Video: Noorse ME studie naar de pathologische mechanismen

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Video: Noorse ME studie naar de pathologische mechanismen

Bericht door mjramzy »

Een nieuwe studie, mede gefinanciërd door de Kavli Trust, suggereert dat het PDH enzym wordt geremd bij ME/cvs patiënten, die zowel energie tekort en een verhoogde productie lactaat bij deze patiënten kan verklaren. Twee studies uit Japan en de VS wijzen in dezelfde richting als de Noorse. Deze bevindingen zijn nu gepubliceerd in het Journal of Clinical Investigation Insight.

De video is nu voorzien van nederlandse ondertitels en kan gedeeld worden via sociale media: https://youtu.be/HQkuFLf4bs8


Artikel van Drs. Fluge en Mella op de homepage:
https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1706.html
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Op het blog van het CVS-ME Centrum staat een commentaar:

http://www.cvsmemc.nl/de-verklaring-voo ... met-cvsme/

Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Uit het stuk van Vermeulen:
==Het gevolg hiervan zou zijn dat de energieproductie in rust en bij geringe inspanning toereikend is, maar dat bij toenemende inspanning, bij het overgaan van vetzuur op koolhydraat als brandstof, de energieproductie tekortschiet.==

Geringe inspanning is voor sommigen veel meer dan voor anderen; ik vraag me af of een geringe inspanning bij de allerzieksten, met moeite een vinger optillen (sic), betekent dat er bij hen dàn al op glucoseverbranding overgegaan wordt of dat die helemaal niet meer werkt?Zelfs in rust hebben de allerzieksten alleen nog energie om adem te halen.
Life smells...
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

De Noorse onderzoekers Fluge en Mella doen grondbrekend onderzoek in ME/CVS. Je kan hun werk ook ondersteunen via een (kleine) donatie:

http://me-forskning.no/donations
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik had het inderdaad gelezen maar wat kunnen ze hier mee?
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Een interview met Dr. Østein Fluge over zijn laatste onderzoek over ME/cvs, en het verhaal van Bjørnar:

https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1709.html

met transcript
Hoop doet leven!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Dit klinkt best hoop gevend.

Straks een pilletje, specifieker dan carnitine, om de remming van het pyruvaat dehydrogenase tegen te gaan?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Een erfelijke mitochondriale afwijking is toch wat anders dan een verstoorde werking van de mitochondriën tgv ME.
Life smells...
Gebruikersavatar
infoman
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 dec 2012, 22:50

Bericht door infoman »

Wat is dan het verschil? Ik heb het een beetje naast elkaar gelegd en zie het niet. Misschien is ME wel hetzelfde maar dat ze dit eerder nog niet opgemerkt hadden.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zeker niet. Je zou wat meer over ME kunnen lezen ...
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

infoman schreef:Wat is dan het verschil? Ik heb het een beetje naast elkaar gelegd en zie het niet. Misschien is ME wel hetzelfde maar dat ze dit eerder nog niet opgemerkt hadden.

Als alleen de erfelijke variant mogelijk is, dan hebben we allen te maken met symptomen als in je link genoemd:

Kinderen met een mildere vorm hebben vaak een achterstand in de ontwikkeling. Hun spieren kunnen slap zijn. Ook kunnen ze minder goed hun bewegingen coördineren. Verder kan epilepsie optreden. Sommige kinderen met PDH deficiёntie hebben een smal hoofd, een laag voorhoofd en oren met een andere vorm.

Dan waren we als groep opgevallen en herkend.
Ik zie hier slappe spieren en spierbesturingsproblemen, maar geen hormonale problemen zoals van de bekende HPA-as (Hypothalamus-hypofyse-bijnier-as), immunologisch/darmproblemen, etc.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Ik word er vooral zo vrolijk van, omdat ze denken dat de problemen omkeerbaar zijn.
Plaats reactie