Ik zou graag willen weten of er hier iemand ervaring heeft met een neutrofielentest. Dan wordt er getest of jij als ME-patiënt een voedselintolerantie hebt. Dit wordt volgens de Amsterdamkliniek bij 60% van de ME-patiënten vastgesteld!!! En vaak weten de betreffende personen zelf niet dat ze een voedselintolerantie hebben, dus het kan zijn dat je dat hebt zonder het zelf te weten!! En die kans is dus 60%!
Volgens de amsterdamkliniek kan je gedeeltelijk of volledig van je hoofdpijn, psychische klachten, darmproblemen én....... vermoeidheid afkomen, als je het dieet dat gebaseerd is op de testuitslag volgt.
Dus ik wil heeeeeeeeeel graag weten of jullie hier meer van af weten en of iemand van jullie naar die kliniek in Amsterdam is geweest. Please let me know!!
xxxx
ik heb zo'n neutrofielentest gedaan in de amsterdam kliniek. De vrouwelijke arts Lydia Boeken is een aardige vrouw en ex-collega van paul van meerendonk, die een praktijk voor ME-patienten in utrecht heeft. De behandeling is vrij duur. Je moet/mag bij haar vitamine perperaten kopen vit-c, pillen voor je darmen en nog wat andere pillen die ik moest slikken om het dieet te ondersteunen. De neutrofielen test zelf is 425 euro. Uiteindelijk vond ik het dieet leuk om te doen omdat het je veel hoop geeft en zo'n dieet waarbij je maar een bepaald aantal produkten mag eten neemt de focus van de hele dag in beslag zodat je daar zeg maar je hele ME-gebeuren eventjes in kwijt kan en doordat je je dieet controleert heb je het gevoel dat je je ziekte ook controleert. Uiteindelijk heeft het me niets opgeleverd.
Op de wetenschappelijke waarde van de neutrofielen test is nogal wat af te dingen heb ik gelezen. Het meet hoeveel witte bloedlichaampjes zich binden aan bepaalde voedingsprodukten en hoe meer hoe slechter. Dit omdat witte bloedlichaampjes infecties bestrijden en dus die voedingstoffen door het lichaam dus als infectie gezien worden. Hieruit volgt echter geenzins dat je zoiets als ME moet hebben. Bij iedereen die zo'n test doet volgt namelijk een lijstje met rode produkten, dioe het lichaam als intolerant zou zien.
Maar als je verzekering de test vergoed wat sommige maatschapijen doen , kan ik het je zeker aanraden. Baat het niet dan schaadt het niet. En je weet maar nooit.
ik geloof niet dat ik de neutrofielentest heb gedaan maar iets soortgelijks denk ik. ik had een test op mijn immuun systeem gedaan en voor welke producten ik een intolerantie heb. ik heb er uiteindelijk een voor 34 voedselproducten. beetje balen dus. de intolerantie komt in een rank van 1 tot 4, 1 het minst erg en 4 het meeste. vaak eet ik dingen die een 1 hebben toch, zoals gist wat dus in brood zit. ik had deze zomer heel erge darmklachten, niet normaal, en nadat ik dus wist van die intoleranties en probeer al die dingen te mijden gaat het veel beter met mijn darmen. voor de rest maakt het overgens geen verschil, het helpt niet bij vermoeidheid of hoofdpijn, helaas...
Je kunt natuurlijk ook, gratis en voor niks, een eliminatiedieet gaan doen en zelf uitvinden wat je lichaam al of niet pruimt. Dwz. bv beginnen met alleen water en gekookt kippenvlees en beschuitjes, en elke paar dagen een produkt erbij nemen, net zolang tot je ergens op reageert.....
Een allergoloog en/of een dieetiste kan je daarmee helpen. Maar er bestaan helaas nogal wat voedingsproducten waarvan de samenstelling dusdanig ingewikkeld is dat dit bijna onbegonnen werk is.
Zo schijnen er nogal wat "transvetten" te bestaan in koekjes enzo. Vraag me niet wat dat precies is, maar dit is slechts een voorbeeld. En schillen van bepaalde groentes, die verkeerd zijn (bv die van paprika)
Ik ben op die manier begonnen zoals Annac het omschrijft.
Daar bewust voor gekozen om het op eigen houtje te doen, en geen energie en tijd te stoppen om te overleggen hoe of wat, met iemand anders. Het idee alleen al.
En het gaat steeds beter. Gevolg dat ik nu wel weer van alles begin te eten.
Het rare is, het begon gisteren in mijn darmen en trekt door mijn hele lichaam. etc. Is me een tijd geleden ook al opgevallen. ( dit pas geleden al met huisarts besproken)
Ik wil het zelf nog even in de gaten houden, ik ben ondertussen wel een beetje gevloerd door iets.
Misschien is het gewoon iets anders. Morgen wel weer over.
Gistextract pas ik nu ook voor op, dat zit in zakjes voor saus enzo.
Sowieso al die kunstmatige stoffen, en aardappels eet ik ook niet meer.
Via het KEAC te Weert kun je ook uitgebreide voedselintolerantietesten laten doen. Wel duur, maar onze verzekering heeft destijds alles vergoed.
We hebben er veel aan gehad, omdat we met zelf elimineren en weer toevoegen er niet uitkwamen; op gegeven moment weet je gewoon niet meer waar je wel en niet op reageert.