Evolutie naar ME?/CVS?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sunnyke
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2019, 10:33

Evolutie naar ME?/CVS?

Bericht door sunnyke »

Hallo
Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar een verklaring voor steeds weerkerende of toenemende klachten.
Een eerste grote uitval door uitputting heb ik gehad in 2014. Ik kreeg burnout als diagnose en was bijna 1 jaar thuis. Ik ben dan van werk veranderd en werk 30u per week. Steeds bleef ik me wel moe voelen, met veel buikpijn en misselijkheid en nekklachten.
In september 2017 kon ik opeens amper nog lopen, eten, ... Ik was ontzettend suf en had keelpijn en pijn onder mijn oksels.
Men heeft toen bloed geprikt op Pfeiffer en daar bleek dat ik een recent doorgemaakte infectie zou hebben met rest nog in het bloed.
Advies rusten. 2 maanden gedaan en dan ging het ook wel weer, behalve het duizelig blijven, concentreren en prikkelbaarheid en steeds terugkerende keelpijn.
In 2018 weer oververmoeid . Opnieuw 1 maand thuis. Bloed geprikt. Actieve Pfeifferwaarden nog steeds te zien en tekort aan zink en foliumzuur. Had ook haaruitval en voelde me angstig
Dit jaar eind februari weer uit . Moe, warm koud, keelpijn, buikpijn, nekpijn, duizelig. Actieve Pfeifferwaarden zouden volgens viroloog nog te linken zijn aan kindertijd en waren normale antistoffen.
Ik ben me stilaan aan het afvragen en de huisarts ook of het naar CVS aan het evolueren is.
Als ik thuis ben en ik kan het rustig aan doen met het huishouden en de kids, lukt het wel weer ook al blijf ik duizelig.
Maar het werk erbovenop is teveel...
Herkent iemand dit of heeft het niks met ME of CVS te maken? Kan het zijn dat ik er naartoe aan het evolueren ben of het al heb?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Evolutie naar ME?/CVS?

Bericht door asje »

Hoi sunnyke,

Het kan. De meeste mensen worden acuut ziek, maar soms gaat het in periodes waarbij je op een gegeven moment niet meer verder kunt. Het lijkt wel herkenbaar, met wat je schrijft ...

CVS is een ooit ten onrechte bedachte term, met verschillende, vaak vage criteria; het is geen ziekte maar een toestand die bij vele ziektes voorkomt dus aan die 'diagnose' heb je niks. Je kunt hieronder alvast zien of je mogelijk ME hebt:

https://www.me-cvsvereniging.nl/sites/d ... %20ICC.pdf
Life smells...
Plaats reactie