Genezing van wonden afhankelijk van bioritme

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Genezing van wonden afhankelijk van bioritme

Bericht door meredith »

Ik ben mij sinds kort, o.a. door de film Unrest, wat meer gaan verdiepen weer in de wereld van ME/CVS. Omdat het zo vermoeiend was heb ik dat een poos niet gedaan.

Vaak heb ik van die momenten waarop ik over allerlei verschillende aspecten van de problematiek mijzelf zaken afvraag of bedenk.

Zo ook vandaag toen ik het artikel van vandaag las over dat huidwonden heel veel minder goed genezen als ze ontstaan in de nacht. En moest ik aan mijn vaak verstoorde bioritme denken en hoe slecht alles weer lijkt te helen.

https://www.nu.nl/lifestyle/5000357/hui ... staan.html

http://stm.sciencemag.org/content/9/415/eaal2774

Het hele van huidwonden duurt bijna 2x! zo lang als ze ontstaan in de nacht. Stel je bioritme is van slag... vroeg ik mij dus even af in hoeverre dit soort informatie misschien ook zijn invloed heeft.

Misschien ook interessant als studie op het veld van ME/CVS.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Genezing van wonden afhankelijk van bioritme

Bericht door luipaardje »

Dat is een interessante ontdekking dat genezing van wonden afhankelijk is van het tijdstip van het ontstaan ervan.
Dan kun je je inderdaad afvragen wat voor invloed een verstoord bioritme heeft.
En wat me zo te binnen schiet, zijn er dan meer processen in het lichaam waarop dat tijdstip invloed heeft. Als je daar even over nadenkt zijn er waarschijnlijk nog veel meer interessante vragen te stellen.
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Hoi Luipaardje, inderdaad! En het is ook niet zo'n klein beetje, maar ze spreken soms van tot wel 60%. Bij het brandwondencentrum scheelt het ook al bijna 40% in tijd. Dat is best wat als iets normaal 17 dagen en anders 28 dagen duurt in heling.

Als inderdaad nog meer processen worden aangestuurd afhankelijk van de biologische klok, dan is een verstoord bioritme, wat ook al blijkt bij onderzoek naar bijvoorbeeld mensen die een onregelmatig werkritme hebben zoals ook in de nacht, omgekeerd evenredig ook niet goed voor het menselijk lichaam als je toch vaak in een dagritme en/of patroon zult "moeten" leven.

Interessant gedachtengoed vond ik ook. Als iets zo evident is en al toch zo overduidelijk een zeer groot verschil laat zien.

"In de fibroblasten zitten speciale eiwitten die via specifieke genen worden aangestuurd door de biologische klok." Dan is de vraag waarin zitten die speciale eiwitten nog meer en waar hebben ze invloed op.

Ik had geen idee dat dat verschil zó ontzettend groot zou kunnen zijn. En veelal is je lichaam toch voortdurend bezig om je lichaam weer te herstellen na activiteiten en anderszins maar als je dus wellicht nog in een "nachtstand" staat gaat dat proces dus daadwerkelijk zeer aantoonbaar langzamer en krijg je het niet altijd misschien zelfs voldoende hersteld voordat de volgende "schade" zich weer aandient.

Bedankt dat je even mee dacht! Dat zorgde bij mij ook weer voor nieuwe gedachten. :)
Plaats reactie