Depressie

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Marjolijn
Oprichter

Depressie

Bericht door Marjolijn »

Een rimpelloos leven zonder momenten van droefheid, ergernis of ontmoediging bestaat gewoon niet. Zelfs een slecht humeur is een normale en tijdelijke gemoedstoestand. We voelen ons allemaal wel eens mottig op een grijze regennamiddag. Het belangrijkste kenmerk van een dipje (ook wel halfironisch “spleen” genoemd) is precies het tijdelijke karakter ervan.

Depressie daarentegen is een langdurige aandoening en een ernstige stemmingsstoornis die behandeld moet worden. Ze kan op basis van de belangrijkste symptomen onderscheiden worden van “normale” neerslachtigheid.

De typische symptomen van depressie
  • Aanhoudende en ontroostbare droefheid.
    Vertraagde lichaamsfuncties. Een depressiepatiënt is vermoeid, uitgeput, heeft geen energie en praat weinig. Zowel lichaam als geest werken op een laag toerental.
    Schuldgevoelens. Een depressiepatiënt heeft een zeer laag zelfbeeld. Hij maakt zichzelf verwijten, voelt zich een mislukkeling en vindt dat hij geen affectie verdient van zijn omgeving.
    Gebrek aan levenslust. Wie met een depressie kampt, verliest alle interesse voor zijn werk en hobby's. Hij wordt passief en verwaarloost zijn sociale contacten. Hij is afwezig en kan zich niet concentreren op een gesprek of elke andere vorm van interactie.
    Eetlustverlies en slaapstoornissen.
Een depressie luidt een breuk in met de vroegere gemoedstoestand en de normale activiteiten. Ze verschilt van aanhoudende neerslachtigheid die het gevolg is van een persoonlijkheidsstoornis, bijvoorbeeld blijvend pessimisme.

Depressie kan dramatische gevolgen hebben (zelfdoding, isolement, werkverzuim, baanverlies, gezins- en relatieproblemen enz.) en moet dus absoluut zo vlug mogelijk behandeld worden. De behandeling omvat zowel psychotherapie als antidepressiva. Die laatste zijn alleen aan te bevelen als de stemmingsstoornissen langer dan zes maanden aanhouden.
kreeft27
Beginner

Bericht door kreeft27 »

Ik weet niet precies wat de bedoeling is van deze informatie, maar ik vind hem wel erg zwaar en negatief weergegeven. Verder is dit een specifieke ME/CVS-site en de relatie tussen depressie en ME wordt op geen enkele wijze belicht. Als je een depressie hebt, wil dat nog niet zeggen dat je ME/CVS hebt.

Er staat:
Depressie daarentegen is een langdurige aandoening en een ernstige stemmingsstoornis die behandeld moet worden.
Een depressie kan ook in lichte vormen voorkomen en al is het raadzaam om met depressive klachten je huisarts in te schakelen, er zijn mensen die heel goed zonder medicijnen en zonder specifieke behandeling over een depressie geraken.

Ook staat er:
Depressie kan dramatische gevolgen hebben (zelfdoding, isolement, werkverzuim, baanverlies, gezins- en relatieproblemen enz.) en moet dus absoluut zo vlug mogelijk behandeld worden.
Een depressie hoeft niet altijd zulke dramatische gevolgen te hebben, zoals zelfdoding, isolement en baanverlies. Men gaat hier uit van het ergste scenario. Als je werkt is het verstandig om even een time-out te nemen (ziekteverlof), of de taken binnen het gezin eens onder de loep te namen en misschien zijn de relatieproblemen juist wel de oorzaak van de depressie en kan men beter naar een relatie-therapeut om aan de oorzaak van de depressie te werken.

Een depressie kan ontstaan als zelfstandige ziekte, maar je kunt ook depressive klachten ontwikkelen als gevolg van een andere ziekte.
Zelf merk ik dat ik gevoeliger ben voor depressiviteit als de ME op zijn slechts is. Door weken achter elkaar op bed te moeten liggen, zonder hulp of toezicht, niet in staat om zelf eten te koken of te douchen, of mijn huis een beetje aan kant te houden en mijn (fin)administratie te regelen, maakt dat ik depressive klachten krijg. Daarbij speelt dan ook een rol dat ik gebrek aan zonlicht en buitenlucht krijg, gebrek aan vocht en essenciele voedingsstoffen krijg, het huis stoffig wordt, etc. Deze klachten verdwijnen weer naarmate mijn ME verbetert, en ik weer mobiler word.

