fructose

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Annekee
Beginner

fructose

Bericht door Annekee »

hallo,

ik heb een paar vragen over Fructose malabsorbtie en Fructose-intolerantie, ik wou het fructose-dieet gaan volgen.

1. kan iemand goed uitleggen wat het inhoudt

2. en wat de verschillen zijn tussen die twee.

3. waar moet je op letten op de verpakkingen van producten, of je ze mag of niet.

alvast bedankt
MacM
Gevorderd lid

fructose

Bericht door MacM »

Er is geen verschil, ze bedoelen hetzelfde. Er is nog een aandoening waarbij fructose levensgevaarlijk is, dat is HFI. Dat heb je niet, want dat wordt al vroeg ontdekt.

Hier vind je meer info:
http://www.food-info.net/nl/intol/hfi.htm
http://www.healthsystem.virginia.edu/in ... e-diet.pdf
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Letten op:

-ook geen suiker (suiker, sacharose, rietsuiker...)
-fruit beperken en als je fruit neemt bv een appel en dan het liefst stoven
Maar je weet het beste hoeveel je verdragen kunt als je bv eerst 2 weken
geheel fruitloos doet. Watermeloen is ook vrij fructose-arm.
-groentes kunnen wel, maar pas op met bepaalde soorten waar veel fruc-
tose in zit.

Wageningen heeft ook een site waar duidelijk staat wat iemand met intolerantie wel en niet mag, ook ten opzichte van de aangeboren, gevaarlijke, variant.
Maar ook alle zoetstoffen staan er, zodat je duidelijk weet wat wel en niet kan.
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Volgens de site van Virginia edu mogen appels juist niet en suiker (sucrose) mag weer wel, maar je kan er sowieso maar beter spaarzaam mee zijn.
Het valt me op dat de info op sites erg verschilt van elkaar. In Wageningen zijn ze een stuk strenger met wat niet mag, in Virginia gaan ze vooral uit van producten waarin de hoeveel glucose hoger is dan de hoeveelheid fructose.

De site van Food-info.net is de site van Wageningen uni.

Volg jij het dieet ook, Zonaanbidster? En hoe bevalt dat?
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Hier trouwens lijsten met wat iemand met HFI niet mag hebben. Je zou deze als uitgangspunt kunnen gebruiken en dan voorzichtig kijken hoeveel fructose je wel kan hebben.
http://www.bu.edu/aldolase/HFI/treatment/
zonaanbidster
Gevorderd lid

Hai hai,

Ja ik volg dat dieet al 2 jaar.
Prima bevalt me dat. Eerst deed ik wel het fruit wat toegestaan was, maar later bleek ik beter af met niets.
Nog later probeerde ik het weer en werd gewoon erg ziek van het fruit, letterlijk. Nu gaat het goed met kleine hoeveelheden van niet al te fructoserijk fruit.
In mijn geval meestal watermeloen.
Dat stomen van appels, of bakken, daardoor gaat een groot deel verloren. Het is dus niet zo van ga onbeperkt verse appelen eten. Overigens was de onderzoeker van Wageningen vorig jaar bezig met fructose vrije appelen, geen idee of ze er zijn, heb me er nooit verder in verdiept meer, zouden vorige herfst er moeten zijn.

Hoe streng je doet, hangt een beetje af van wat je verdragen kan denk ik. Ik mag van de dietiste inmiddles veel meer, maar ik verdraag het slecht dus ik blijf er wel af. Ben fitter als ik het niet eet. Hetzelfde geldt voor suiker, dingen met honing etc etc.

Overigens heb ik me dus wel laten testen of ik fructose intolerant was.
Eerder had ik me laten testen ooit op fruitsoorten waarop ik leek te reageren, kiwi, sinaasappel etc., maar echt duidelijk allergie kwam er niet uit. Uiteindelijk heb ik me dus laten testen op de gastro-endo afdeling van een academisch ziekenhuis. Is een ademtest.

groetjes! PS Ben overigens wel benieuwd of nog meer mensen dit dieet volgen.
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Ik wil het ook gaan volgen, want ik kan merken dat ik me beduidend minder fit voel als ik veel fruit eet. Maar ik vind fruit wel heel lekker, en nu lees ik her en der dat mensen met FI al uit zichzelf een afkeer hebben van voeding met van nature veel fructose. Dat heb ik dus niet. Hoe zat dat bij jou? Kun je bonen eten? Weet je trouwens hoe die onderzoeker heet?

Ik weet niet of ik me laat testen. Ik neem aan dat je dan van te voren absoluut geen dieet laag in fructose moet gebruiken ? En moet je nuchter zijn voor de test?
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

ook ik heb veel last van fruit
zeker van citrus fruit
maar hoe hou je je weerstand op pijl als je geen fruit eet
gr alie
zonaanbidster
Gevorderd lid

