uitputtingssyndroom of CVS ?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Dat is een positieve benadering Henny!

Het is inderdaad best waar dat je door veel te lachen je immuunsysteem wat kan versterken, het zal je situatie in ieder geval niet slechter maken zeker niet qua gevoel.
Zullen we maar een lach therapie gaan beginnen dan? ;) Zag ze een keer in het bos hier met zo'n groep lachen als soort therpaie was al erg lach(op)wekkend om te zien.
Laten we maar niet al te veel stilstaan bij wat ME voor andere nare ziekten kan uitlokken door de slechte afweer. Net als dat je als gezond persoon niet al te vaak moet stilstaan bij wat eventueel allemaal kan gebeuren voor ernstige dingen.

Dit is alleen lichtelijk off-topic aangezien dit topic ging over uitputtingsyndroom of CVS. Dus bij deze geef ik weer even een zwieper terug naar het onderwerp ;)
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Ik vind een positieve kijk hier wel slim.
ME is al uitputtend genoeg, als je daarbij ook nog eens gaat kijken wat er ook nog eens allemaal kan gebeuren: lijkt mij het einde zoek, nog meer uitputting van stel dat ik ook nog kanker of whatever krijg.
Mijns inziens is dit net als Marjolijn zegt ook bij een "gezond mens" niet iets waar je teveel bij stil moet staan; ofwel leef bij de dag, da, s al gevuld genoeg.
(wel begrijp ik en herken ik angsten, maar leg ze terug, dit omdat de gemiddelde angst vaak een slechte raadgever is)
Arjen 8)
Arjen: fight for live
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Positivisme: o.k.

Maar je kop in het zand steken kun je mee op de koffie komen, realiseer je dat wel!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Annac, waar heb jij dat verband gelezen?
Welke wetenschappelijke bron?
Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

De direct aanwijsbare wetenschappelijke bron weet ik niet meer, maar als je in beschouwing neemt dat het immuunsysteem flink gestoord is, de Natural Killers cellen flink te wensen overlaten heb je sowieso al die kenmerken en voorwaarden die ook bij kankerpatienten aangetroffen worden. Voeg daarbij nog eens de T-cellen en nog wat andere stoornissen en ieder gezond denkend mens kan op zijn vingers natellen, dat het intern niet echt geweldig zit, om het zachtjes uit te drukken.

Langere tijd niet lachen kan je inderdaad niet in de kouwe kleren gaan zitten en je gezondheid negatief beinvloeden. Maar het omkeren is weer een andere zaak: dat je door lachen beter wordt. Je voelt je welliswaar beter, kunt e.e.a. beter verdragen; die invloed is er wel, maar minimaal en niet echt genezend.

De invloed van de psyche en daarmee de macht van de psychiatrie is de laatste jaren mateloos overschat, met als gevolg, dat steeds elke dag opnieuw ME-patienten veel strijd moeten leveren om bv niet tegen hun wil in een CGT gedrukt te worden. Of zelfs gedreigd worden met intrekking van hun uitkering deze moeten ondergaan.....

Nu moet je niet direct stoppen met lachen, hoor Henny, maar steeds slechter wordende ME-patienten krijgen met meerdere neveneffecten van de ziekte te maken en daar hoort kanker gewoon ook bij, net waar je zwakke plek zit. Zie ook wat Orchidee daarover zegt.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Erg off topic. Misschien moet er wat uit de draad worden verhuisd. Toch vind ik het een belangrijke aanvulling op eerdere berichten.

Nog even over lachen:

Lachen



Een kind lacht gemiddeld 300 tot 400 keer per dag, volwassenen nog maar zo’n 10 tot 15 keer. Nederland moet meer lachen, want lachen staat voor plezier, gezamenlijkheid en gezondheid. Wat gebeurt er in uw lichaam als u lacht? En waarom is lachen eigenlijk gezond?

