Johanna Budwig door middel van de door haar ontwikkelde papierchromatografie voor het eerst in staat was zelfs de meest minime hoeveelheden vet te onderzoeken op hun samenstelling en haar bleek dat bij kankers in die tijd, de gezwellen gevormd werden door zeer lange ketens, verzadigde vetzuren en ze kon aantonen dat deze afkomstig waren van kunstmatig verharde visolieen zoals gebruikt in de margarine-fabricatie van de eerst helft van die eeuw zijn haar diverse processen aangedaan door de voedingmiddelenindustrie. Die heeft ze allemaal gewonnen. Vervolgens genas ze kankers en nog allerhande kwalen die op een gestoorde vetstofwisseling waren terug te voeren met weinig meer dan lijnzaadolie en kwark. Moerman, die het voor die tijd nog moest doen met zijn bevindingen, is met voorbedachten rade, belachelijk en monddood gemaakt. Jullie forum is mogelijk getuige van net zo onfrisse praktijken in de controverse tussen De Meirleir en Van der Meer.

Voorlopig volstaat dit, dunkt mij.

@ marlene &
@ karolien

(sorry voor het ontbreken van het accent, mijn toetsenbord wil het niet meer ophoesten)

Juist, Marlene, maar het is een puzzel die moet worden opgelost, en wel zodanig dat elk stukje op zijn plaats ligt, en het plaatje duideljk wordt. Maar hou je er ook rekening mee dat sommige onderdelen soms buitengewoon kunnen zijn?

Voorlopig last but nog least :

@ stargazertje

"Wat te doen als je allergisch bent voor kokos en kokosafgeleiden" vraag je

Of een dergelijke allergie voorkomt is mij niet bekent, jouw wel?
Wat ik daar, beredeneerd gissend, over te melden heb is dit:
De kans is buitengewoon groot dat een dergelijke allergie niet wordt opgewekt door de kokosolie zelf, maar door een van de vele andere bestanddelen van de vrucht/vruchtvlees. Mocht een experiment verantwoord zijn, of kunnen zijn - raadpleeg daarover een terzake deskundige - dan is mijn suggestie: probeer juist de meest geraffineerde, de meest gezuiverde, witte olie en niet de Virgin-kwaliteit. Voor de eventuele werking maakt dat allemaal niet uit.Overigens smaakt die gezuiverde olie ook niet naar kokos. Sterker nog, hij smaakt nergens naar en vervlakt bij gebruik/verhitting ook nog de smaak van kruiden. Dat is jammer, gewoon meer kruiden dus.
Een andere kwestie kan zijn dat iemand een buitengwoon sterk verstoorde, moeilijke vetvertering heeft als geval van een slecht functionerende lever. Mijn zus heeft daar ernstig last van. Haar ervaring is dat je dan het gebruik mondjesmaat (veel minder dus) over de dag moet verdelen. Overigens vindt Dr Budwig dat lijnzaadolie hoe dan ook verdragen wordt en zelfs een grote rol speelt bij het verwijderen van verkeerde vetten uit het lichaam. Het regenererend vermogen van de lever is groot. Voor kokosolie geldt bovendien dat deze al in de mond afgebroken kan worden door speekselenzymen en dus maar zeer ten dele de lever belast.
Op die laatste eigenschap berust overigens ook de krachtige uitwerking van kokosolie als deze gebruikt wordt voor oilpulling, een ayurvedisch techniek. Zoek maar op internet.

@ Louisa

Je gaat nog tenminste deze nacht, misschien zelfs langer - het word weekend - in de wacht, het is nu wellletjes zo.
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

Met verbazing lees ik deze uiteenzetting. En twijfel of ik een reactie moet geven. Ik doe het toch.

De toon van je uiteenzetting is dermate denigrerend dat het bijna misselijkmakend is. Ik wil niemand beoordelen op zijn/haar overtuiging van de werkzaamheid of het belang van bepaalde producten. Iedereen moet in zijn zoektocht naar gezondheid kijken wat voor hem/haar belangrijk is en waar je accenten legt in je aanpak. Dat is prima.

Maar laat daarbij dan iedereen in zijn waarde. Dit laatste lijkt jou volledig vreemd. Maak van dit forum geen spel om maar te proberen de reacties van anderen te overtroeven. Daarvoor is het niet bedoeld.
Laatst gewijzigd door poppetje op 03 sep 2010, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

@Jeus .. Misschien kun je beter de forumregels eens goed doornemen voor je gaat posten .. http://www.me-gids.net/module-Juridisch.html

Zal 1 puntje extra uitlichten


6. Personen (al of niet leden) beledigen, uitschelden, beschuldigen en/of persoonlijk aanvallen of belerend doen, is verboden. Met andere woorden, disrespect en laster wordt niet geduld. Heb je moeite met iemand, stuur diegene dan op een volwassen manier een PB (privé bericht) of mail maar doe dit niet openbaar.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Jeus, je hebt schrijverstalent.

Echter moet ik vaststellen dat u nog werk heeft om uw EQ (emotionele intelligentie) te ontwikkelen. U loopt als een olifant door een porseleinen winkel.

Op geen enkel moment toont u enige intellectuele empathie met de mogelijkheden die de meeste patienten hier ervaren.