Een liefdevolle groet van
Kreeftje
Leven uit liefde...
geeft liefde in het leven.
Marjolijn
Oprichter

Bericht door Marjolijn »

Hoi Kreeft,

Ik ben net begonnen met dit subforum en er komt nog veel meer informatie over allerlei aandoeningen/ziekten op te staan waarvan depressie er maar eentje is.
Dat depressie hier op dit forum over me/cvs belicht wordt is puur omdat ook depressies voorkomen onder mensen met de ziekte ME/CVS (wat niet zo vreemd is aangezien er veel gevolgen zitten aan een chronische ziekte op tal van vlakken).

Er staat dat depressie dramatische gevolgen KAN hebben. En dit is absoluut waar. Te vaak is depressie onderschat bij mensen en zijn de gevolgen daardor dramatisch geweest.
Depressie is een ziekte. Er zit een verschil tussen neiging tot depressie en echte depressie. De bovengenoemde verschijnselen zijn de symptomen van een echte depressie, de ziekte dus.

Als mensen het heel moeilijk hebben en erg somber zijn etc wil dat niet zeggen dat ze depressief zijn, dit is een ziekte op zich. Depressie is niets minder erg of dramatisch dan hierboven beschreven. Het is leven in een absoluut diepe put, donker, uitzichtsloos voor diegene die er aan lijdt. Gelukkig kan er redelijk wat aan gedaan worden door therapie en medicatie en kan de ergste pijn en donkerheid verlicht worden.

Als je een depressie hebt wil dat zeker niet zeggen dat je ME/CVS hebt, is zelfs totaal iets anders.
Als je obstipatie hebt of blaasontsteking en dergelijke wil het ook niet zeggen dat je ME/CVS hebt en die aandoeningen worden hier net zo goed uitgelegd in de andere topics. Het gaat er om dat de mensen die zich er wel in herkennen hier info kunnen vinden. En die mensen zijn er zeker ook onder ME/CVS patienten. Vandaar dat we deze informatie bieden, te meer omdat het op een vorig forum al als zinvol bleek en veel gelezen of geraadpleegd werd.

Hopelijk heb ik je bericht zo een beetje goed beantwoord.

Groetjes,
Marjolijn
Arjen
Gevorderd lid

Bericht door Arjen »

Hallo Marjolijn,
Bedankt voor je uitgebreidde uitleg, mensen moeten blijkbaar wennen aan een "nieuw onderdeel van het "Forum index".
Mij was het daar reeds duidelijk :wink:.
Mooi de nieuwe inzet/ doorzet en actie die je onderneemt dit Forum te activeren: dit mag best weer eens gezegd. =D>

Ben hard aan het denken over je oproep, kandidaat voor intervieuw lijkt mij wat saai worden, dit met mijn columns maakt dubbel op. Meedenken en intervieuws verzamelen lijkt mij niet onaardig.

Heb zelf via via materiaal over ME, en de wijze hoe de moderne psychiater hier naar leert kijken.
Weet even praktisch niet hoe in te zenden, staat niet in computer maar is een los artikel/ hoofdstuk, dus graag tip voor hulp.
Groet Arjen 8)
kreeft27
Beginner

Bericht door kreeft27 »

Ja hoor, Marjolein, dank voor je antwoord, het is duidelijk.
Ik weet uit eigen ervaring wat een depressie is en wat de gevolgen kunnen zijn. Mijn berichtje was dan ook vanuit mijn eigen ervaring geschreven en ik vind het gewoon te zwaar en te negatief belicht.
Maar dat is mijn mening.

Arjen schreef: ...mensen moeten blijkbaar wennen aan een nieuw onderdeel van het "Forum index".
Mij was het daar reeds duidelijk :wink:.
Sorry Arjen, we kunnen niet allemaal even slim zijn.
En misschien kun je iets minder "hard" zijn in je oordelen over anderen (in dit geval naar mij toe).
Ik had het duidelijker gevonden als er medische informatie wordt verstrekt op een specifieke ME-site, dat er dan werd belicht hoe dit onderwerp (of de andere onderwerpen) in relatie tot ME/CVS gezien kon worden c.q. ervaren werd.
Maar nogmaals... dat is mijn bescheiden mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn.