Het lichaam en lachen
Lachen zet veel spieren in beweging: maar liefst 15 gezichtsspieren bijvoorbeeld. Daarmee is lachen trouwens makkelijker dan fronsen; hiervoor gebruikt u zo’n 40 spieren! Ook spieren in buik en middenrif spannen aan en masseren hiermee zachtjes de organen. In de andere spieren is de spierspanning tijdens het lachen juist laag. Hierdoor krijgt u een ontspannen gevoel.
Als u lacht haalt u dieper adem en uw bloeddruk en hartritme worden op elkaar afgestemd. Uw bloed stroomt sneller en transporteert zo meer voedingsstoffen en zuurstof naar uw hersenen. Tijdens het lachen komen in de hersenen endorfinen vrij. Deze hormonen geven een prettig gevoel, hebben pijnstillende eigenschappen en verminderen een teveel aan stresshormonen, zoals adrenaline en cortisol. Een lachsessie van 20 minuten brengt evenveel vitaliteit en welzijn als een step- of joggingsessie. En: zonder zweten!

Lach uw lichaam gezond
Lachen versterkt het immuunsysteem. En dit immuunsysteem zorgt ervoor dat u een betere weerstand heeft tegen virussen en bacteriën. Onderzoekers zagen een stijging van beschermende antistoffen in het bloed na lachtherapie.
Lachen bevordert de bloedsomloop en verlaagt de bloeddruk. Na een lachsessie van 10 minuten zagen onderzoekers een duidelijk daling van de bloeddruk van de lacher!
Door deze lichamelijke effecten kan lachen een genezingsproces beïnvloeden.

Lach uw geest gezond
Lachen vermindert stress, depressie, bezorgdheid en slapeloosheid. De ontspanning in de spieren en het vrijkomen van endorfinen zorgen voor een prettig gevoel. Ook kan lachen pijnstillend werken, alweer door die endorfinen.

Lach uw sociale leven gezond
Natuurlijk is lachen de sociale smeerolie bij uitstek.


Bron VGZ ( volgens mij is dat een zorgverzekeraar)
Dit artikel komt van http://www.gezondizz.nl/%7Bd8bda55e-9d4 ... 477f2a8%7D

Opmerking mijnerzijds: ook las ik kritische berichten over twintig minuten achter elkaar lachen. Dat ga ik ook niet iemand aanraden. Verdeel het in minstens vier porties met ruime tussenpozen als je zo graag die twintig minuten wilt halen. :wink:

Ik zocht naar informatie over de kankerpatient ( die nog drie maanden te leven had ) die middels lachen is genezen en daarna een vorm van lachtherapie heeft ontwikkeld . Hij keek naar zelf komische films waar hij in de tijd voor de diagnose nooit aan toe kwam. Toen werkte hij keihard. De precieze informatie daarover kon ik helaas niet vinden.



Overigens vrees ik ook dat als we aan ME meer kwalen hangen dan bewezen zijn, dat ME nog minder serieus genomen gaat worden.
En persoonlijk vind ik dat wat ieder in het hier en nu aan ME beleeft, al hevig genoeg is.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Hoera!

Eerste positieve Nederlandse medewerking ervaren waar we wat aan hebben: onze vraag, om bepaalde tests, aan het hoofd van de kinderkliniek van het UMCG, is beloond met een afspraak daarvoor! Kan hem wel zoenen, die dr Mandema. Kende hem alleen van horen zeggen, maar hij snapt wat van ME, geloof ik, en dat mensen verder dan Nederland gaan zoeken.

Toen ie vroeg of mijn zoon al in Nijmegen geweest was en ik zei: nee, en daar gaat hij ook niet naar toe, gaf hij de indruk e.e.a. best te begrijpen....

Dus je snapt, Henny, dat wij nu, behalve om de diverse lachfilms en andere komische situaties, nu helemaal vollop aan het lachen zijn!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Dat gun ik jullie van harte.
Jullie hebben verdraaid zware tijden gehad.
Ik wens jullie ( en trouwens ook allen die dit lezen ) alle mogelijke voorspoed op jullie pad.
Liefs, Henny

Als goede voornemen heb ik om vanaf nu weer helemaal on topic te blijven. :wink:
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Plaats reactie