eczeem

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
gretuh
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mei 2006, 23:35

eczeem

Bericht door gretuh »

Hoi!

Vanaf dat ik een baby was heb ik eczeem. Dit is grotendeels weg getrokken doordat mijn moeder met mij naar een iriscopiste is geweest. Daarna ging het heel snel beter! Tja schijnt dus echt te werken.
Nu sinds een aantal jaren heb ik er wel iets meer last van, maar goed je hormonen kunnen ook genoeg veroorzaken. Nu heb ik er voornamelijk last van wanneer ik echt ziek ga worden in de vorm van griep. Dan krijg ik eczeem rond mijn navel, verder is het haast niet noembaar..
Echt verband tussen ME en Eczeem zie ik niet zo! Denk dat het een groot deel te maken heeft met aanleg.

Groetjes!!
Gast

eczeem

Bericht door Gast »

heb ook last van eczeem plekjes, op de heupen!, heb hier wel een zalfje voor, en als ik het een poosje niet gebruik dan komt het ook weer terug.
verder wat schimmelplekjes, zou hiervoor ook naar de huisarts moeten, want ook hier is een zalfje voor.
verder heb ik al maaaanden last van een loopneus, vorig jaar rond deze tijd ook branderige ogen, dus ik weet niet wat er nu buiten bloeit waar ik last van zou kunnen hebben.
heb jaren geleden een allergietest ondergaan, ben ergens allergisch voor maar ze weten niet waarvoor, dus dat schiet niet op.
je weerstand is gewoon minder, dus daar hou ik het maar op.
kan ook niet meer tegen sigarettenrook, en sommige sterk ruikende parfums
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Artsennet.nl (25/05/09) schreef:Eén molecuul linkt eczeem en astma

De beschadigde huid van eczeempatiënten maakt een stofje aan dat gevoeligheid voor astma met zich meebrengt. Raphael Kopan, dermatoloog aan de Universiteit van Washington, heeft het mechanisme van de relatie tussen eczeem en astma achterhaald bij muizen. De resultaten van het onderzoek moeten uiteindelijk leiden tot het voorkomen van astma of het ontwikkelen van een betere behandeling.Ernstige eczeem is een huidaandoening die vooral bij jonge kinderen voorkomt. Ongeveer 70 procent van de eczeempatiënten krijgt maanden of jaren later last van astma. Ter vergelijking: onder de algemene bevolking kampt ongeveer vier tot acht procent van de mensen met astma. Er is dus duidelijk een relatie tussen eczeem en astma, maar hoe deze allergische reacties elkaar beïnvloeden konden wetenschappers tot nu toe niet achterhalen.

De Amerikaanse dermatologen creëerden een genetisch defect op bepaalde plaatsen op de huid van muizen. Op die manier ontstaat een conditie die vergelijkbaar is met eczeem bij mensen: de geordende bouw van de huid gaat verloren. Als reactie op de beschadiging scheidt de huid de stof TSLP uit. Deze stof is onderdeel van een alarmsysteem. Het waarschuwt het lichaam dat de eerste beschermende laag (de huid) gefaald heeft.

TSLP verspreidt zich door het hele lichaam, doordat het efficiënt kan worden opgenomen in de bloedbaan. Het signaal wordt opgepikt door andere organen die ook een barrière vormen, zoals bijvoorbeeld de long. Als reactie op de boodschap komt het afweersysteem in actie. De longen zijn vanaf dat moment extreem gevoelig voor stoffen die allergische reacties kunnen veroorzaken.

Verbreek de link
Dit was bij de onderzochte muizen ook duidelijk te zien. Ademhalen gaat moeizaam, de slijmproductie komt op gang, spieren in de luchtwegen trekken samen: het zijn allemaal kenmerken van astma. De dermatologen kunnen met zekerheid zeggen dat TSLP de oorzaak is van alle problemen. Muizen met een gezonde huid, maar een overproductie van de signaalstof krijgen dezelfde klachten.

