Miljoenenschikking na vaccin MexicaanseGriep ivm narcolepsie

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Miljoenenschikking na vaccin MexicaanseGriep ivm narcolepsie

Bericht door meredith »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2578714 ... anse-griep

"Het gaat om een groep van zeven tot elf mensen die als baby of peuter in 2009 het vaccin Pandemrix kregen en daarna narcolepsie ontwikkelden. Bij deze slaapstoornis vallen mensen zonder aanwijsbare reden overdag in slaap. Zweedse wetenschappers vonden in 2011 dat narcolepsie voorkomt bij 4 op de 100.000 kinderen die Pandemrix kregen. Bij kinderen die het middel niet kregen is dit 1 op de 100.000."

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... inatie.htm
Verklaring voor narcolepsie na griepvaccinatie

"Meer dan 1300 van de ruim 30 miljoen Europeanen die werden gevaccineerd tegen de Mexicaanse griep in 2009-2010 kregen narcolepsie. In Science Translational Medicine geven Syed Sohail Ahmed e.a. een verklaring voor deze ernstige bijwerking.

Volgens deze onderzoekers brengt het gebruikte vaccin, Pandemrix, de aanmaak op gang van antilichamen die ook kunnen binden aan een receptor in hersencellen die slaap reguleren. Bij patiënten met narcolepsie gaan hersencellen in de hypothalamus verloren. Het gevolg daarvan is onder meer een tekort aan hypocretine dat betrokken is bij de regulering van de slaap-waakcyclus. Ook Pandemrix kan een dergelijk proces op gang brengen. Het is uiteraard de bedoeling dat het vaccin de vorming van antilichamen tegen de oppervlakte-eiwitten van het influenzavirus bevordert, maar het komt ook voor dat het antilichamen gaat maken tegen het kerneiwit van het virus, en precies die antilichamen passen ongelukkigerwijs ook op de hypocretinereceptoren in de hersenen.

Andere aanwijzingen voor deze ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn dat vrijwel alle slachtoffers van het vaccin net als veel narcolepsiepatiënten dragers zijn van dezelfde specifieke genetische afwijking en dat bij toepassing van een ander griepvaccin (Focetria) geen narcolepsie werd gezien.

...

De vraag is of behalve het griepvaccin ook het griepvirus zelf (zoals H1N1) bij mensen met een genetische kwetsbaarheid narcolepsie kan veroorzaken. Uit cijfers blijkt inderdaad dat het aantal gevallen van narcolepsie na de grieppandemie van 2009 omhoog ging in China, zonder dat daar Pandemrix werd gebruikt.

Henk Maassen
"




Op zich altijd interessant, hoewel het tegenwoordig not done is om te zeggen (wellicht met enige goede reden) lijkt het me wel zinvol om toch te blijven kijken naar mogelijke gevolgen van vaccinaties bij specifieke groepen mensen. Mijn moeder zegt dat ik na een kindervaccinatie nooit meer helemaal "de oude" ben geworden (maar ik heb ook vaak griep gehad). Ik heb vaak erg veel moeite wakker te blijven en krijg slaapaanvallen. Nou las ik vaker over onderzoekers die probeerden het met elkaar in verband te brengen, niet dat het me tot nu toe overtuigend genoeg overkomt en niemand die mij persoonlijk op dat vlak zal gaan onderzoeken, maar ik blijf dit soort artikelen mij altijd met vragen achterlatend. What if?

En op zich is er een overduidelijk verband aangetoond, evenwel als niemand was ingeent, hadden de kinderen met deze genetische afwijking bijvoorbeeld niet ook zoiets gekregen en waren het er dan meer geweest?

En de vraag is ook als er inderdaad risico's aan zijn verbonden en sommige mensen zijn gevoeliger, verdienen zij dan niet gewoon een betere begeleiding in hun leven i.p.v. zoals bij ME/CVS het geval is (waar dat ook door moge ontstaan maar desnoods komt het door milieuvervuiling) complete ontkenning vanuit door overheid gesubsidieerde vervalste onderzoeken?

Dit was meer een overpeinzing, ik denk dat je met dit soort artikelen verder niet veel kan doen.

