raynaud

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ps
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 feb 2009, 09:30

raynaud

Bericht door ps »

ik heb ook al jaren last van raynaud.
cvs is niet achteruit gegaan maar in de loop den jaren is mij raynaud alleen maar erger geworden. ik heb niet alleen problemen met kou maar ook met warm.
verder heb ik het niet alleen in de handen en voeten maar mij hele benen vanaf mij liezen.
heb van de week weer onderzoek gehad om te kijken hoe het met de raynaud staat en uit de test blijkt dat het erg is verslechterd. ze kwamen niet eens toe aan het koelen want mij aders bleven al vernauwd bij de voorbereiding met een tempratuur van 39 graden.

ik wil graag in contact komen met mensen die ook raynaud hebben en wat die onder vinden.

groetjes
Gebruikersavatar
ps
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 feb 2009, 09:30

raynaud

Bericht door ps »

is hier dan niemand die ook raynaud heeft?
want raynaud gaat wel vaker samen met cvs.

groetjes
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

raynaud

Bericht door felixloena »

Ik heb er helaas nog nooit van gehoord. Zjou je wat uitgebreider willen uitleggen wat dat inhoudt?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Meer uitleg over het Raynaud syndroom: klik hier :)
Hoop doet leven!
Tellebel
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:42

Bericht door Tellebel »

Heb ik ook! Sinds ik een klein kind ben al, mijn moeder is met me in het ziekenhuis geweest toen ik een baby was omdat mijn handen en voeten zo koud waren... Maar ik moet zeggen dat sinds ik B12 spuit ik er minder last van heb... ben benieuwd hoe het deze winter gaat worden.. Maar toch maar eerst even lekker de zomer in!
A healthy body is a guest chamber for the soul: a sick body is a prison.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Duidelijk nu. Dat heb ik gelukkig niet. Ik heb wel vaak ijskoude handen of voeten, maar ze worden niet wit of zo.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
ps
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 feb 2009, 09:30

Bericht door ps »

bedankt voor de reacties

francis1968:
ik weet niet precies wat je wil weten maar op die link wat zuiderzon hierboven heeft neergezet kan je uitgebreid lezen over raynaud.
alleen moet ik in mijn geval erbij zeggen dat ik het in erstige mate heb. niet alleen heb ik last van voeten en handen maar mij hele benen en ook mij hoofd en ook niet alleen last van aanvallen maar de hele dag door.
wil je er nog meer over weten als je de link hebt gelezen of heb je er vragen over stel ze gerust aan mij.

tellebel:
ik heb zowel winter als zomer er last van.
ook nu koud en blauw benen, als het echt warm weer is dan zetten ze heel erg op.
weet niet of jij de afkoeltest hebt gehad?
nou bij de voorbereiding van die test dan verwarmen ze eerst maar toen gingen mij vaten al niet openstaan dus laat staan wat ze doen met kou.

groetjes
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

volgens mij is dit het fenomeen van raynaud?
Gebruikersavatar
esther66
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2015, 10:25

Bericht door esther66 »

Ik heb ook raynaud! Als ik een ijsje vasthou of milkshake of glas drinken met ijsklontjes. Pijn en blauwe vingers. En als je uit diepvries spullen moet pakken, in supermarkt,op gegeven moment met handschoentjes winkel in! Lekker stom, maar minder klachten.
En dan met was ophangen buiten, natte, koude was in je handen dan windje eroverheen , zelfs in de zomer!! dan een pijn.......!,, dan mag je snel warmte in je handen blazen zodat je je klus nog af kan maken!
En schudden-warm die handen, wat een ellende.
Tot ik verhuisd was, geen tuin meer met veel werk maar vooral de was niet meer buiten ophangen, gewoon binnen en geen klachtten meer met de was! Ook een nieuwe wasmachine, komt er minder nat uit.
Ook met fietsen, in de regen, ook in zomer, of beetje wind . Ik heb zomerhandschoentjes!
De ijsklachten blijven natuurlijk, haal ijs uit t drinken, handschoentjes aan of servetten ertussen, mouw jas of trui en afwisselen in je handen enof vooral niet te lang vasthouden.
Ik heb al mijn leven lang, onbewust handen tussen mijn benen liggen als ik zit. Benen over elkaar, handen ertussen.
Houd ze lekker warm!

Op een dag, Ik dacht ineens , daarom doe ik dat dus!
Gebruikersavatar
knof
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2018, 21:12

Bericht door knof »

Ik heb er ook last van, in combi met ME/CVS. Melig malen gehad dat van kou, bloed uit mn halve hand wegtrok en dat mn handen gevoelloos werden.
Plaats reactie