Kreeftje
Leven uit liefde...
geeft liefde in het leven.
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Re: Depressie

Bericht door Guido_den_Broeder »

admin schreef:De typische symptomen van depressie
  • Aanhoudende en ontroostbare droefheid.
    Vertraagde lichaamsfuncties. Een depressiepatiënt is vermoeid, uitgeput, heeft geen energie en praat weinig. Zowel lichaam als geest werken op een laag toerental.
    Schuldgevoelens. Een depressiepatiënt heeft een zeer laag zelfbeeld. Hij maakt zichzelf verwijten, voelt zich een mislukkeling en vindt dat hij geen affectie verdient van zijn omgeving.
    Gebrek aan levenslust. Wie met een depressie kampt, verliest alle interesse voor zijn werk en hobby's. Hij wordt passief en verwaarloost zijn sociale contacten. Hij is afwezig en kan zich niet concentreren op een gesprek of elke andere vorm van interactie.
    Eetlustverlies en slaapstoornissen.
Bij een depressie heb je geen energie-tekort. Je kunt wel, maar de wil ontbreekt. Precies het ongekeerde dus als bij ME, zoals ook op MRI- en SPECT-scans is te zien. Slaapstoornissen zijn niet karakteristiek (maar kunnen wel) en de eetlust kan ook juist toenemen (eetzucht). Er zijn veel verschillende vormen van depressie.
Depressie kan dramatische gevolgen hebben (zelfdoding, isolement, werkverzuim, baanverlies, gezins- en relatieproblemen enz.) en moet dus absoluut zo vlug mogelijk behandeld worden. De behandeling omvat zowel psychotherapie als antidepressiva. Die laatste zijn alleen aan te bevelen als de stemmingsstoornissen langer dan zes maanden aanhouden.
Pas op: veel van de in ons land gebruikelijke anti-depressiva kunnen juist de neiging tot zelfdoding stimuleren. Dit staat in ons land niet in de bijsluiters vermeld. Soms hebben producten in ons land (en alleen in ons land) zelfs een andere naam opdat de bijwerkingen moeilijker kunnen worden opgezocht.
Anti-depressiva kunnen nog andere bijwerkingen hebben waardoor deze een extra risico vormen bij o.a. ME/CVS, zoals: duizeligheid, verlaging bloeddruk, benauwdheid.
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Ja, die bijwerkingen.

Inderdaad. Mijn zoon had vreselijke nachtmerries (merry"s?) door de seroxat, maar zijn huidige psychiater wees hem daar dan ook op. Nu hij ermee gestopt is, hoor ik hem er niet meer over. En wij het maat toeschrijven aan zijn ME....

Als ie weer gaat malen zal hij tijdelijk zeker wel een ander middel nemen ter ondersteuning. Cipramil staat daar voor in de steigers......

Maar ja, door de melatonine slaapt hij ook weer beter, dat wel.

Trouwens, Marjolein, goed initiatief, deze kwalendraad. Zo kun je bij jezelf nagaan hoe af-of onafhankelijk v/d ME deze zich evt bij je manifesteren.
Arjen
Gevorderd lid

Bericht door Arjen »

Beste Kreeft,
Mijn opmerking heeft niets te maken met een oordeel over, enkel een analyse van een forum en haar index, :wink: jammer dat dit "verkeerd" begrepen wordt, daar was geen sprake van wel of niet slim zijn. :shock:
Vriendelijke groet
Arjen 8)
Marloes
Gevorderd lid

Re: Depressie

Bericht door Marloes »

Guido_den_Broeder schreef: Bij een depressie heb je geen energie-tekort. Je kunt wel, maar de wil ontbreekt. Precies het ongekeerde dus als bij ME, zoals ook op MRI- en SPECT-scans is te zien.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Guido. Je klinkt nu net alsof iemand met depressie gewoon even door moet zetten en dan wel ineens alles weer zou kunnen. Dit is precies hetzelfde als waar wij ME-ers tegen vechten. Voor mensen met een depressie geldt eveneens dat ze het gewoon echt niet kúnnen. Of dit nou psychisch is of niet, het gaat niet alleen om een wil die ontbreekt. Misschien bedoelde je het ook niet zo, maar het ligt wel even iets genuanceerder.
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

RE: Re: Depressie

Bericht door Guido_den_Broeder »

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Je kunt bij een depressie je wil niet naar believen beinvloeden, dat is nu juist het probleem. Even doorzetten is er dus niet bij. Terwijl je lichaam het wel kan.
Dit is een volstrekt andere situatie dan als bijvoorbeeld je spieren niet functioneren, en vereist dus ook een andere aanpak.
Marjolijn
Oprichter

Bericht door Marjolijn »

Ik heb trouwens nog wat info over depressie uit een werkboek die ik hier heb, geschreven door dr W.Boelens en G.C.M Bloedjes.

