Schildklier

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

Schildklier

Bericht door Musicchris »

Een paar weken geleden was ik bij mijn homeopaat. Daar kwam het idee op dat mijn schildklier misschien niet goed zou werken.
Kenmerken daarvan zijn namelijk: overgewicht (bij te langzame schildklier) of ondergewicht (bij te snelle), en vermoeidheid. En ook het gauw koud hebben (bij te langzame schildklier).
Het leek ons wel heel herkenbaar, maar natuurlijk is mijn schildklierfunctie allang onderzocht. Zit je binnen een bepaalde waarde, dan werkt je schildklier goed.

Inmiddels heb ik dit eens nagezocht, en blijkt dat ik inderdaad net binnen de grenzen zit. Maar dan ook echt net. Het kan dus inderdaad dat de problemen daar vandaag komen (of in ieder geval een deel) maar hoe overtuig je een arts daarvan? Die zitten zo vast aan hun grenzen, terwijl dat voor de één anders ligt dan voor de ander.

Waar ik benieuwd naar ben: weten jullie je schildklierwaarden? Ik ben heel benieuwd of meer mensen zo op de rand zitten.

Ik wil even benadrukken dat dit zomaar een idee is, en zeker niet wetenschappelijk bewezen ofzo. Maar bepaalde dingen vond ik erg aannemelijk klinken en daardoor werd ik nieuwsgierig.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Misschien, als ik het niet vergeet, vraag ik de arts die we de 31 e voor eigenlijk een 2 e opinion gaan consulteren hiernaar. Hoe meer info, des te beter....
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Hoi Musicchris,

Dat is een goeie vraag.

Ik heb zelf sinds 2001 ziekte van Hashimoto, dit is een schildklierziekte waarbij de schildklier door antistoffen aangetast raakt en steeds minder gaat werken. Nou was het bij mij een duidelijk geval met een hoge tsh, maar bij veel mensen is het minder duidelijk.

In nederland zijn de ref. waarden meestal zo tussen de 0,3 en 5 meen ik (dit verschilt wel eens per lab), maar in Amerika is er veel discussie gaande over of dit wel goede referenties zijn. Daar hebben ze het geloof ik bijgesteld tot 0,3-3 (tsh waarde dus). Wat was jouw waarde als ik zo nieuwsgierig mag zijn? En weet je ook je vrije T4, en misschien zelfs je T3? Als die laatste 2 nooit geprikt zijn is het denk ik zeker een goed idee om deze 2 te laten bepalen, samen met de tsh, dan heb je een wat completer beeld.

Altijd goed om alles grondig uit te sluiten, niewaar :wink:

Esmee
Plaats reactie