Analyse Twisk & Corsius: CGT is niet effectief voor CVS

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Analyse Twisk & Corsius: CGT is niet effectief voor CVS

Bericht door Zuiderzon »

Analyse van vijf spraakmakende NKCV-studies bevestigt uitkomst PACE-trial: CGT is niet effectief voor CVS

Hulde aan Frank Twisk en Lou Corsius om de Nederlandse studies naar CGT met GET voor 'CVS' te ontzenuwen.


De strijd is helaas nog lang niet gestreden, getuige een artikel van het AMC vandaag:
Internettherapie voor vermoeidheidssyndroom is effectief en veilig :twisted:
chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), ook wel ME genoemd
Ongeveer veertig procent is na de behandeling hersteld van de ernstige vermoeidheid.
-> let op het woordgebruik: ME=CVS=ernstige vermoeidheid :evil:

"Studie": https://www.cambridge.org/core/journals ... 2239317101
Hoop doet leven!
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Analyse Twisk & Corsius: CGT is niet effectief voor CVS

Bericht door abby »

Bedankt Frank en Lou! =D>


PS: Bij AMC zitten ze duidelijk helemaal vast in hun foute denkpatroon... daar moeten ze dring-end aan de Cognitieve Gedragstherapie! Kan nu ook online, jongens, dus geen uitvluchten meer! :wink:
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Analyse Twisk & Corsius: CGT is niet effectief voor CVS

Bericht door jhanne »

inderdaad, veel dank voor beide heren!

Eerst laat je lichaam ( en je denkvermogen) je in de steek

en dan moet je een therapie gaan volgen die je verteld dat je ziekteverschijnselen niet echt zijn ofzo...
Het laatste beetje zelf wat je nog hebt wordt dan ook nog eens onderuitgeschoffeld.

Ik vind het niet gek dat mensen daar slechter uitkomen
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Analyse Twisk & Corsius: CGT is niet effectief voor CVS

Bericht door asje »

X 2!

Dit hadden we nodig, over NL.

What a shame - A. Janse (a1), M. Worm-Smeitink (a1), G. Bleijenberg (a2), R. Donders (a3) and H. Knoop (a1) - ik zou me kapot schamen ...

Alleen, dat veel mensen, ook vaak grote, achteruitgang melden, zou van mij wel wat prominenter in alle uitstekende artikelen terecht mogen komen ...
Life smells...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Analyse Twisk & Corsius: CGT is niet effectief voor CVS

Bericht door agnes »

Stel dat inderdaad 40%hersteld zou zijn....Dan is dit nog een zeer mager resultaat. Worden er voor algemeen erkende lichamelijke ziektes zoals diabetes, hartaandoeningen etc. medicijnen /behandelingen geaccepteerd die in maar 40% van de gevallen succes hebben? Ik betwijfel het. ..
Er is dus 60 % niet hersteld. Een deel van die 60 % gaat zelfs achteruit.
Hoezo veilige behandeling?
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Analyse Twisk & Corsius: CGT is niet effectief voor CVS

Bericht door teunie »

Zuiderzon schreef:
De strijd is helaas nog lang niet gestreden, getuige een artikel van het AMC vandaag:
Internettherapie voor vermoeidheidssyndroom is effectief en veilig :twisted:
chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), ook wel ME genoemd
Ongeveer veertig procent is na de behandeling hersteld van de ernstige vermoeidheid.
-> let op het woordgebruik: ME=CVS=ernstige vermoeidheid :evil:
Inderdaad: de strijd is nog lang niet gestreden. En weer is volstrekt onduidelijk om wie het gaat (mensen met ME? CVS? Burnout? Oververmoeid?) en wat 'hersteld' betekent. Het enige duidelijke is dat de CGT-lobby nog steeds op volle kracht vooruit gaat met maar een doel: ze moeten en zullen gelijk krijgen. Verwacht van die kant geen enkele tegemoetkoming of compromis want hun prestige staat op het spel. Ze hebben een carrière gebouwd op een ziektebeeld dat niet bestaat (hun versie van ME) of nee, wel bestaat maar dat we al jaren kennen als burnout. Reken maar dat ze het vuil zullen spelen want hun eigen belang is in het geding en aan onze belangen hebben ze sch**t, dat is al zo vaak gebleken.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Analyse Twisk & Corsius: CGT is niet effectief voor CVS

Bericht door jhanne »

Is de samenvatting van deze ' studie'
http://www.cambridge.org.https.sci-hub. ... 2239317101


en dit is het commentaar van Mark Vink op twitter
Ongeblindeerde Studie met subjectieve uitkomsten en de patiënten in de controlegroep zitten op de wachtlijst; WAARDELOZE STUDIE

ik heb er even doorheen gekeken, ze gebruiken als maat een vragenlijst ( subjectief dus) van 20 vragen, van die 20 hebben er slechts 3 betrekking op daadwerkelijk fysieke activiteit.
Het is verbijsterend dat dit soort BS door de peerreview heenkomt.

en wat denk je van het nieuwe duitse rprotocol, dat is helemaal hartverscheurend,

mudigkeit godbetere het... het heet daar kennelijk nog niet eens CVS, maar mudigkeit.

Vrij vertaald als een beetje moeheid
http://www.degam.de/files/Inhalte/Leitl ... 180121.pdf :twisted: :twisted: :twisted:
Plaats reactie