Het niet eens zijn met behandeling GGZ

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
carlacalvert9
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2022, 08:44

Het niet eens zijn met behandeling GGZ

Bericht door carlacalvert9 »

*Pas op, hier volgt een lang verhaal.*
Samenvatting: Ik ben het niet eens met de diagnose van het GGZ en met het behandelplan.


Pfff, ik zit mezelf weer helemaal gek te maken.

Ik word momenteel bij het GGZ 'behandeld' voor een a-typische depressie. De behandeling bestaat uit medicijnen (die ik heb afgebouwd en nu niet meer slik, omdat ik na 4 maanden nog steeds geen verandering merkte), en gesprekken met een therapeute, die ik voor het laatst ergens begin mei geloof ik heb gezien.
Ik moest van haar een weekschema maken, voor dagritme enzo, maar goed, daar komt dus niets van terecht.
Van het schema maken wel hoor, ik ben een ster in schema's maken, maar om me eraan te houden lukt natuurlijk niet.

Nee, hoe kan dat ook als mijn lichaam simpelweg weigert om de afwas te gaan doen of om op bezoek te gaan bij een vriendin of om 'gezellig' op een terrasje te gaan zitten? Dat trek ik vaak simpelweg gewoon niet.

Toen ik vijf jaar geleden 'depressief' was heb ik een tijdje meegedaan aan running therapy. Ging wel, tot ik mezelf op een gegeven moment zo moe voelde. Hierdoor ging het hardlopen simpelweg gewoon niet meer, mijn lichaam weigerde en ik was in tranen. Ik wist niet wat ik meemaakte!
Maar goed, dat bleek dus achteraf de Pfeiffer, en daarmee het begin van de chronische vermoeidheid te zijn.
Vanaf dat moment heeft mijn lichaam vaker 'geweigerd'; tijdens het schilderen van het nieuwe huis van mijn broer, tijdens stagelopen, tijdens het winkelen, en nu dus ook tijdens de afwas of tijdens het douchen.

Maar goed, dit is blijkbaar allemaal te lastig voor het GGZ om rekening mee te houden.

Nu ben ik er ondertussen dus van overtuigd ben dat er al langere tijd eigenlijk iets niet helemaal goed is bij mij op psychisch gebied.
Dit ook, omdat ik gewoon een aantal vreemde trekjes had als kind (maar goed, wie niet?), maar ook omdat ik vanaf mijn 17e tot nu wel tien baantjes op kan noemen waar ik huilend ben weggelopen of huilend van ben thuisgekomen, omdat het 'gewoon niet meer ging'. Wat er dan niet ging, dat heb ik nooit kunnen uitleggen.
Nou ja, tot aan mijn eerste depressie heb ik het idee dat ik er gewoon nooit echt bij heb nagedacht en het gebagatelisseerd heb. Ik heb mezelf ook nooit echt kunnen uiten, kan niet over problemen praten met anderen, krop alles op.

Wat nu eigenlijk mijn frustratie is, is dat ik op internet maar zit te zoeken naar van alles, Hooggevoeligheid, Non-verbale leerstoornis, PDD-NOS, hoogbegaafdheid, ontwijkende persoonlijkheidsstoornis enzovoorts.
Ik weet donders goed dat iedereen zich in elk testje wel in een aantal punten kan herkennen, maar ik wil me gewoon verder laten testen bij het GGZ!
Niemand kan me uitleggen waarom ik depressief ben, en waarom ik vijf jaar geleden depressief was.
Hoe kan ik nou behandeld worden als er geen oorzaak is? Wat heb ik nou aan symptoombestrijding met AD, als nu al voor de tweede maal is gebleken dat dat niet werkt?

In het vorige gesprek met de psychiater heb ik dit ook aangegeven, dat ik dacht dat er meer aan de hand was enzovoorts, maar hij ging er verder eigenlijk niet op in. Daar baal ik van. Kan ik gewoon eisen dat ik verder psychisch getest word ofzo?
Gebruikersavatar
gvbergeijk
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2019, 13:56

Re: Het niet eens zijn met behandeling GGZ

Bericht door gvbergeijk »

Dag Carla
Je verhaal ziet er niet eenvoudig uit, ik kan me voorstellen dat je je afvraagt welke rechten je hebt. Je kunt een second opinion proberen te krijgen. Al is dat ook niet simpel, dat gaat via je behandelaar. Over je rechten is er een uitgebreide website. https://ggzrouteplanner.jouwweb.nl/
Misschien ook goed om je situatie eens te bespreken met een regionale clienten organisatie. Overal moeten onafhankelijke clientenondersteuners GGz zijn. Via Mind kun je kijken welke organisatie dat in jouw regio doet: https://mindplatform.nl/thema/onafhanke ... ersteuning
succes en sterkte
Groet Gerrit van Bergeijk
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Re: Het niet eens zijn met behandeling GGZ

Bericht door semma »

De psychiatrische tak is een zijtak. Voor de andere takken geldt: ingevolgde de Wet op de medische behandelingsoverkomst, kan je elk moment besluiten de behandeling te staken. Overigens had die behandeling al moeten beginnen als je persoonlijke keus, nadat je goed uitgelegd gekregen hebt welke behandelingen er zijn en wat de pro's en contra's daarvan zijn.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Re: Het niet eens zijn met behandeling GGZ

Bericht door semma »

Vorig jaar voor het eerst een consult op een poli gehad waarin die wet soort van toegepast werd.
Plaats reactie