Rechtsbijstand / advocaat

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcol
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2010, 12:35

Rechtsbijstand / advocaat

Bericht door marcol »

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking op een rechtsbijstandverzekering /advocaat.

Naar alle waarschijnlijkheid krijg ik binnenkort de 'stempel' ME. Op dit moment ben ik 100% afgekeurd vanwege psychische therapie die ik volg. Op het einde van dit jaar volgt een herkeuring en de kans is dan groot dat ik dan niet wordt afgekeurd omdat ik dan geen therapie meer volg en de stempel ME heb!?

Wat eigenlijk mijn vragen zijn:

-Als ik de diagnose ME krijg is het dan verstandig om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten om bij gestaan te kunnen worden mochten er rechtszaken komen?

-Wat gebeurt er als je door het UWV wordt goedgekeurd en je moet een rechtszaak aanspannen omdat je het er niet mee eens bent? Hoe werkt dat met de rechtsbijstand en eventueel een advocaat?

-Wat als je geen advocaat kunt betalen, kun je dan nog wel een rechtszaak beginnen met behulp van instanties?

Ik wil me zo goed mogelijk indekken tegen alles wat mis kan gaan. Dus vandaar deze vragen.

Alvast bedankt!

Gr Marco
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Rechtsbijstand / advocaat

Bericht door Eressea »

Het ligt aan je inkomen of je subsidiale rechtsbijstand krijgt. 5 jaar geleden hoefde ik maar 90 euro per proces te betalen, zonder dat ik daar een verzekering voor had afgesloten. Maar ik denk dat het handiger is om even een advocaat op te bellen om te vragen naar de mogelijkheden (tip: Bogaers van Van As Advocaten is de beste op dit gebied). Zij kunnen je meer vertellen over deze dingen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Rechtsbijstand / advocaat

Bericht door louisa »

Hallo Marco,
Eressea schreef:Het ligt aan je inkomen of je subsidiale rechtsbijstand krijgt.
De tarieven voor gesubsidieerde rechtsbijstand zijn in 2010. Zie: http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html

Is je inkomen hoger, dan moet je de advocaatkosten zelf betalen.
En die zijn hoog (+/- € 200,00 per uur). In dat geval is het verstandig om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Maar, daarbij moet je wel heel goed opletten wat de intake-termijn is.

En het is verstandig om een advoca(a)t(e) te zoeken die verstand heeft van ME/CVS, want niet elke advocaat heeft hier ervaring mee. Het is belangrijk dat je door een ter zake kundige advocaat wordt bijgestaan.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
marcol
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2010, 12:35

Rechtsbijstand / advocaat

Bericht door marcol »

louisa schreef:Hallo Marco,
Eressea schreef:Het ligt aan je inkomen of je subsidiale rechtsbijstand krijgt.
De tarieven voor gesubsidieerde rechtsbijstand zijn in 2010. Zie: http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html

Is je inkomen hoger, dan moet je de advocaatkosten zelf betalen.
En die zijn hoog (+/- € 200,00 per uur). In dat geval is het verstandig om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Maar, daarbij moet je wel heel goed opletten wat de intake-termijn is.

En het is verstandig om een advoca(a)t(e) te zoeken die verstand heeft van ME/CVS, want niet elke advocaat heeft hier ervaring mee. Het is belangrijk dat je door een ter zake kundige advocaat wordt bijgestaan.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Voor die 'gesubsidieerde rechtsbijstand' hoef ik dus verder geen rechtsbijstandverzekering af te sluiten (bij DAS of iets dergelijks)?
Gebruikersavatar
marcol
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2010, 12:35

Rechtsbijstand / advocaat

Bericht door marcol »

In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Rechtsbijstand / advocaat

Bericht door Zuiderzon »

marcol schreef:Voor die 'gesubsidieerde rechtsbijstand' hoef ik dus verder geen rechtsbijstandverzekering af te sluiten (bij DAS of iets dergelijks)?
ken de situatie in NL niet, maar voor B raad ik zeker DAS rechtsbijstandsverzekering aan voor alle mogelijke (medische) conflicten.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Rechtsbijstand / advocaat

Bericht door louisa »

Hoi Marco,
marcol schreef:Voor die 'gesubsidieerde rechtsbijstand' hoef ik dus verder geen rechtsbijstandverzekering af te sluiten (bij DAS of iets dergelijks)?
Nee. Maar, je moet wel even checken op de lijst: http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html of je daarvoor in aanmerking komt qua jouw inkomen (alleenstaand/samenwonend). Als je daarvoor in aanmerking komt, dan betaal je enkel de eigen bijdrage.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Laatst gewijzigd door louisa op 06 mei 2010, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Marco,

:P Laat even weten of je Nederlands of Belgisch bent, want dat is handig om te weten. Er zit namelijk verschil in Nederlandse en Belgische regels etc.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

In nederland kun je geen rechtbijstandsverzekering afsluiten als je op korte termijn problemen of een rechtszaak verwacht.Dat staat duidelijk in de voorwaarden.... ook bij DAS .
Of je moet gaan jokken ,maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.
Gebruikersavatar
marcol
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2010, 12:35

Rechtsbijstand / advocaat

Bericht door marcol »

louisa schreef:Hoi Marco,
marcol schreef:Voor die 'gesubsidieerde rechtsbijstand' hoef ik dus verder geen rechtsbijstandverzekering af te sluiten (bij DAS of iets dergelijks)?
Nee. Maar, je moet wel even checken op de lijst: http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html of je daarvoor in aanmerking komt qua jouw inkomen (alleenstaand/samenwonend). Als je daarvoor in aanmerking komt, dan betaal je enkel de eigen bijdrage.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Ik zie dat je 2 jaar geleden als peiljaar gebruiken. Dan heb ik een probleem. Ik heb al wel gekeken naar 'peiljaarverlegging', dan zou ik er wel voor in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
marcol
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2010, 12:35

Bericht door marcol »

Heideroosje schreef:In nederland kun je geen rechtbijstandsverzekering afsluiten als je op korte termijn problemen of een rechtszaak verwacht.Dat staat duidelijk in de voorwaarden.... ook bij DAS .
Of je moet gaan jokken ,maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.
Eigenlijk verwacht ik ook nog niets. Ik heb echt geen idee van wat er komen gaat en wanneer. Maar wat kan DAS voor mij betekenen in dit soort zaken? Heeft dat überhaupt zin?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Marco,
marcol schreef:Maar wat kan DAS voor mij betekenen in dit soort zaken? Heeft dat überhaupt zin?
Ik zou DAS even bellen voor informatie. Zie: http://www.das.nl/templates/dispatcher.asp?page_id=1601

En het belangrijkste vooraf is: je moet eerst zeker weten of je inderdaad wel/niet de ziekte ME/CVS hebt, daarvoor heb je een officiële diagnose-stelling nodig. Daar moet je voorlopig eerst zelf mee aan de slag.

Succes en sterkte!

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Plaats reactie