Opgeknapt van B12?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

eline1
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 okt 2013, 19:37

Bericht door eline1 »

Fijn dat je iets meer energie hebt door de b12 Agnes! Ja precies, ik
krijg 1x per week een injectie. Wie weet dat het nog wat gaat helpen.
Op een schaal van 1 tot moe ben ik vandaag doornroosje
Gast

Bericht door Gast »

Ik gebruik nu sinds twee weken elke dag een B12 methylcobalamine zuigtablet om uit te proberen. Aangezien ik zo goed reageer op de hydro injecties (om de 5 dagen). Vanochtend werd ik wakker met duizeligheid en ben nu nog steeds heel duizelig. Ik ben al twee jaar niet zo duizelig geweest en het baart me zorgen!
Toch bang dat het met de B12 te maken heeft.. Of gewoon veel te veel gedaan de afgelopen tijd? Kan ook.
Gast

Bericht door Gast »

Oh en het is 5000 mcg, ook best veel dus. De komende dagen maar even niet doen.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

eline1 schreef:Nee verder had ik geen bijwerkingen. Ik heb alleen nog geen positief effect gehad van de b12 injecties. Hopelijk komt dat nog dus even afwachten..
Zijn er hier mensen waarbij het pas na een aantal maanden hielp?
wat voor injecties krijg je? er schijnt toch wel echt verschil te zijn tussen de verschillende soorten.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

agnes schreef:Ik heb vit B12 neusdruppels, 2x per week te gebruiken. Schijnt overeen te komen - qua dosering- met 1 injectie per week.
Binnen een maand merkte ik dat mijn energie wat verbeterde.
Net zoals bij alle andere middelen voor ME geldt ook hierbij: wat bij de een prima helpt, werkt bij de ander totaal niet.
die neusdruppels zijn dan een mooie tussenstap tussen de zuigtabletten en de injecties. Ik moet er echt niet aan denken wat een boel bijwerkingen ik had gehad wanneer ik gelijk met injecties was begonnen...
paar dagen nu 5mg gebruikt maar dat gaat dus echt niet goed, dus nu weer terug naar drie mg. Als ik dan weer stabiel ben verder met opbouwen.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

Marre88 schreef:Ik gebruik nu sinds twee weken elke dag een B12 methylcobalamine zuigtablet om uit te proberen. Aangezien ik zo goed reageer op de hydro injecties (om de 5 dagen). Vanochtend werd ik wakker met duizeligheid en ben nu nog steeds heel duizelig. Ik ben al twee jaar niet zo duizelig geweest en het baart me zorgen!
Toch bang dat het met de B12 te maken heeft.. Of gewoon veel te veel gedaan de afgelopen tijd? Kan ook.
ja, dat is altijd weer de vraag he, heb ik nou teveel gedaan of komt het door het ophogen van een supplement, of is er nog iets anders. Blij dat ik van die duizeligheid afben ( afkloppen)

waarom ben je extra B12 gaan gebruiken als je al injecties krijgt?
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

vraagje, ik keek afgelopen week door de bloedtesten van afgelopen voorjaar. Huisarts had ook B12 geprikt, dat was hoog ( iets van 900) Dat komt doordat ik een Bcomplex slik. Volgens mij betekent dat dat ik vitamine B via de maag/darmen gewoon opneem. Zou dat beteken dat ik van de zuigtabletten die ik nu gebruik wel de volledige dosering binnen krijg? Omdat ik immers die mond vol B12spuug uiteindelijk inslik?

Ik bedoel, er wordt gezegd dat die hooggedoseerde zuigtabletten maar een klein betje B12 door het mondslijmvlies laten en dat je dus helemaal geen 5 mg binnen krijgt.

verder dus beroerd geslapen de afgelopen nachten, weer nachtelijk zweten en een dood lijf in de ochtend, ook hoofdpijn en weer keelpijn :evil:

Nu dus maar even terug naar 3 mg, hopen dat het de komende dagen beter gaat, maar kan ook een virusje gepakt hebben, het schijnt hier in de buurt te heersen, het hoesten/snotteren etc..
Hoop van niet want dan ben ik weken uitgeteld.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

updeetje van mij :D

inmiddels gebruik ik nu 2 mg methylcobbalamine en 2 mg adenosylcobalamine. Om het zo goed mogelijk te laten werken houd ik de tabletjes heel lang in de mond ( drie kwartier) en de resultaten zijn echt opzienbarend

De hartfrequentie in rust is gedaald van 95 naar 80.
de rarigheden ( bonken/overslaan vreemde aritmieën zijn heel erg afgenomen. Soms even in plaats van 24 uur per dag)

Ik ben minder moe, geen scheppen hoor, maar wel duidelijk
Ik slaap beter, veel dieper, soms weer echte dromen en voel me nu 's ochtends beter dan 's avonds.
sinds een dag of tien is het dag-nacht-ritme terug... Ik begin om halftien te gapen, lig er om halfelf in en slaap met een half uur in ( ipv meestal een uur en vaak nog langer)

de spierspanning is nu helemaal OK, ik ben met supplementen die ik gebruik om de spierspanning onder controle te houden voorzichtig aan het minderen.

