Osteopathie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Osteophaat:
Daar ben ik sinds november mee begonnen, ik denk dat ze verschillend te werk gaan. Aan de hand van de klachten van iemand.
Ze zei, bij mij al de eerste keer, dat staan mij energie kost.
(dat zal wel denk ik dan, maar ik doe nog wel mijn ding)

In mijn geval duwt en drukt ze niet, behandeld ze alles voorzichtig.
Wel heel apart, ik ben niet zo zweverig, ik had veel pijn in mijn rechter zij,
zij legt daar de hand op en wrijft een klein beetje, ik ben er beroerd en vermoeid van terug gekomen.

Ook heeft ze de handen wel eens achter op mijn nek/schouderbladen gelegd, en gewreven. Om mijn zenuwstelsel wat toegankelijker te maken.
De vorige keer heeft ze mijn hoofd behandeld, voorzichtig.
ik zei dat ik veel last heb geheugen en concentratie, daar heb ik niets van gemerkt, is nog een ramp.

Ik ben er nu totaal 5 keer geweest, heb veel minder pijn (zo goed als niet op dit moment) en ben stabieler, (was vandaag wel weg) kan weer lichtte stress situatie's aan, althans dat denk ik. haha
Maar die minder pijn kan ook komen omdat ik sindsdien 25 gr amitriptyline slik. De pijn in de rechterzij en darmen is op dit moment weg.

Ze is begripvol, dat is ook prettig. Het lange termijn effect, geen idee.

Ik krijg het vergoed dus blijf het nog ff proberen.

Lijda
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Kleine up- date over mijn behandeling osteo.
Ik ben drie weken geleden geweest, en ik moet zeggen dat ik er nog weinig vertrouwen in had, mede door dat ik in een negatieve spiraal zat.

Ik ging er 1 keer in de 2 maand heen.
Vanaf nu ga ik er 1 keer in de drie weken heen. Ze wil wat uit proberen.
En toch blijft het een rare gewaarwording, ik kwam er de laatste keer helemaal duf van terug en had 2 dagen nodig om bij te komen.
En als ik het met een jaar geleden vergelijk toen ik ben begonnen, dan heb ik toch wel het idee dat ik vooruit ga. Hoewel het soms moeilijk te plaatsen is. Ik kan weer stress aan,(denk ik) en zoals vanmiddag, is gewoon heel apart. ik was met pijn opgestaan, en ben vanmiddag gaan liggen, ik viel in slaap/dommelen maar merkte in mijn slaap dat mijn klachten afnamen. Het klinkt heel zweverig en zo ben ik totaal niet.
En na een uur werd ik wakker en was hersteld van de pijn.
Raar maar waar!

Ik heb door weer door mijn klachten heen te breken, gisteren gaan winkelen, (hoewel ik me slecht voelde) niet te lang gewinkeld.
bezoek gehad, en nog vrij lang achter de computer gezeten, terwijl ik ni fit was, en ik stond vanochtend redelijk goed op, (los van de pijn)(dat vind ik minder erg dan het ene been niet voor het ander te krijgen). En heb net al van alles in het huishouden gedaan etc.

word vervolgd, ik stop er nog niet mee, met de osteo.
Dus ik ben weer vol goede moed!

Lijda
Laatst gewijzigd door Lijda op 09 nov 2007, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

fijn lijda dat klinkt goed het klinkt zweverig. maar dat is het niet. je kunt ook in je slaap voelen dat het lekkerder gaat, ik zou het zeker volhouden bij de osteo. als je je daar beter door gaat voelen lekker toch ,maar het was weer weg toen je ging winkelen zeg je
ik had dit ook jaren geleden liep ik bij de magnetiseur
ik voelde mij energieker als ik bij haar vandaan ging .en de volgende dag was het weer over .je moet je energie anders verdelen zei ze
maar hoe doe je dat met een gezin
maar ik dacht toen, ik word geen vijftig en voila ik ben 67
dus het kan wel met vallen en opstaan worden we 200
sterkte meis liefs alie xxx
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Lijda, Wat een mooi verhaal en fijn dat het helpt.

