Gebruik van montelukast (ook bekend als Singulair)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Gebruik van montelukast (ook bekend als Singulair)

Bericht door agnes »

Ongeveer 2 maanden geleden ben ik op aanraden van dr. Visser met Montelukast (merknaam Singulair) begonnen. Ik gebruikte het al jaren voor mijn astma , maar op aanraden van dr. Visser heb ik de dosering verhoogd van 10 mg naar 20 mg per dag. Het is voor mij echt een succes: meer energie en minder PEM. In de vakantie zelfs 3 dagen achter elkaar een klein uitstapje kunnen maken..dat mag onderhand op de voorpagina van de krant.
Het heeft iets te maken met mestcellen. Ik weet niet meer hoe het zit, maar het komt vaker bij ME patiënten voor.
Toen ik destijds met Montelukast begon had het wel effct op mijn astma maar niet op mijn ME. De hogere dosering had binnen enkele dagen een gunstig effect en geen bijwerkingen .

Misschien zijn er meer mensen die hier baat bij (kunnen) hebben. Let wel: bij ME geldt dat wat voor de een prima werkt voor een ander misschien helemaal niet werkt. Geen garanties dus.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Super!
Dank voor de tip.

Even publicatie opgezocht: farmacologische behandelingen voor MCAD (mast cell activation disease) waar montelukast ook genoemd wordt https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4903110/
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Ik gebruik Singulair ook al bijna 20 jaar 10mg/dag. Neem je de dubbele dosis tegelijk of b.v. om de 12u 10mg (dus 2x/dag)?

Zijn er andere klachten die minder worden of enkel de PEM?
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Toen het warm was met een hoge luchtvochtigheid had ik nauwelijks last van benauwdheid, terwijl ik dan normaal gesproken alles uit de kast moet trekken (extra puffer, andere puffer erbij, natte doek om mijn nek ) om de benauwdheid te bestrijden.
Belangrijkste verbetering is minder lange, minder diepe PEM.

Voor mij een belangrijke verbetering.

Ik neem 1x daags 2 tabletten van 10 mg.
Plaats reactie