hervatten afstuderen?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gast

hervatten afstuderen?

Bericht door Gast »

bericht verplaatst naar forum 'studie'. Adm.

Dag allen,

Wegens ernstige klachten ben ik vastgelopen met afstuderen en de planning is dat ik in februari opnieuw begin. Deze maand begint het onderzoek bij het CVS/ME MC Amsterdam en ik hoop dat dit zal resulteren in een verbeterde situatie. Echter weet ik niet goed hoe realistisch het is dat ik me in februari goed genoeg voel. Vooralsnog heb ik dit besluit genomen omdat ik geen betere optie zag. Toch begin ik te twijfelen.

Heeft iemand toevallig ervaring met een soortgelijke situatie of inzicht in hoe realistisch het is, in februari het afstuderen te hervatten?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

hervatten afstuderen?

Bericht door asje »

Hoi laurens,

Het is allemaal zo individueel, dat er niets over te zeggen valt. In het beste geval vindt men iets aanverwants in A'dam waar iets aan gedaan kan worden, dan wel gaat een middel wat vaak wel wat helpt (bijv Carnitene) je redelijk helpen. Het devies is, zoveel mogelijk binnen je grenzen blijven, fysiek, mentaal en sociaal, dat geeft de meeste kans op verbetering na het vastlopen, februari is nog 5 maanden weg ...

Iets anders is, is dat je bij ziekte verlenging van je studieduur kunt aanvragen, ik weet alleen niet hoe dat met afstuderen is (?). Zo ken ik wel iemand die de dubbele tijd heeft om te promoveren, maar liefst 8 ipv 4 jaar.

Hopelijk gaat het je straks wat beter!
Life smells...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

hervatten afstuderen?

Bericht door agnes »

Ik ben het helemaal eens met Asje!
Het beste lijkt mij :
* uitslag Amsterdam afwachten
* onderzoeken of je langer over je afstuderen kan doen. Misschien weet de Steungroep hier nog meer over. Hun site www.steungroep.nl. Sterkte.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Tja ook al voel ik me in de ochtend wel redelijk, toch is het snel voorbij met mijn cognitieve capaciteiten. Paar emailtjes, telefoon updaten, paar krantenartikelen. Daarna als ik me probeer te focussen. Geen gedachtekracht.
Het zal toch per individu verschillen. Pak een studieboek en kijk hoelang je kunt studeren voordat het op is. Kijk zo wat realistisch is per dag.

sterkte
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Als je het nou eens omdraait, eerst studeren (als je nog fris bent) en daarna andere dingen doen. Je mobiel weggooien of ben jij er ook al aan verslaafd? En andere onbelangrijke dingen verdelen over de rest van de dag afgewisseld met rust, dan kom je al een stuk verder.
Waar een wil is ,is een weg. En met een aandoening als ME kost vraagt dat heel veel zelfdiscipline.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

laurens schreef: Wegens ernstige klachten ben ik vastgelopen met afstuderen...
LIjkt me duidelijk genoeg. @NO, van de CGT ofzo?
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

We zijn hier allemaal "vastgelopen". Veel dingen kunnen we niet meer, sommige dingen wel. Door je aandoening te accepteren en je leven anders in te richten kun je meer dan je denkt.
Dat heeft niets met CGT te maken maar meer met pacing. En ik weet ook dat dit voor de ernstig zieken onder ons niet weggelegd is.
Ik kan mijn hoofd ook maar een half uurtje intensief gebruiken dan loop ik vast. Maar door het te verdelen over de dag met veel rustpauzes en de goede dagen uit te zoeken kan ik best wat.
Van beroep ben ik technisch ontwerper/tekenaar (en dat vind ik leuk) en dat gaat nog steeds al ligt het tempo minstens 75% lager.
Er zijn hier meer mensen die hun studie afgemaakt hebben, sommigen hebben er twee keer zolang over gedaan. Petje af.
Maar eerst met onbenullige (Facebook,appen,internetten, telefoongesprekken,etc) en daarna als je al uitgeput bent nog proberen te studeren gaat natuurlijk never nooit niet lukken.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Lieve NooitOpgeven, waarom denk je dat die jongen zoveel bezig is met appen en facebooken? Ik snap je commentaar niet. Heb ik wat gemist?

Ik vond mijn afstudeerfase juist erg fijn. Ik had weinig colleges, veel zelfstudie en daarom kon ik mijn tijd goed zelf indelen. Ik was toen alleen absoluut nog niet zo ziek als nu. Als ik nu geen kinderen zou hebben en me absoluut op mijn studie zou kunnen concentreren, zou ik dat ergens nog wel voor elkaar krijgen denk ik, maar ik zou er wel veel langer over doen. Inderdaad: steeds kleine blokjes lezen en dan weer rust, klein blokje schrijven en weer rust.

Ik denk vooral dat je geen wonderen moet verwachten. Ik hoop enorm dat je je in februari beter zal voelen dan nu, maar de kans is ook groot dat dat niet zo zal zijn. Kan je nu niet al je langzaam gaan inlezen in het onderwerp, research doen, nadenken over opzet etc, zodat je minder werk hebt vanaf februari?

Ik zou naar familie en vrienden duidelijk communiceren dat afstuderen nu het allerbelangrijkste voor je is en dat je daarom `even´ anderhalf jaar heel asociaal wordt. Ik weet niet of je nog bij je ouders woont of dat weer kunt gaan doen, maar ik denk ook dat niet hoeven wassen, koken, boodschappen doen, etc. heel veel kan schelen.

Heel veel succes!
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Normaal gesproken ben ik het altijd met Asje eens. Maar nu,
Voor mijn afstuderen, ik moest alleen mijn scriptie nog, ben ik toen bij mijn ouders gaan wonen.
Opstaan, douchen eten, half uur klassieke muziek, dan aan de scriptie. Verder geen krant of boeken. Na half uur scriptie, weer muziek. 's avonds eventjes tv, maar vooral klassieke muziek. Zo kon ik twee uur per dag scriptie doen. Dan op tijd slapen. Geen lange telefoongesprekken met studievrienden.
Kijk het is dan topsport en zelfbeheersing. Maar zelfs een ME'er kan wat optimaliseren en prioriteiten stellen. Als je begint met nieuws lezen en emailen is mijn eerste halfuurtje cognitieve kracht al op.
En zo sterk was die cognitieve kracht niet. Nieuwe wiskunde begrijpen ging echt niet meer. Hoeveel je ook rust.
Ja of je bent zo ziek, dat je echt niets meer kan, met je hoofd of lichaam. Maar sommigen kunnen wel een beetje een keuze maken waar ze hun energie aan besteden.
Gast

Bericht door Gast »

Tja,het is eigenlijk heel "simpel"
Zie je energie als geld,dat kun je nl ook maar 1x uitgeven,anders kom je in de problemen... :wink:
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Geruzie verwijderd uit topic.

Conform de gebruiksvoorwaarden:
Personen (al of niet leden) beledigen, uitschelden, beschuldigen en/of persoonlijk aanvallen of belerend doen, is verboden. Met andere woorden, disrespect en laster wordt niet geduld. Heb je moeite met iemand, stuur diegene dan op een volwassen manier een PB (privé bericht) of mail maar doe dit niet openbaar.


Dus hierbij het vriendelijke verzoek problemen persoonlijk via pb op te lossen, maar niet hier op het forum.

Laten we gewoon aardig zijn voor elkaar.

Admin in naam van moderator
Hoop doet leven!
Plaats reactie