Ik had nog niet het hele topic en sta ervan te kijken dat er zoveel onduidelijkheid over de osteopaat. Iedereen in mijn omgeving gaat erheen en zodoende ben ik het als normaal gaan zien. Gek dat je referentiekader zo wordt gevormd.
Voor mij is een osteopatische behandeling te heftig. Heb veel te heftige terugvallen die ook niet meer in proportie zijn. In plaats daarvan ben ik nu begon met Touch for Health. Is een heeeeeele zachte vorm met een osteopatische achtergrond (beetje kort door de bocht, maar even om een idee te geven).

Succes en als je lichaam en geest het aankan, moet je vooral de osteo een keer proberen.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Idd een aanrader om te proberen. Ik heb net meer aan het hardhandige, dat gewrijf van een fysio is niks, voel ik niets van en heb ik totaal geen effect van. Maar zoals een chiropracter hoeft ook al weer niet!! Ze kijken alleen naar je botten, de spieren laat ze koud en als je met een hoge spierspanning je laat kraken, dat is echt geen pretje!!
Dus een osteopaat lijkt me voor mij geschikter. Kan ik trouwens op het moment wel goed gebruiken!! Ik ga maandag ook een afspraak maken, hier inde buurt moet een goeie zitten.
Gebruikersavatar
bart_nijs
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2009, 14:21

ervaringen genoeg!

Bericht door bart_nijs »

hallo,

ik ben al een paar keer naar een osteopaat geweest en ik kan je zeggen dat het echt werkt. Ik had kniepijn en dat kwam doordat mijn rug vast zat zei hij...
raar nietwaar? Toch is die pijn nu WEG
Op deze site is er veel meer te ontdekken:
http://www.professioneleosteopaten.be/
groetjes

Bart
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

ervaringen genoeg!

Bericht door hildeke »

Heb aandachtig deze topic gelezen en zit met deze vraag: worden de behandelingen via een osteopaat terugbetaald? Hoeveel kost een raadpleging ongeveer? Iemand raad? :|
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik ga volgende donderdag nog es naar mijn osteopaat, voor een gesret-behandeling, is weer iets anders. Hij kraakt me volledig, van onder tot boven, maar het is anders kraken, het zijn zachte kraakjes, waarbij je wervelkolom weer recht komt te zitten en al de spieren die eraan vasthangen meer op zijn plaats komen.
Een ingrijpende behandeling, maar ik ben er toch weer mee gebeterd.
In het voor jaar heb ik 5 behandlingen gehad en nu ga ik het nog es laten nakijken.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik betaal 60 euro, niks terugbetaald.
En voor mijn dochter betaal ik bij een andere osteopaat 40 euro, waarvan 5x per jaar 10 euro terugbetaald word via het ziekenfonds.
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

bedankt voor de info, Karolien. Blijkbaar is dit toch ook wel een uitstekende ondertteunende behandeling voor jou. Heb hier toch al veel positieve reacties gelezen in 't algemeen. Toch wel straf dat de ene is terugbetaald en de andere niet. Heeft waarschijnlijk te maken met erkend of niet...
Iemand suggesties voor een goede osteopaat in het Leuvense (België) toevallig? :D
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Ik ben vandaag voor het eerst bij een Osteopaat geweest. Mijn moeder is er nu een paar keer geweest (heeft fibromyalgie, tietze en een trage schildklier) en was er erg over te spreken. Ik had het ook al van anderen aangeraden gekregen en er hier en daar over gelezen, dus de stap gemaakt. Baat het niet dan schaadt het niet toch?

Mijn moeder had al wel gezegd dat het pijn deed, maar zo'n pijn... goeiendag, vindt mijn fysiotherapeut ineens een lieverdje en verlang heel erg naar een nieuwe grote tatoeage, nog nooit zo'n pijn gehad! En ik dacht altijd dat ik wel wat kon hebben, heb inmiddels genoeg pijnlijke onderzoeken op mijn lijstje staan, maar dit staat nu met stip op nr. 1.

Maar voordat ik potentiële osteopaatgangers nu de stuipen op het lijf jaag :wink:, dat is wel een teken dat het erg vast zit.

