Noorwegen: negatief resultaat fase 3 Rituximab voor ME/cvs

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Noorwegen: negatief resultaat fase 3 Rituximab voor ME/cvs

Bericht door Zuiderzon »

http://forums.phoenixrising.me/index.ph ... ult.56244/

:(
Vandaag werd bekend dat rituximab niet klinisch doeltreffend blaak in de behandeling van ME/cvs (fase III studie, fase II studie was erg positief).
Dit werd bevestigd in een brief die naar de deelnemers werd gestuurd door Fluge en Mella.

Ze benadrukten dat desondanks het negatieve resultaat ze nu goede gegevens hebben, die geanalyseerd zullen worden voor publicatie in een gepast medisch tijdschrift, en ze sloten evenwel geen toekomstige klinische studies uit.

Vandaag geven ze een presentatie in Oslo met ook Ron Davis. Het wordt op video opgenomen, dus misschien wordt er daar meer over gezegd.


Updates van Oslo (mond op mond gehoord):

- studie met cyclofosfamide lijkt "positief", maar grotere studies zijn problematisch omwille van nevenwerkingen.
- Ze weten niet of ze nog meer Rituximab zullen bestuderen, als ze dat zouden doen, zouden ze waarschijnlijk de subgroep moeten identificeren.
- Zeiden niets meer dan dat de rituximab-studie negatief was.
-> misschien werken behandelingen maar voor bepaalde subgroepen.
-> verder biomedisch onderzoek is broodnodig

(ps: negatief resultaat weer koren op de molen voor de psychosociale lobby? :o )
Hoop doet leven!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Noorwegen: negatief resultaat fase 3 Rituximab voor ME/cvs

Bericht door Grigor »

Vreselijk nieuws. Echt wat we niet nodig hadden.
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Noorwegen: negatief resultaat fase 3 Rituximab voor ME/cvs

Bericht door brad »

Weten we twee dingen 'zeker' : CGT/GET en Rituximab werken niet voor de meerderheid van CVS/ME patiënten. Persoonlijk had ik niet anders verwacht want CV/CVS/ME bestaat uit verschillende ziektes. Hier op het forum alleen al schat ik dat er zeker 4 a 5 verschillende oorzaken zijn voor de symptomen.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Noorwegen: negatief resultaat fase 3 Rituximab voor ME/cvs

Bericht door anne-sophia »

................

................

................

................

Zit echt met tranen in mijn ogen.... Mijn immunoloog in Charite, Berlijn, was er al beetje huiverig voor, omdat het wel heel stil in Noorwegen bleef de laatste weken........ Toch voelt het als: `baf!´

Ik sluit me wel bij Brad aan. Ik hoop dat komende dagen zal blijken dat het bij sommige subgroepen wellicht toch zin kan hebben (want waarom was fase 2 zo goed?),dat verwacht ik eigenlijk wel, maar dan moet er weer nieuwe studie, die weer op een of andere manier gefinancierd moet worden en daar gaan weer een paar jaar overheen........

...............
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Noorwegen: negatief resultaat fase 3 Rituximab voor ME/cvs

Bericht door abby »

Zuiderzon schreef:
(ps: negatief resultaat weer koren op de molen voor de psychosociale lobby? :o )
Dacht ik ook, maar uiteindelijk draait die hun molen op alles, vooral op gebakken lucht! Dus laten we ze vooral negeren :roll: Ze zouden beter een voorbeeld nemen aan de openheid en eerlijkheid die deze onderzoekers van begin tot einde hebben laten zien. In plaats van data krampachtig achter te houden om resultaten op te kunnen pompen, en zo patiënten nog zieker te maken!

Ik denk dat er op de data van deze studie zeker verder gebouwd kan worden. Negatief resultaat bij eender welke medicijntrial is niet abnormaal. Het is een normaal onderdeel van het proces richting doeltreffende behandeling. Ik blijf hoopvol!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Noorwegen: negatief resultaat fase 3 Rituximab voor ME/cvs

Bericht door Grigor »

Klopt. Goed geschreven Abby

Hier een link naar een blog van dr. Maria Gjerpe

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2240441020
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Er komt steeds meer bewijs van subgroepen onder ME, dus helemaal niet vreemd dat Rituximab niet voor iedereen positief werkt.

Volgens onderstaande link van een recente studie kan ME onderverdeeld worden in 3 subgroepen (van de 3de groep nog teveel onduidelijkheid) :

-Infectie-groep
-Auto-immuun-groep
-Metabole stoornissen

En daarbij nog rekening houden met mis-diagnoses, teveel mensen krijgen de diagnose ME/cvs.

Zie link: https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1826.html

Dat ME niet één ziekte is was toch al langer duidelijk? Begrijp dan ook dat erkenning en wetenschappelijk onderzoek moeilijk is op die manier.
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Subgroepen zijn niet hetzelfde als verschillende ziektes; volgens mij is nu alleen duidelijk dat er een chronische infectiegroep en een auto-immuungroep is, 2 subgroepen dus die beide onder ME vallen. Vals positieve diagnoses vallen vanzelf niet onder ME, en het verschil tussen de 1e 3 jaar en daarna zijn geen 2 groepen, maar patiënten korter en langer dan 3 jaar ziek. Bij MS en vele andere ziektes heb je ook subgroepen, bij MS bijv 3.

Gebrek aan erkenning en onderzoek heeft niet hier mee te maken.

Wat ik niet (meer) weet is of het Rituximabonderzoek fase 2 en 3 is gedaan met beide subgroepen of alleen onder de auto-immuungroep, wat wel bepalend is. Weet iemand dat nog?

Eens, abby!
Life smells...
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Het Rituximab onderzoek is gedaan op basis van de fukuda criteria dus daar vallen alle mogelijke subgroepen onder. Geen wonder dus dat niet iedereen er positief op reageert en dan ook nog rekening houden met bijwerkingen.

@asje, je begreep mij niet helemaal juist, ik bedoelde dus dat onderzoek moeilijker is als je patiënten met één middel behandeld op basis van fukuda criteria, waarbij geen rekening word gehouden met subgroepen.
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Waren de Canadian Consensus Criteria
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Bericht door George »

Dat is flink balen. Wel vreemd dat er zo'n groot verschil tussen fase 2 en 3 zit.
Plaats reactie