Maar dat minister Schippers dit deed zonder toegeving van aansprakelijkheid, ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Er is ligt toch enige mate van aansprakelijkheid? Of dan toch alleen verantwoordelijkheid maar dat kost nogal wat, zeker als dat voor de gigantische hoeveelheid ME/CVS patienten zou gelden.
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Miljoenenschikking na vaccin MexicaanseGriep ivm narcolepsie

Bericht door brad »

En het RIVM en alle journalisten maar steeds melden dat vaccinatie geen kwaad kan en kritische mensen wegzetten als 'imbecielen en idioten'. Tja, wie is er nu gek. Ik bent niet tegen vaccineren maar wel tegen naïviteit, domheid en leugens. Tegenwoordig kan je overal tegen ingeënt worden met alle gevolgen van dien zeker voor een groep mensen die vatbaar is voor de nadelen. Je zal maar bij die laatste groep horen.
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Ik denk zeker dat het hoognodig tijd wordt om specifiek nog meer te gaan kijken naar gen-gerelateerde medicijnen! En ook ik ben zeker niet tegen vaccineren maar ik maak me wel zorgen over verplichtstelling en ben voor gevarieerdheid in de mens. Want als er ook maar iets misgaat in het proces (zoals vroeger bijvoorbeeld kippen eiwit in vaccins werd gebruikt) of iets misgaat in het productieproces bij grote aantallen dan heeft dat namelijk ook ernstige gevolgen.

Ik denk dat er veel zaken zijn die aandacht ook extra behoeven en dat nu niet krijgen (zoals antibiotica resistentie) terwijl aan de andere kant bij veel zaken te weinig oog is voor details en gevolgen en er zeker een bepaalde mate van naiviteit dat "iedereen" "overal" wel tegen kan.

En als je er zoals in dit geval "niet" tegen kan, dan heb je dus blijkbaar procedures, rechtzaken en schikkingen die in de miljoenen lopen en dan krijg je ineens het idee dat dat toch fraude e.d. in de hand werkt als je kritiek niet wil toelaten of niet wilt toegeven dat er toch hogere kansen zijn op problemen bij sommige mensen.

Dan val je dus met bijvoorbeeld narcolepsie ineens onder "casual damage" en word je opgeofferd voor het "grotere goed". Het is dat ze nu dan wel een schikking krijgen, maar je zal het maar hebben... Schikkingen zijn alleen betaalbaar als het gaat om 11 patienten, maar het wordt al een probleem met 100 patienten, laat staan meer.
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Stel mensen lopen iets op door "iets" waarbij dat het gevolg is van een bepaalde handeling of juist expres niets doen terwijl wel iets had moeten gebeuren, vanuit bijvoorbeeld zoals in dit geval vaccinaties vanuit de overheid.

En je zou dan ook 5 miljoen gedeeld door 11 = 450.000 per persoon als schikking krijgen. Dan kom je neer op ruwweg een schatting van patienten (per jaar maar dat is eigenlijk een foutieve berekening maar ik schat even laag) 14.000 patienten ME/CVS bestaand in Nederland per jaar.

Dan komt dat neer op ruim 6 miljard euro totaal om uit te keren. Aan die 14.000? patienten van ME/CVS alleen al.

Dan komt een niet vrijgegeven onderzoek zoals de PACE-trial, gesubsidieerd vanuit een overheid, waarin vervolgens ME/CVS patienten worden neergezet als mensen die wellicht wat anders moeten denken en wat meer moeten bewegen, ineens in een heel ander daglicht te staan.

Dit soort uitspraken wordt dan vervolgens neergezet door de onderzoekers van zo'n onderzoek als "extreem activisme". Maar wat is er mis mee met openheid van onderzoeken? Niets toch?

Want daar is waar alles mee staat of valt. Openheid van onderzoeken zodat deze vanaf het begin goed tegen het licht gehouden kunnen worden. En dan voorkom je mogelijke belangenverstrengeling hopelijk.

En dan kun je altijd nog bekijken hoe je omgaat met die 6 miljard euro.
Plaats reactie