ME en Methylfenidat (Ritalin e.d.)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

ME en Methylfenidat (Ritalin e.d.)

Bericht door anne-sophia »

Hier even het topic over ME en methylfenidat verder.

Asje,

Ik val niet onder klassiek ADHD heb ik nu vernomen van de psychiater van mijn zoon. Onrust: ja, veel onrust:, ja, beetje hyper, beetje erg beweeglijk, overgevoelig voor prikkels (maargoed is dat niet de ME?), dat is allemaal aanwezig.

Maar ik kan wel organiseren en plannen en stel niet alles uit waar ik tegenop zie (alleen nu wel, omdat ik me zo ziek voel en dan bang ben fouten te maken).

Ik heb geen woede-aanvallen. Huilen doe ik natuurlijk wel, maar goed, doen dat niet alle ME-patienten?

Psychiater wil graag een test met Methylfenidat proberen. daarvoor moet ik nu eerst toestemming van mijn arts op het Charite, immunologie. Die spreek ik morgen weer.

Zij zal denk ik geen bezwaren maken daar zij Methylfidat op de immunologie als een van de behandelingen zien die kan helpen bij patiënten met ME waarbij auto-antistoffen zijn aangetroffen. De auto-antistoffen (alfa 1, alfa 2 , beta 1, ETA en At1) zorgen ervoor dat signaalverwerking van hersenen naar autonome zenuwstelsel niet meer goed functioneert. Zij hebben ervaring dat methylfenidat kan helpen.

Ik sla dus 2 vliegen in een klap! :)

Moet alleen waarschijnlijk eerst weer hartfilmpje laten maken etc. Ben bang dat het dus alles nog even duurt. Ook weet ik niet of arts immuunglobulinetherapie en mathylfenidat gelijktijdig aan zal bevelen.

Ben nu echter in stadium dat ik wel alles tegelijkertijd zou willen innemen om me maar wat beter te voelen......

I´ll keep you informed.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ME en Methylfenidat (Ritalin e.d.)

Bericht door asje »

Het gaat er nogmaals niet om wat je nu hebt, maar wat je had vóór de ME. Als de psych zegt niet klassiek ADHD, wat dan wel? Toch gewoon wat hyperactief?

Twee vliegen in één klap zou mooi zijn! Maar hersenen-autonoom zenuwstelsel is altijd verstoord bij ME.

Rustig aan hoor, dan breekt het lijntje niet :) juist niets samen nemen waar twijfel over is!
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

ME en Methylfenidat (Ritalin e.d.)

Bericht door anne-sophia »

Mijn immuundefekt-arts in Charite was er dus niet vrijdag, dus nu moet ik weer 3 weken wachten....

Sprak bij bloedafname vannochtend wel meisje (nu ja vrouw van 45) die al 12 jaar ME heeft en nu met Ritalin begonnen is sinds een week, dus nog niet zoveel kan zeggen, maar die het wel als prettig ervaart. Zij heeft ook lichte vorm van ADHD. Ze is bij een psychiater ide bekend is met ME en ADHD hier in Berlijn. Daar kan ik desnoods dus ook heen. Nadeel: Berlijn is groot, die psychiater is ver en je kunt er niet parkeren, wat me op een volgend topic brengt: parkeerkaart gehandicapten voor ME.... Even nieuw topicje.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ME en Methylfenidat (Ritalin e.d.)

Bericht door asje »

Da's balen.

Maar waarom zou je naar de psych gaan? Voor het middel is het niet nodig ...
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

ME en Methylfenidat (Ritalin e.d.)

Bericht door anne-sophia »

Volgens mij kan je het hier alleen krijgen op pschochollog/pschiater recept. In Nl niet? Krijg je het daar ook via huisarts?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ME en Methylfenidat (Ritalin e.d.)

Bericht door asje »

Elke arts mag elk medicijn voorschrijven, zelfs een basisarts. Een psycholoog mag sowieso niks voorschrijven, is geen arts.

[quote="anne-s]
pschochollog/pschiater
[/quote]

Hoe spreek je dat uit? :lol:
Life smells...
Plaats reactie