Ik heb de afgelopen weken twee behoorlijk emotionele dingen gehad, en die heb ik veel beter verwerkt dan voorheen.
Het lijkt erop dat ik minder snel PEM heb.

vermogen om informatie op te nemen is erg verbeterd, zowel de tijd dat ik het kan als het vermogen om dingen te snappen.

dus ik studeer op de methylatie-cyclus en heb weer een puzzelstuk gevonden. Een groot puzzelstuk zelfs denk ik.

Wel ook veel bijwerkingen gehad , terugkerende klachten, pijn, bij ophogen slechter slapen, toch weer hartgedoe. kalium laag, dat suppleer ik nu. Nieuwe klachten, ineens een geheel nieuw soort pijn in mijn benen, is inmiddels weer zo'n beetje over.

Op phoenix rising inmiddels veel info gevonden over B12 en methyleren, + een protocol dat kennelijk behoorlijk wat mensen helpt.

al met al, reuze blij en wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

twee maand later gaat het nog steeds goed.

Folaat toegevoegd en daar eerst nog moeier van geworden, en krampen, verstopping en brainfog, ahbah. Toen drie maal daags een beetje kaliumcitraat erbij en nu gaat het prima.

Dosering B12 nog niet opgebouwd, maar het slapen gaat steeds beter. Ben voorzichtig de hoeveelheid slaaphulpmiddelen aan het afbouwen.

Ik heb wat meer energie, kan weer 2 of 3 keer per dag de trap op en maak vrijwel dagelijks een wandelingetje van inmiddels zo'n 8 minuten. Zitten ook mindere dagen tussen natuurlijk.

verder is de vreselijke haaruitval kennelijk over en zie ik zelfs nieuwe haargroei. Mijn nagels waren heel erg geribbeld en dit is veel minder geworden, plus dat ik geen maantjes meer had op mijn vingers, op de rechter wijsvinger is er nu weer een maantje zichtbaar.

Minder hartgedoe, meer ontspannen, echte slaap, echt vooruitgang.

inmiddels ook ubiquinol toegevoegd en het lijkt erop dat ik geen PEM meer heb, dus ook dat houd ik erin.

blij en wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

oh, en als ik ophoog dan word ik weer wat duizelig. Andere tabletjes gekocht (die doormidden kunnen)
deze werken kennelijk sterker dan die ik eerst had, want nu heb ik weer lichte duizeligheid aan het einde van de drie kwartier. Als dat over is ga ik over op twee en een halve mg.

voor mij is er dus een duidelijke samenhang tussen meer methylcobalamine dan ik nog kan hanteren en duizeligheid.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Jhanne, doet de B12 meer dan het dieet dat je volgt?
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

dat weet ik niet, het doet iets anders. Dieet is noodzakelijk, en B12 dus ook. Had ik gelijk vanaf het begin moeten doen. raad het iedereen aan.

Ik heb wat zitten lezen over het waarom. De eerste twee heel duidelijke effecten waren brainfog verminderd en spierspanning naar beneden. Die laatste hield ik met supplementen ( en dieet) onder controle, maar vergat mijn pillen echt niet...nu dus met de andere pillen dus aan het minderen.

Waarschijnlijk is dit effect te danken aan het verminderen van nitrosatieve stress. Doordat het lijf ziek is worden er stikstofoxiden geproduceerd, veel meer dan goed voor ons is.De aanname is dat B12 suppletie deze stress vermindert waardoor patiënten zich beter gaan voelen.

maar als ik dan verder denk concludeer ik stillekens...dat wanneer je niet suppleert met B12, dat je dan langzaam aan een B12 tekort opbouwt en slechter wordt. dat is in ieder geval wel wat er bij mij is gebeurd, anderhalf jaar terug was ik beter dan nu, toen heb ik een buikvirus gekregen, en een bak stress en hoppa ging ik slechter. Nu ga ik weer vooruit.

tweede mogelijke werkingsmechanisme is methylering, en ook dat is prijs bij mij.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik had veel baat bij de combinatie L-carnitine van Bloem en vit.B12. Die carnitine bevatte ook Siberische ginseng (wast geen echte ginseng is) en een beetje Q10. Dit heeft me goed geholpen uit de zware hersenmist te komen & eruit te blijven. Helaas is Bloem ermee gestopt. Later las ik dat de alternatieve supplementenbedrijven misschien corrupt geworden zijn, doordat ze opgekocht worden door de grote bedrijven binnen de farmaceutische maffia. Dit kan ook een verklaring zijn dat die plezierige produkt uit het assortiment gegooid is. Met losse elementen werkt het veel minder en Q10 moet ik niet in grote porties nemen omdat ik dan een gigantische honger krijg.

Daarnaast slik ik van alles, maar van deze twee is de duidelijke verbetering goed aan te wijzen.
Plaats reactie