Kopan is erg gelukkig met de resultaten van zijn onderzoeksteam: “We hebben het mysterie rond de relatie tussen eczeem en astma nu teruggedrongen tot één molecuul. De volgende uitdaging is om de link tussen beide allergische reacties te verbreken.” Bij muizen is dat al gelukt. Het remmen van de TSLP-productie is genoeg om de ontwikkeling van astma tegen te gaan.

Astma voorkomen of verlichten
De onderzoekers verwachten dat astma bij menselijke eczeempatiënten op eenzelfde manier aangepakt kan worden. “Door de beschadigde huid in een vroeg stadium te behandelen en de productie van TSLP te remmen, kunnen we waarschijnlijk voorkomen dat mensen astma krijgen”, aldus Kopan.

Astmapatiënten zonder eczeem produceren ook TSLP, maar dan direct in de longen. Ook voor deze mensen zijn de uitkomsten van het onderzoek wellicht van belang. Als er een manier gevonden wordt om de productie van de signaalstof te remmen, biedt dit mogelijkheden om de symptomen van astma iets te verlichten.
Bron: ArtsenNet.nl - 25/05/2009
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Ik heb sinds een paar dagen op mijn beide handpalmen hele kleine blaasjes/bultjes zitten. Het worden er geleidelijk aan meer.

Kan iemand me vertellen of dit eczeem is, en of je hiermee perse naar de dokter moet, of dat je ook gewoon bij de apotheek of via internet een middeltje hiervoor kunt halen zonder recept?

Ik heb wel een keer schimmel gehad, maar dat zag er niet zo uit. Daar heb ik toen zalf voor gehad: miconazolnitraat en hydrocortison. Kent iemand dat middel en zou ik dat hier ook voor kunnen gebruiken?

Heb namelijk even geen trek om naar de dokter te gaan, maar als het moet dan moet het.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

@Amaaike schreef: Ik heb sinds een paar dagen op mijn beide handpalmen hele kleine blaasjes/bultjes zitten. Het worden er geleidelijk aan meer.
ik heb dat na mijn virusinfectie gehad, ook schimmel infectie trouwens.
ik ben er mee bij de dermatoloog geweest, voor de bultjes in de handen.
en testen voor gehad en zalf, hielp niet.
hij schrijft ook #dermatoloog dat het misschien met de doorgemaakte infectie #pfeiffer te maken heeft.

het is wel besmettelijk.
ik ken iemand die heb ik waarschijnlijk besmet.
diegene heeft wel baat bij zalf gehad. volgens mij.

als ik de hele dag met mijn handen in het water zit, dan komen ze nog wel eens terug, dus dat moet je voorkomen.
ik heb er niet zoveel last meer van.
af en toe, en in mindere mate, en het jeukt niet meer,

dat worden allemaal bijzaken, bij mij dan, helaas is niet anders,

eerste bestrijding is nog steeds de vermoeidheidsklachten.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Ah, maar om naar een dermatoloog te kunnen moet je zeker eerst langs de huisarts voor een verwijzing?
Gebruikersavatar
tamara
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 aug 2009, 17:24

eczeem

Bericht door tamara »

ik wilde net een topic openen hihi, ik heb steeds jeukende witte bultjes op mijn duim en vroeg me af of jullie dit herkennen, ook bij mijn liezen heb ik steeds terug kerende bultjes en die jeuken ook verschrikkkelijk waardoor ik mijn huid daar steeds kapot krab. Vorig jaar had ik een rare jeukende plek op mijn elleboog, die begon met 3 rode stipjes en dat werd later een grote ring die erg jeukte. Nu heb ik weer een rare plek op mijn been, begon ook met 1 plekje en daar komt nu ook weer een ring om heen maar deze is weer anders als die van vorig jaar. Het lijkt wel wat op ringworm maar das het ook weer niet...
Plaats reactie