U komt met hoogdravende lectuur aan terwijl het verstand van de meesten net is aangetast, ook wel brainfog genoemd. Eén van de meest bekende symptomen van deze ziekte.
Dit heeft niets met IQ te maken Jeus, wel met deze ziekte. Velen van ons hebben universiteit gedaan.
Waarom zo minachtend doen?

Uw lager bewustzijn is nog meester over uw gedachten. U heeft als mens nog veel te leren.
Laat uw ego u niet misleiden.

Verander eens van lectuur, de kokosolie is naar uw hoofd gestegen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Dit ruikt idd naar een zeer groot EGO!
Meer woorden verspil ik hier niet aan.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Wederom mijn complimenten, maar dit keer gericht aan Marlène. Ook dit keer ben ik het met iemand eens en ook weer niet in staat om het beter te verwoorden. Ben zeer geschokt door de reactie van meneer de intellect. Maar ach... ik ben maar een CVS/ME patiënte.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Nooit geweten dat dit de site is voor hoogopgeleiden en in het byzonder intellectuelen.

@Jeus: in je gebruikersnaam ontbreekt echter een letter: de 'Z' van Zielig!
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

@janine:

Je gebruikt alleen kokosolie voor bakken en geen vooruitgang. Dat roept zeker vragen op zoals:

Hoe lang al, wat gebruikte je daarvoor aan olien en vetten?. Wat gebruik je er nu eventueel nog naast op brood bv. Hoe kritsch ben je in het gebruik van kant- en klaar artikelen met verborgen vetten, gesteld dat je zoiets kan en mag.
Wellicht is aanvulling met lijnzaadolie op zijn plek. Het hoge gehalte aan alpha-linoleenzuur, een omega-3 vetzuur is van wezenlijk belang voor het kunnen benutten van zuurstof, de cel-ademhaling en het verwijderen van volstrekt onbruikbare kunstvetten van de vetknutselaars in de voedingsindustrie.
Vermeng lijnzaadolie met wat kwark, iets melk of liever karnemelk, als je tenminste geen lactose-intolerantie hebt. In dat geval zou je voedingsmiddelen moeten gebruiken met een hoog gehalte aan een van de zwavelhoudende aminozuren methionine, cysteine, cystine of glutathion.
Beste Jeus,

Ik wist niet dat DML kokosolie voorschrijft, interessant.
Niettemin merk ik op dit moment geen effect.
Ik gebruik enkel kokosolie. Geen andere vetten, en krijg via voeding ook geen andere vetten binnen (behalve de vetten van de voeding zelf zoals vis en vlees)

Ik gebruik geurloze kokos, kokosolie met smaak, en kokoscream. Alleen 100%.


Nu zo'n 6 weken.
Daarvoor at ik alles, boter, olijfolie, koekjes, brood, enzovoort.
Mag geen melk, ben allergisch voor caseine, melk, wei, yoghurt enzovoort.

Kkosolie is geen wondermiddel, gezond is het wel.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Sympathiek van je om Louisa bij te vallen. Jammer dat jij niet zo helder van geest bent. Ik doorgaans wel, Van nature rijkelijk bedeeld met geest of intellect, dat is geen verdienste. Ook maar kado gekregen.


Bij deze, zal ik dit topic als niet bestaand beschouwen.
De forumnaam Jeus, is mij niet langer bekend.
Bidt jij maar op je blote knietjes dat je nooit met problematiek te maken krijgt zoals hier op dit forum bij velen.

Laat die radartjes in je hoofd maar draaien, fijn om te merken dat die radertjes bij jou niet langzaam verroesten. Je moet weten, dat je daar inderdaad een groot geschenk mee in handen hebt.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

@Jeus .. Misschien kun je beter de forumregels eens goed doornemen voor je gaat posten .. http://www.me-gids.net/module-Juridisch.html

Zal 1 puntje extra uitlichten


6. Personen (al of niet leden) beledigen, uitschelden, beschuldigen en/of persoonlijk aanvallen of belerend doen, is verboden. Met andere woorden, disrespect en laster wordt niet geduld. Heb je moeite met iemand, stuur diegene dan op een volwassen manier een PB (privé bericht) of mail maar doe dit niet openbaar.

Met name op de volgende regel wil ik inhaken:
“stuur diegene dan op een volwassen manier een PB (privé bericht) of mail maar doe dit niet openbaar”
Op deze wijze en op een dergelijke reactie zit ik niet te wachten. De manier waarop er gereageerd is op mijn onschuldige reactie, komt zo denigrerend over dat ik overweeg om mijn account te laten deactiveren. Ik vraag mij af of Louisa nog steeds benieuwd is naar de informatie die haar nog te wachten staat. Gezien de reacties van Poppetje, Lynn, Karolien, Marlène en Janine zou ik toch op z’n minst een (re)actie van de Moderators verwachten of zie ik dat verkeerd?!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Bij deze lijkt het verstandig om een slotje te zetten op dit topic.
Bedankt voor de wijze woorden marlène e.a.
admin

@ cansado: moderators/team zijn hier niet 24u/24 aanwezig, wordt ook geleid door zieken. Maar momenteel zijn er nu ook met vakantie waaronder Louisa.
Ennuh: het zou te ver gaan mocht jij je hier niet meer goed voelen door bovengaand voorval. Hopelijk laat je je hier niet door leiden.
Hoop doet leven!
Gesloten