Wat antwoord je op: 'Hoe gaat het?'

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marrion
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 sep 2008, 08:33

Bericht door Marrion »

Er was een tijd dat ik altijd antwoordde dat het goed ging, om maar niet 'zeurderig' over te komen. Maar als het dan echt heel slecht ging, merkte ik dat mensen dat niet snapten. Toen heb ik me voorgenomen om gewoon eerlijk te antwoorden, maar dan merk je ineens dat mensen niet willen dat je zegt dat het niet goed gaat. Het is een beleefdheidsvraag en de meeste mensen verwachten dan ook dat je gewoon zegt dat het goed gaat. Ik ben dus nu weer terug bij het begin, ik zeg dag het goed of redelijk gaat.

Groetjes,
Marrion.
Een wijze uil is ook ooit als uilskuiken geboren.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

precies marrion
zo doe ik het ook ,ach wat word je er wijzer van als ze toch niet luisteren
en over hun eigen ziektes vertellen ,want dat is meestal veel erger als van jou ,tenminste dat vinden ze ,ik heb meestal wel een luisterend oor
en geef raad waar het kan ,maar zelf wil ik ook wel eens raad of een lief woordje ,gelukkig dat ik dat nog wel om mij heen heb
gr alie
Marrit
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 okt 2008, 13:49

Bericht door Marrit »

Het ligt er inderdaad heel erg aan wie het vraagt en hoevaak diegene het al gevraagd heeft. Zo heb ik er een paar op mns die ELKE DAG vragen "en, al beter?" die heb ik op het laatst dus maar ff geblockt...

Soms ben ik wel zo opstandig dat ik antwoord geef in de trand van "klote, met jou dan?"

Ook zeg ik vaak "Nogsteeds hetzelfde" of "kon beter"

Mensen van wie ik me ernstig afvraag of ze de vraag uberhaupt wel menen plaag ik vaak met de wedervraag: "waarom wil je dat weten?"
Eline
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:33

Bericht door Eline »

De laatste tijd zeg ik steeds eerlijk hoe het gaat.
De eerste jaren probeerde ik nooit wat te laten merken, ik wilde vooral niet als een zeur overkomen.
Nu ben ik daar niet meer bang voor.Ik heb toch gemerkt dat een hoop mensen geeneens meer vragen hoe het gaat,maar direct beginnen te klagen over hoe moe ze zijn door hun drukke leventje.Mensen zijn vaak zo druk met zichzelf bezig dat ze zich niet meer voor anderen interesseren.
Jammer maar helaas!!
Gebruikersavatar
Puck74
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 sep 2009, 12:19

De vraag: Hoe gaat het?

Bericht door Puck74 »

topic samengevoegd met eerder geopend topic hierover. Admin Zuiderzon

Wat antwoord je op de vraag: Hoe gaat het?
Ik vind dat zeer lastig! Meestal probeer ik het op te splitsen: hoe het lichamelijk gaat en hoe het verder gaat. Maar dat is ook weer lastig want het hangt allemaal zo met elkaar samen. Ik vind het het gewoon zeer lastig dat ik na zoveel jaren nog steeds vaak moet zeggen dat het niet zo goed gaat. Daardoor ben ik soms geneigd de telefoon niet op te nemen (komt zelden voor hoor), of zo snel mogelijk naar de ander de informeren, om maar niet te hoeven vertellen hoe het met mij gaat.

Hoe doen jullie dat???
Gast

De vraag: Hoe gaat het?

Bericht door Gast »

of zo snel mogelijk naar de ander de informeren, om maar niet te hoeven vertellen hoe het met mij gaat.
Komt me bekend voor (ja en jij??), of eroverheen praten. Ik weet niet of dit het beste is en vraag me af of je dat moet doen bij een relatie.

Op de standaard ontmoetingsvraag: "Alles goed?!" zeg ik meestal ja, tenzij ik heel brak ben (maar dan kom ik eigenlijk de deur niet uit). Als ze er dan later dieper op ingaan hoe het gaat, kijken ze niet op als het niet zo best gaat, terwijl ik eerst ja zei.
Ik kwam er al snel achter dat het gewoon niet werkt als je het steeds gaat uitleggen als iemand dat zegt. Je word er zelf ook enorm flauw van. Maar dit bedoel ik in het algemeen en niet met een relatie.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik antwoord steevast het gaat wel
daar kan je alle kanten mee op :wink:
Gebruikersavatar
Puck74
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 sep 2009, 12:19

Bericht door Puck74 »

Ja, meestal antwoord ik ook: het gaat wel. Voelt een beetje in het midden.

Tegen mijn vriend, ouders en zus zeg ik wel altijd hoe het werkelijk gaat. Tegen vriendinnen heb ik daar niet altijd zin in.

Fijn om te lezen hoe jullie dat doen :) .
Gast

Bericht door Gast »

ik zeg tegenwoordig:het zelfde,als mensen op de hoogte zijn, zo doe ik mijzelf ook niet tekort vind ik
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Haha, leuke topic.
In het begin heb ik altijd veel uitleg gegeven.
Altijd maar zeggen als antwoord; "hetzelfde" want tja beter werd ik niet.
Heb veel begrip om me heen gekent en nog....
(geluk omdat ik in een keer ziek werd en nooit meer ben geworden zoals ik was)

Leukst vond ik (nou ja leuk) "We zullen maar niet meer vragen hoe het met je gaat?"
"Want die vraag is zo frusterend voor jou."
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Hé of jou onderschrift zie ik Marion.
Dat geef ik ook wel eens als antwoord!!
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

imagine schreef:Hé of jou onderschrift zie ik Marion.
Dat geef ik ook wel eens als antwoord!!
Inderdaad goed gevonden! Maar die van jou, Imagine, vind ik ook scherp. Doet me denken aan iemand die altijd steevast zei als ik zat te mopperen over deze ziekte als 'domme pech' dat anderen eigenlijk 'dom geluk' hebben. Zonder het te weten... Vind ik ook wel een mooie vondst, nietwaar?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Bij mensen die wat verder van me af staan: zijn gangetje...
Bij andere mensen die wat meer weten: vandaag gaat het goed, of vandaag gaat het niet zo goed.
Bij de mensen die dicht bij me staan ben ik gewoon eerlijk.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Lijntje
Actief lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 06 dec 2008, 20:46

Bericht door Lijntje »

Ik maak wel eens de fout om tegen mensen die niet echt dichtbij me staan te zeggen 'het gaat'. Dan vragen zij 'hoezo?'. Tja en dan mag je weer uitleggen. De volgende keer zeg je 'goed' en dan vragen ze 'oh, ben je weer beter dan?'.
Soms weet ik ook niet meer wie het weet. Dan heeft die weer wat gehoord van mijn ouders, dan is die het weer vergeten etc etc.

Voortaan zeg ik maar gewoon goed. De mensen die echt geïnteresseerd zijn vragen wel door en de mensen die echt naast me staan zien het wel aan me. Al ben ik tegen hun meestal wel eerlijker.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik antwoord met 'Ach...' om vervolgens wat te treuzelen, alsof ik nog de rest van de zin aan het invullen ben. Heel opvallend: uit de reakties van mensen kan je direct opmaken wat je aan ze hebt. De meesten praten erover heen of vragen naar mijn man of zoiets. En zo zie je dat je dus maar weinig hebt aan de meeste mensen.

Groeten van Bloem ---> die altijd opstandig wordt van de gang van zaken, omdat 'de meeste mensen het zo doen'
Plaats reactie