Ik was dol op fruit.
Van kleins af aan ben ik op gevoed met fruit en was er verzot op.
Op de jongste foto's zie je mij al verheerlijkt kijken naar aardbeien, of een gezicht vol kersen of meloen.
Het enige was dat toen ik dus ziek werd, ik ging merken dat ik verkeerd reageerde op bv kiwi en sinaasappel, bruine bonen, rabarber etc etc. (overigens is niet alles uit dit rijtje alleen fructose he)
Daarom heb ik ooit gevraagd om allergietest. Achteraf had het een intolerantietest moeten zijn, ook voor andere middelen als zuivel.
Ik werd gewoon vaker niet lekker van fruit en dus ging ik het wat minderen, maar niet laten staan, alleen dus bepaalde soorten waar ik een reactie bij had. Zo kreeg ik een vermeerdering van bv eczeem na kiwi of sinaasappel (kijk dat was duidelijk)Het uitte zich uiterlijk in mijn geval bij bepaald fruit, maar vaker innerlijk (mango het opvallendst) en op het laatst helemaal.
Ook ik had de illusie, dat om gezond bezig te zijn, ik zeker niet met fruit moest stoppen.....
Probleem is als volgt, de helft grofweg van ME patienten is intolerant voor fructose. Een verworven intolerantie door een zeg maar storing in enzym-->zorgt voor afbraak fructose in de darmen.
Blijf je dus fructose gebruiken, wordt je afweer niet beter maar juist slechter. Namelijk je darmen, waar een groot deel van je afweer geregeld wordt, kunnen het helemaal niet verwerken! Het breekt niet goed af, even simpel gezegd. Je darmen doen het al niet goed en zo kom je in een cirkel.
We zijn niet van nature intolerant maar worden het gemaakt, grof gezegd. Juist door de boel rust te geven, kalmeert alles, ook de mate van intolerantie op den duur. Ga je door terwijl je intolerant bent, dat is dus mijn eigen ervaring, verslechter je de boel. Je wordt intoleranter voor van alles en nog wat. Je darmen verslechteren en in geval dat ze nagekeken worden op infecties of leaky gut ben je 9 van de 10 keer aan de beurt. Over het ontwikkelen van ook andere intoleranties te zwijgen.
Maar niet iedereen op dit forum zal dus intolerant zijn, dat voorop gesteld. Maar wel veel.
Alie ik hoop, dat dat over afweer een beetje duidelijk is, zeg het erg simplistisch en incompleet. Het is natuurlijk wat ingewikkelder en ik zou ook nog wetenschapelijke dingen kunnen zoeken maar ach wat is het nut voor onze toch al moeie koppen:) Maar als mensen dat willen, kan ik wel wat opzoeken hoor. Groenten kun je het meeste volop eten. Dus daar kun je veel uit halen.
Ik heb dus nadat ik gestopt ben met fruit een periode gehad van ik stop omdat ik me lekkerder voel. Dat was duidelijk. At ik fruit weer, dan was het helder dat dat niet zo goed werkte. Dus eerst deed ik het bewust, maar langzamerhand taalde ik er niet meer naar. Sterker ik hoefde het niet. Nu ben ik terug dat als ik meloen ruik ik er zin in heb. Af en toe eet ik wat watermeloen, bij vlagen. Appel, zelfs gestoofd bevalt me meestal niet dus dat is nog zeldzamer (zeldzamere vlagen:) en dan weer tijden genoeg). Ik eet wel af en toe nu een heel dun laagje reine claude jam op brood. Ook pik ik wel eens een druif of een aardbei bij familie of zo (ff zondigen) Maar dat is ook zo van heel vaak heel duidelijk weerstand en dan ineens zin. dus die natuurlijke afkeer had ik niet, maar heb ik wel verworven.
Fruit met hele hoge percentages fructose als mango, banaan etc. eet ik absoluut niet. (nog zoiets; ik ben jaren verslaafd geweest aan banaan voor het naar bed gaan dus een tegenzin had ik destijds absoluut niet) Ik waag het niet eens. Gewoon door de ervaring. Hoop dat jullie er wat mee kunnen. Nogmaals niet iedereen is intolerant en niet iedereen die het wel is in zware mate he. Het is een soort balans vinden wat het lekkerste voelt uiteindelijk. Mijn ervaring is dat dat alleen goed lukt als je een paar weken alles stopt en dan wat probeert en kijkt hoe het gaat. Trusten!!!!

o ik vergeet wat; ik zal morgen kijken of ik die onderzoeker voor je heb mag, ik heb nog met m gemaild. Hoop dat ik het terug kan vinden.
zonaanbidster
Gevorderd lid

link Wageningen:

http://www.food-info.net/nl/intol/hfi.htm

Onderzoeker heet Ralph maa rik zoek morgen naar zijn achternaam.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hallo allemaal,
Ik ga volgende maand met mijn dochter naar DML, maar ik wou al vooraf haar laten testen op fructose en lactose, omdat dit in een ziekenhuis goedkoper zou zijn.
Maar, het ziekenhuis in het dorp waar ik woon en ook het stadje hiernaast daar doen ze die testen niet.
Weet er iemand in Belgie waar ze die ademtesten van fructose en lactose wel doen en of het echt veel beterkoop is dan bij DML?
Je zou normaal in een ziekenhuis terugtrekken van het ziekenfonds en bij DML niet.
Alvast bedankt,
masterddv
Actief lid

Bericht door masterddv »

Karolien, volgens mij kan je daarvoor terecht bij elke gastro enteroloog, in elk ziekenhuis, niet ?
error
Beginner

Bericht door error »

Volgens mij komt het ziekenfonds voor die bepaalde testen wel tussenbeide bij DML. Volgende week weet ik het met 100% zekerheid, dan moet ik zelf daarvoor naar hem .
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ah, oke, Eror, dat zou tof zijn, kan je het me dan laten weten?
En veel succes bij hem, graag zou ik ook willen weten wat hij de eerste maal doet, mijn collega is een 5-tal jaren geleden bij hem geweest en die zegt dat ze de eerste keer alleen een formulier moest invullen met welke symptomen je allemaal hebt en dan pas na 1,5 uur wachten even bij hem kon en dat was het dan voor de eerste keer. Dan moest ze nadien nog een 4-tal keren opnieuw naar hem voor de testen.
Groeten,
MJ
Actief lid

Bericht door MJ »

Als Belgische inwoner, aangesloten bij een mutualiteit, zijn de fructose en lactose ademtesten gratis. Volledig betaald door mutualiteit. Ook bij De Meirleir, gewoon klevertjes meedoen van uw ziekenfonds.
Plaats reactie