Loopbaanbegeleiding

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Loopbaanbegeleiding

Bericht door annac »

Loopbaanbegeleiding.

Klinkt logisch, maar voor chronisch zieken komt daar wel wat meer bij kijken dan voor gezonden.

Weet iemand van jullie waar deze mensen rondlopen, cq aan te schieten (nou, ja, zo bedoel ik het ook weer niet...) zijn?

En iemand ervaring met Persoonsgebonden Budget?
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

RE: Loopbaanbegeleiding

Bericht door George »

ja, ik zelf.
wat wil je weten? (het is namelijk nogal lastig om het hele verhaal te doen)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Tja,

Nou, hoe zo iemand kan bemiddelen t.a.v. een opleiding.

Bv., mijn zoon wil wel weer naar de Hanze Hogeschool, waar hij 2 jaar geleden mee gestopt is vanwege onbegrip. Een vriend van hem vertelde laatst, dat een meisje bij hem in de klas (v/d Hanze) ook ME heeft en dat ze daar redelijk mee omgaan.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Vervolg: ik was dus nog niet klaar, maar er ging iets mis.

Nu zal na degelijk overleg vooraf, met o.a. duidelijke diagnostisch bewijs-materiaal, in het begin alles redelijk naar wens gaan. Ze beloven vele beloften, immers elke student is er een, tegenwoordig, niet. Maar in de loop van de studie zal e.e.a. ws verslappen en dat begint het gedonder misschien opnieuw, en dat willen wij nu voorkomen en dacht ik, dat een loopbaanbegeleider daar een schakel in zou kunnen zijn. Misschien ook al bij de begin-gesprekken. Voornamelijk om te voorkomen dat mentoren lullig gaan doen en "de ziekte" gaan bespreken en belachelijk maken, zoals bij mijn zoon gebeurde.

Ws. zal een dagrooster-opstelling te veel gevraagd zijn van zo iemand, maar juist bij ME-ers moet m.i. de structuur super duidelijk zijn, schools, om zo te zeggen en a/d andere kant ook weer zo flexibel mogelijk, vanwege de grilligheid v/d ziekte.

Zijn richting was toen Communicatie, haalde er goede cijfers mee en nu ziet hij wel wat in Communicatie-technieken, dus vnl computers, wat niet echt zijn hooby is, maar waar hij wel mee overweg kan en wat minder energie zou kunnen vergen. Zijn doel was uiteindelijk de journalistiek, maar je snapt, dat dat slechts per computer iets kan worden...

Ben benieuwd wat je kunt vertellen over wat zo iemand voor je kan doen.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Bij de Universiteit Leiden was gewoon een Decaan die zich specifiek bezighield met Studie & Handicap.
Daar kon je dus terecht voor advies en ondersteuning in geval van ziekte of handicap.
Ik neem aan dat ze bij andere onderwijsinstellingen ook wel zo iemand hebben?
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Bericht door George »

volgens mij staat dit los van de PGB.

Wat volgens mij de beste methode is, is om een contract op te stellen.
dit klinkt erg zwaar weet ik, maar dat helpt enorm.
Hier in moet je dan zoveel mogelijk dingen vast leggen.
dan is het voor de school duidelijk wat de rechten en plichten zijn, maar ook voor je zelf!
Je hebt dan een doel.
Ik heb het wel zo gedaan dat het mogelijk is om veranderingen aan te brengen, als bijv. de situatie verslechtert.
Mijn ervaring is dat een mentor en/of een decaan heel belangrijk is.
Je moet er denk ik niet al te veel op in gaan als men ME te twijfel trekt, hoe moeilijk het ook is.
Zoek een mentor die volledig achter je staat, anders wordt het een stuk moeilijker.
Ik vraag me af of je veel aan een loopbaanbegeleider hebt om dat die (meestal) geen ervaring hebben in het HBO of universiteit.
Ik ben samen met mij moeder de eerste gesprekken in gegaan, je kunt dat soort dingen niet alleen!
Verder is het belangrijk om alle docenten en studenten in te lichten waarom je er soms niet bent.
een goede mentor is dus heel belangrijk!!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Goed idee, zo'n contract, George, bedankt.

(Deed jij geen werktuigbouw ofzo a/h Windesheim in Zwolle?)

Ja, dat een mentor en dekaan belangrijk zijn is duidelijk. Indertijd, toen de aandacht voor begrip taande, had ik moeten ingrijpen, denk ik. Maar je wilt je als ouder niet overal mee bemoeien. Heb daar nu dus spijt van, maar overkomt ons niet weer! Ik/wij gaan zeker mee op eerste gesprek als ie er weer gaat beginnen. En ik hoop dat we behalve ideen als een contract nog meer in de verzakmeling kunnen opnemen om de zaken als het ware dicht te timmeren waar het op teleurstellingen aankomt: die komen er toch, dus moet een studie begeleiding domweg perfect zijn.

Zo wil mijn zoon ook nagaan hoe de diverse college-plekken gesitueerd zijn, zodat het je verplaatsen her en der niet te veel energie gaat kosten. Dit moet wellicht ook in een contract te vatten zijn.

Jazzie,

Laatst voor de radio een heel debat gehoord over de uitdunning van docenten aan Universiteiten en Hoge Scholen, dus goeie dekanen en mentoren zullen niet voor het oprapen liggen.
Plaats reactie