Veel mensen die dpressief zijn komen niet meer toe aan dingen die ze vroeger wel deden. Dat kan komen doordat ze er geen plezier meer aan beleven of doordat ze het gevoel hebben dat ze de dingen niet meer aankunnen.
Soms wilt u bepaalde dingen wel doen maar wordt het steeds moeilijker ze te gaan doen. Bovendien gaan mensen zich moedeloos voelen omdat ze dingen niet hebben gedaan die ze eigenlijk wel hadden willen of moeten doen....

Het blijkt dat wanneer mensen depressief zijn, ze veel minder ondernemen dan ze gewoonlijk doen. Ze zijn er niet voor in de stemming, ze zien ertegenop of ze komen gewoon nergens meer tpe. Op zich is het wel heel begrijpelijk dat mensen weinig ondernemen wanneer ze zich somber voelen. Aan de andere kant is het wel zo dat er weinig kans is op voldoening wanneer er weinig wordt ondernoemen en bijvoorbeeld kennissen niet meer worden opgezocht en hobby's en/of werk worden verwaarloosd. Voldoening is voor iedereen belangrijk om zich goed te voelen. Immeers, bij gebrek aan voldoeninggevende bezigheden of ontmoetingen neemt de vatbaarheid voor gevoelens van neerslachtigheid en somberheid en eenzaamheid toe. U draait als het ware in een cirkel rond: depressieve gevoelens leiden tot passiviteit, daardoor ondermeent u weinig, daardoor krijgt u weinig voldoening, wat weer leidt tot depressieve gevoelens....
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ook erg herkenbaar. Depressie en CVS komen volgens mij vaak samen voor. Ook ik heb er last van. Daardoor dubbele diagnose: depressie waardoor vermoeidheidsklachten (psychiater) of cvs met depressieve gevoelens (internist). Een beetje de kip en het ei verhaal dus...
Hoe dan ook, ik geloof meer in de laatste diagnose, want ik heb wel veel zin in dingen, wil ook veel doen, maar mijn lichaam houdt dit tegen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

NADAT ik ME/CVS heb opgelopen, ben ik depressief geworden. E.e.a. is erg plausibel, daar je dankzij ME/CVS weinig tot niks meer kan. Voordat ik ME/CVS plotseling kreeg kon ik bijvoorbeeld 2,5 uur hardlopen ZONDER echt moe te worden, nu lig ik al te hijgen als ik de trap op loop of boodschappen moet doen, maar bewijs het hierbovenstaande maar eens aan de medici.... :(
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Ik sluit mij bij @verlorengezondheidman aan.
Zelf denk ik, hoe minder iemand kan, hoe depressiever je kan worden.
ook als je elke keer je doelen naar beneden moet bijstellen i.p.v van naar boven. zelfs als je hele lage doelen stelt.

en je wordt depri van een ziekte die niet bestaat, en depri van dat ze je wel beloven dat je beter wordt en je wordt juist zieker,
en depri als je, je gezondheid kwijt raakt etc etc.

Ik stond s'ochtends altijd met doelen op.
Ik werd een keer wakker en dacht, ik ga plantjes halen,
die plantjes zijn er nooit gekomen,
omdat ik, als ik de trap afging al een dag bij moest komen. zoniet meerdere dagen. ( na de cgt )
en ik totaal niet wist wat er met me aan de hand was,
daar wordt je ook depri van.

ik kan niets meer,
ze zeggen het is ingebeeld,
ze schrijven dat ik het me inbeeld,
dat ik het fout doe,
maar wat doe ik dan fout.
en ze zeggen dat het geen ziekte is,
en ik kan niet eens meer een douche halen.

probeer dan nog maar eens vrolijk te blijven. :?
Dear Karma, I have a list of people you missed
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door JannekeB »

Zoals het er nu naar uit ziet ben ik door mijn jarenlange slechte fysieke gesteldheid depressief geworden.
Knap lastig want mijn lijf schreeuwt om rust terwijl mijn hoofd maar door gaat. Ik ben net een springveer in een te strakke verpakking :roll: Ik jank, ik vloek, ik kan niks hebben en vat veel verkeerd op.... kortom ik ben blij als dit voorbij is!
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Plaats reactie