Ik sukkel al 10 jaar met CVS. Vanalles geprobeerd: behandeld bij het CVS-centrum in Leuven (toen dit nog bestond), psychotherapie, relaxatie, kine... Allemaal goed om de klachten iets of wat draaglijk te houden, maar nooit kwam dit in de buurt van echt genezen of zelfs maar gedeeltelijk terug functioneel zijn. Ik heb dan ook twee zware depressies doorgemaakt, met echt wanhoopsgedachten.
Tot ik drie jaar geleden van mijn pil naar een hormonenspiraaltje overschakelde. (Voor niet CVS gerelateerde redenen) Na een paar maanden begon ik me echt serieus energiek te voelen, en ik bedoel echt SERIEUS. Ik kon weer functioneren, danste, vond mijn creativiteit terug, bruiste plots van de energie en dadenkracht. Het was net of ik mezelf teruggevonden had. Toch maakte ik niet direct de link met het spiraaltje. Ik was gewoon blij en dacht dat mijn CVS klachten na al die jaren misschien vanzelf begonnen te verlichten, zoals je soms hoort.
Maar nu moest ik onlangs weer van spiraaltje terug naar pil gaan. (Opnieuw voor gezondheidsredenen los van CVS). En wat bleek? Na drie dagen pilgebruik lag ik weer als een plant op de zetel, alle oude symptomen waren terug, geen fut, geen kracht, opstaan om een glas water te halen was te veel, mijn arm optillen was teveel, enfin, weer terug alle nachtmerrieklachten zoals voorheen. Dit verbeterde ook niet.
Nu kon ik dus niet anders dan de link leggen. Ik ben naar de huisarts geweest die me een ander soort pil heeft voorgeschreven, resultaat nog steeds hetzelfde. Dan ben ik naar mijn gyneacoloog gegaan, en die heeft me een pil voorgeschreven waarin hetzelfde soort progesteron zat als in mijn oud hormonenspiraaltje. En.... tot mijn grote opluchting was ik na een week terug up en running

DUSSSS: Voor alle dames hier die met CVS sukkelen: kijk eens naar jullie hormonen! Zoiets laten testen is niet evident denk ik, maar je kan net als ik met trial en error werken, een paar dingen uittesten en zien wat helpt en wat niet.
Even de details voor mijn specifieke situatie: Mijn oude pil was de harmonet/gestodelle 20 (kreeg ik dus weer CVS van als ik ze opnieuw nam), de tweede optie die ik probeerde was de Deso 20 met net hetzelfde resultaat.
Waar ik me goed bij voelde was: de Jaydess spiraal, en nu dus de pil LOWETTE.
Ik moet toegeven dat ik met de spiraal nog net iets energieker was dan nu met de Lowette (deze bevat nog steeds een kleine dosis oestrogeen, terwijl de hormonenspiraal enkel progesteron bevat (van hetzelfde soort als de Lowette pil))
Ik weet niet of dit voor iedereen gaat werken, en of mijn precieze hormonencombinatie ook voor anderen werkt. Ik denk dat het bij iedereen wat varieert, ook afhankelijk van je lichaamseigen hormonen en zo, dus uitproberen en zien wat bij jou helpt is de boodschap!
Ik vond alvast dat ik dit moest delen, omdat het voor mij echt zo'n verschil heeft gemaakt. Echt dag en nacht. En als er ook maar één iemand net als ik hiermee is verdergeholpen om van die afschuwelijke klachten af te komen,is het de moeite waard.
Succes aan allen :-*