ME en corona (vaccin)

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

ME en corona (vaccin)

Bericht door ariadne »

kik schreef:
brandy schreef:En dan maar hopen dat je huisarts je ME serieus neemt en je aanmeldt voor vaccinatie...dan is dit wel een dingetje om te bespreken met je huisarts,anders sta achterin de rij...
Gaat iemand van jullie vragen of ME onder medische indicatie kan vallen zodat je mogelijk eerder aan de beurt bent dan als je moet wachten tot de GGD de groep van mensen van 18-60 jaar zonder indicatie gaat oproepen?
De groep met een medische indicatie wordt waarschijnlijk via de huisarts opgeroepen tussen eind februari en 1 oktober.

Krijgen jullie bijvoorbeeld de griepprik (als je zou willen) omdat de huisarts ME onder immuunziekte/verminderde weerstand rekent?
De ME/cvs vereniging en anderen hebben de minister een aantal vragen gesteld waaronder om de mensen met ME op te nemen in de doelgroep die wegens een medische indicatie in aanmerking komen om vroeg gevaccineerd te worden.

https://www.me-cvsvereniging.nl/nieuws/ ... %C3%ABnten
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Quercetine

Bericht door plassterk »

Ja ik hoop dat die vaccinaties blijven werken tegen alle varianten. Net niet 1 op de 20 van de 70 plussers gaat dood. Is best veel eigenlijk die doodgaan hoor. Laat staan dat velen tot nu toe long covid klachten blijven behouden, vergeet dat niet.
95% van het zorgpersoneel laat zich nu inenten. Dus ik hoop dat hier nu ook enkele skeptici overstag gaan, want het zorgpersoneel had er nog wel het beste verstand van toen ze zich niet wilde laten vaccineren. Of praat je hoe het je het beste uitkomt
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Quercetine

Bericht door brad »

Ook bijzonder. Je wilt de zwakste - en oudste mensen beschermen maar na een vaccinatie worden ze juist zieker en sterven ze. Meteen wordt er gezegd dat er geen verband is. Opmerkelijk.

Waren ze ook overleden zonder vaccinatie? Kiezen uit 2 kwaden met risico's. Pro-vaxxers zouden dat collateral damage noemen. Of zou het iatrogene schade zijn?

https://nos.nl/artikel/2364988-noorwege ... deren.html
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Quercetine

Bericht door rie »

zie https://www.me-cvsvereniging.nl/nieuws/ ... %C3%ABnten

Top. Precies wat er nu moet gebeuren. Dank aan allen die zich hier voor hebben ingezet!
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Quercetine

Bericht door brad »

De mensen die gevaccineerd zijn krijgen pas na 6 weken hun tweede prik. Dit terwijl wetenschappelijk aangetoond is dat er na 3 weken weer geprikt moet worden. Met een prik ben je ongeveer tot 50% beschermd en met 2 na drie weken tot 95%. Overigens was onlangs iemand die geprikt was alsnog besmet geraakt. Dit ter zijde. Je zou maar 6 weken moeten wachten. Je ziet nu al dat het een zooitje gaat worden. Ook logistiek. Wat als de andere vaccins niet op tijd worden geleverd? Zit je dan met 1 prik. En wie zegt dat die tweede prik na 6 of 8 weken nog net zo effectief is? Hugo de Jonge. https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... li=BBoPOOe
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Quercetine

Bericht door semma »

brad schreef:De mensen die gevaccineerd zijn krijgen pas na 6 weken hun tweede prik. Dit terwijl wetenschappelijk aangetoond is dat er na 3 weken weer geprikt moet worden. Met een prik ben je ongeveer tot 50% beschermd en met 2 na drie weken tot 95%. Overigens was onlangs iemand die geprikt was alsnog besmet geraakt. Dit ter zijde. Je zou maar 6 weken moeten wachten. Je ziet nu al dat het een zooitje gaat worden. Ook logistiek. Wat als de andere vaccins niet op tijd worden geleverd? Zit je dan met 1 prik. En wie zegt dat die tweede prik na 6 of 8 weken nog net zo effectief is? Hugo de Jonge. https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... li=BBoPOOe


Er vinden rare vaccinatie-toneeltjes plaatst. Die demonstratieve filmpjes van eerste vaccinaties of bekendheden die zich laten prikken, waarvan een deel door mensen met goede ogen ontmaskerd worden als schijninjectie... Zag vandaag een nieuwsberichtje met foto van zojuist geprikte bejaarden die juichen dat ze nu vrij zijn. Nope, niet meteen en niet zonder die herhaling en denk aan die 95% die 5% achterlaat die juichend roepen dat het recht van de sterkten ze deed overleven (en nog wat sterker worden).

Je bent NIET direct na het prikken beschermd, dat is duidelijk bekend gemaakt. Het duurt even en dan moet je dus op tijd die genoemde herhalingsprik krijgen. Pas na 6 weken weer prikken, betekent dat je 2e prik een nieuwe 1e is... En je kan natuurlijk altijd iemand zijn bij wie het niet werkt.