Ik kreeg eerst een aantal vragen, waarna hij heel mijn lichaam onderzocht heeft op plaatsen waar er geen bewegingsvrijheid was. Het bleek dat mijn hoofd muurvast zit (logisch toch zou je denken :wink:), maar die blokkade zorgt ervoor dat de seintjes van mijn hersenen moeilijk doorkomen. Dat kon de oorzaak zijn van dat mijn lever niet voldoende draagkracht van zichzelf heeft en daardoor mijn darmen lucht zijn gaan absorberen en die functie over zijn gaan nemen, wat dan weer de verklaring kan zijn voor mijn opboeren (al 2 jaar grr), opgezette en gevoelige buik.

Daarnaast zit bijna mijn hele rechterhelft op slot (had ik al gemerkt bij de fysio) en mijn linkerknie.

Via duwen en trekken en kneden is het de bedoeling dat de Osteopaat mijn bewegingsvrijheid weer aan mijn lichaam teruggeeft.

Ben benieuwd... kan er nu nog niet al te veel over zeggen aangezien ik er nog maar 1x geweest ben. Over 4 weken moet ik weer terug.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Amaike

Zonder kritiek te willen leveren op jouw osteopaat, een behandeling mag geen pijn doen. Hoogstens ongemak veroorzaken tijdens de manipulatie zelf. Forceren is immers meer kwaad veroorzaken en dat weten ze zelf ook.

Is hij bekend met ME/CVS en fibromyalgie?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Ik heb maandag voor het eerst een afspraak bij een osteopaat. Vind het wel een beetje spannend, vooral de reactie achteraf :? (hoe zal mijn lijf en vooral mijn hoofd reageren?) Als ik jou verhaal lees Amaike dan schrik ik wel. Naar mijn weten hoort het ook niet zo'n pijn te doen. Ik heb deze osteopaat aangeraden gekregen door iemand die ik goed ken, ze heeft er uitgebreid over verteld en ze heeft het niet over pijn gehad. Ik hoop voor je dat de volgende ervaring minder pijnlijk is of dat je er in ieder geval een positief effect van hebt.

groetjes, Visje
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

Als de behandeling zelf pijn doet, is er idd mss iets niet pluis.. Of bedoelt Amaike de uren na de behandeling ? Dit is wel normaal hoor. Als een lichaam in sommige gevallen jaren in een foute houding heeft gezeten en alles van de eene dag op de andere dag wordt rechtgetrokken, moet er wel een reactie komen ! De eerste keer gaat je lichaam terug automatisch naar die foute houding. De spieren kunnen die nieuwe houding niet aannemen. Dit kan na de eerste consultaties idd niet zo'n prettig gevoel geven, en dat is een understatement :P. Ik zelf kan niet echt spreken dat ik echt pijn had, eerder een zwaar drukkend gevoel. Valt ook te zien hoeveel er vast zit, en in welke mate je spieren ontsteken omdat ze in een compleet andere houding gebracht worden.

Maar ik vind het zeker de moeite waard ! Nu voel ik zelf welke wervel wanneer terug vast zit. Geeft veel voldoening dat je zo een beetje de touwtjes zelf in handen hebt. En dat stilletjes aan tussen elke consultatie meer tijd zit, dat alles langer los blijft, vind ik ook een fijn gevoel. Even volhouden dus ! :)
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Er is wel een groot verschil tussen osteopatische behandelingen, heb ik ondervonden.
Er zijn er die een zachte behandeling toepassen en dat zijn volgens mij de juiste.
Ik ga nu al een vijftiental jaar naar dezelfde osteopaat en enkel na een zware blokkering kan het zijn dat ik achteraf nog wat last heb. Normaal gezien heb ik meestal meer energie en voel ik mij een ander mens voor zolang het duurt.
Tussenin heb ik twee andere geprobeerd die de "brute" aanpak deden. Zeer slechte ervaring en veel pijn gehad. Ook algemeen veel achteruit gegaan daardoor.
Het is belangrijk dat je goed geïnformeerd bent alvorens je keuze te maken.
De osteopaten met de zgd brute aanpak kunnen waarschijnlijk bij gezonde mensen met bvb een sportblessure heel goed werk leveren, maar bij ons eerder nog schade toebrengen.
Plaats reactie