Zag ook wat over de nevenwerking neurologische schade: tijdelijke aangezichtsverlamming. Hoe kan dat? Misschien op dezelfde manier waarop toch autisme (sommige rassen zijn daar vatbaar[der] voor) en epileptie ontstaat: aluminium in de hersenen gevonden. In het geval van aangezichts-verlamming zal er aluminium of iets anders in een van de twee aangezichts-zenuwen terecht gekomen zijn, wat een beetje lastig is op de plaats waar de zenuw door een nogal nauwe opening heen moet. Hoe tijdelijk is dat: Zou een paar dagen aanhouden. Maar komt het later nog weer terug?
Met aangezichtsverlamming moet je direct naar de huisarts. Het betekent o.a. dat je aan die kant je oog niet sluiten kan en dat betekent uitdrogend hoornvlies als je er niets aan doet.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Quercetine

Bericht door plassterk »

Ha twee mensen met wie ik het bijna standaard oneens ben, zijn het ook een beetje met elkaar oneens. Maar inderdaad Brad. Bij mij weten ben je niet gelijk beschermd na je vaccinatie. Dus het kan heel goed, dat iemand die recent geprikt is toch besmet is. Precies zoals Semma zegt. (nooit gedacht dat ik dat zou zeggen). Dus niet zo wantrouwig Brad, wat suggereer je nu eigenlijk?
Maar inderdaad de WHO beveelt niet aan om de tijd tussen de twee injecties uit te stellen. We moeten dus afwachten wat voor effect dat zal hebben. Maar ik was ook verbaasd dat ze hier toetoch besluiten.

Vaccinatietoneeltjes? Ja er zit toch echt paranoia in je hoofd Semma. Het lijkt me niet fijn om de godgansche dag alles zo te wantrouwen.
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Quercetine

Bericht door brad »

Oxford vaccin wordt aangepast aan de mutaties en onderzocht. Laten we hopen dat dat lukt. Dan zijn diegene die zich laten enten tenminste beter beschermd.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wetens ... li=BBoPEwG
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Quercetine

Bericht door semma »

Was deze analyze van het vaccin al gepost?

https://www.janbhommel.com/post/het-pfi ... 7f76bf0%22

Neuroloog Jan Hommel bespreekt de onderstaande publicatie.

(...) Het gaat natuurlijk om de publicatie over het vaccin tegen het SARS-CoV-2 virus van Pfizer/BioNTech, dat op 10 december online werd gepubliceerd op de website van de New England Journal of Medicine.

"Safety and Efficacy of the BNT162b2 mRNA Covid-19 Vaccine."

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/N ... tured_home
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Quercetine

Bericht door plassterk »

Ik moet zeggen zo'n lang artikel kan ik niet goed lezen en goed beoordelen. Als ik dat kon, zou ik bijna geen ME hebben en echt aan het werk zijn. De kritiekpunten lijken wel goed, maar het viel me wel op dat de experts dus geen weerwoord hebben. Het artikel lijkt in de aanval te gaan, maar waar is het weerwoord.
In de volkskrant dit weekend stond een artikel over hoogleraar Theo Schetters die het vaccin aanvalt, maar de experts weerleggen redelijk makkelijk al zijn bezwaren. Hij lijkt er niet veel verstand van het hebben. Een hoogleraar zijn zegt ook niet alles.
Ik luister ook vaak de ask me anything podcast van de welbekende natuurkundige Sean Carrol. Mensen die hem steunen voor het maken van de podcast mogen vragen stellen. Er zijn zoveel mensen die denken net een betere theorie te hebben over de natuurkunde of kritiek hebben. Maar meestal hebben gewoon een klein kennisgebrek en hij weerlegt het allemaal vrij gemakkelijk en legt uit wat de mensen zelf even over het hoofd gezien hebben.
Een goed artikel kan wel kritiek hebben, maar experts moeten ook een kans hebben om uit te leggen waarom ze denken wat ze denken. En dan ziet het er vaak gelijk heel anders uit.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/yo ... ntent=free
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Quercetine

Bericht door brad »

Positief nieuws. Oxford vaccin beschermd al heel goed na 1 prik.
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~aca387aa/

Ik denk dat ik voor dit vaccin zou kiezen als dat mogelijk is.
En voor 1 prik zou gaan. Zo verklein je de kans op ernstige bijwerkingen en ben je toch beschermd.
Dit zal Plassterk ook wel aanspreken :-)
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Quercetine

Bericht door plassterk »

Zeker, hoe minder prikken hoe beter. En dat oxford is een traditioneel vaccin volgens mij. We zullen zien wanneer ik een oproep krijg. Als iemand met ME wordt gevaccineerd moet hij het hier laten weten natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe zwaar het valt.
Gebruikersavatar
golubka
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2016, 12:16

Re: ME en corona (vaccin)

Bericht door golubka »

Ik ben afgelopen zaterdag gevaccineerd met het AstraZeneca vaccin. Achteraf lijkt het wel onwerkelijk, zo ziek als ik was, moet me echt realiseren of dit wel echt gebeurt is. Nu na vier dagen geen heftige 'bijwerkingen' meer maar alles wat overblijft is een enorme terugval. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met ME die ook gevaccineerd zijn ..
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Re: ME en corona (vaccin)

Bericht door plassterk »

Ah wat jammer zo'n terugval. Ik hoorde vaak dat mensen met long covid zich ineens weer beter voelde na hun vaccinatie en begon echt uit te kijken naar een vaccinatie en de eventuele positieve effecten die het zou kunnen hebben. Maar een gewone hopelijk tijdelijke sterke terugval is niet echt iets om naar uit te kijken. sterkte
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Re: ME en corona (vaccin)

Bericht door Henny »

Afgelopen dinsdag (als 60+er) gevaccineerd met Astra Zeneca. Buiten (na ruim 24 uur) een paar uur een beurse arm geen opvallende bijwerkingen. (Ik had daar wegens gevoeligheid wel op gerekend.) Hopelijk blijft dat zo.

Ik had een langer bericht getypt, maar dat is foetsie. (Ik heb nog wat milde ME klachten, maar onbewust houd ik er wel rekening mee en met Corona wel bewust. (Met name met het geen koorts krijgen, een anders werkende immuunsysteem, vaak lichte klachten en inspanningsintolerantie, voorzichtigheid met medicijnen en meer.)
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Plaats reactie