Lijst met onderzoeken naar biomedische afwijkingen ME

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Lijst met onderzoeken naar biomedische afwijkingen ME

Bericht door anne-sophia »

Lieve mede-ME-ers,

Op de blogspot van Katharina Voss (Schrijfster van het boek ME versus CVS en moeder van twee dochters met ME) is zojuist deze zeer overzichtelijke lijst verschenen met een overzicht van wetenschappelijke onderzoeken die biomedische afwijkingen laten zien bij patiënten met ME.

Het is een echte aanrader en zeker ook zeer zinvol om mee te nemen naar artsen die vasthouden aan een psychosomatische aanpak van de ziekte. Het is maar een klein beetje in het Duits...

http://meversuscfs.blogspot.de

Je vindt de link naar de lijst in haar laatste blog van `Mittwoch, 13. Juli 2016´: Wissenschaft: Himmlische Götting oder tüchtige Kuh.

Gelijk helemaal bovenin duidelijk in het blauw: ´Studienliste´. Als je daarop drukt krijg je de lijst in PDF-Format die je kunt afdrukken.

Groet uit Berlijn,

Anne-Sophia
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Bedankt.

Jammer dat het Duits is, maar ik heb het voor evt later opgeslagen!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Kan de lijst niet zo gauw vinden tussen de links (gedegen blog trouwens!), maar de ICC heeft een zeer uitgebreide lijst met mogelijke onderzoeken bij ons, die lijkt me het meest compleet (of is het ook die lijst in het blog?).

Maar het lukt praktisch niet om deze onderzoeken te krijgen hoor, tenzij je zelf betaalt bij een 'alternatieve' arts. Ik denk trouwens ook niet dat de ICC-lijst bedoeld is om àlle onderzoeken bij iedereen te doen, maar dat men eerst kijkt of er iets mis kan zijn bij elk punt van de lijst, gezien je individuele symptomen.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

geef je er ook een cursus duits bij, heb alleen de plaatjes gekeken :lol:

de blauwe link helemaal bovenaan assepas

en waar denkt fräulein Voss dat het aan ligt bij ons?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

'Studienliste' is het niet, sofesoof.
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Jawel Asjepasje,

Studienliste is het wel!

Tsja, cursusje Duits. Gaan we: mit, nach nebst samt, bei, seit, von, zu, zuwider, entgegen, ausser, aus, gemäss, gegenüber. :)

Deze lijst is vooral bedoeld om de ´ongelovigen´ (in dezen: artsen die geloven dat ME een psychosomatische ziekte is) een lijst in de hand te drukken waarop ze kunnen nalezen aan de hand van studies dat ME toch echt een ziekte is met een lichamelijke oorzaak.

De blog van Katharina is echt geweldig. Net als haar boek. Als ik in een betere fase kom, zou ik graag eens contact met haar willen opnemen met het verzoek haar artikelen te mogen vertalen in het Nederlands. Voor hier, voor patiënten in NL en Belgie.

Ook die lijst zou ik voor jullie kunnen vertalen hoor. Alle onderzoeken die genoemd worden, zijn in het Engels. Vertalen gaat alleen NU.EVEN.NIET......
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Het is ook vooral lastig uitvinden waar je wat moet lezen, aangezien je zelf ook al het e.e.a. weet en niet weer de zoveelste keer hetzelfde wil lezen.

Aan Engels zijn de meesten hier wel een heel klein beetje gewend.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Wij weten dat ME een biomedische ziekte is, maar vele anderen weten dat niet. Voor hen is deze lijst bestemd. Zodat ze snel een beeld krijgen van welke studies biomedische afwijkingen bij ME-patienten hebben gevonden.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Annesophesoof en sofesoof, m'n concentratie liet het afweten, ik zag een lijst voor me met 'door de dokter uit te voeren onderzoeken' :?

Zeker een goeie site van Voss. Maar voor ongelovige artsen is er de ICC-publicatie van de onderzoekers zelf, completer dan dat zul je het niet vinden (incl lijst met evt klinisch uit te voeren onderzoeken *). Kun je bestellen.
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

He Asjoof!

Dank voor de tip!!!! Ga ik eens even naar kijken! Wist niet dat dat bestond.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Vertaling ICC & bijbehorende primer


De officiële Nederlandse versie van de Internationale Consensus-
criteria (2011) en de daarop volgende handleiding voor artsen (ICP, 2012)
is een feit. Deze uitgaven zijn geautoriseerd door degenen die de oorspronkelijke Engelse uitgave hebben bezorgd.

U kunt met name de ICP, de handleiding voor artsen, als handvat gebruiken
bij gesprekken met uw arts, om hem gereedschappen in handen te geven om tot
een onderbouwde diagnose te komen. Zelf kunt u de ICC, waarin wat minder
medische termen voorkomen, bijvoorbeeld gebruiken als ruggensteun bij
gesprekken met artsen en behandelaars.

De uitgaven zijn afzonderlijk verkrijgbaar.
De ICC kost € 3,50 de ICP € 5,- inclusief verzendkosten.
Beide uitgaven samen kosten € 7,50 inclusief verzendkosten.
U kunt uw bestelling plaatsen via contact@me-cvsvereniging.nl
De kosten dient u over te maken op IBAN rek.nr: NL85 INGB 0004 2869 57 tnv ME/cvs Vereniging te Den Bosch, onder vermelding van uw naam en adres, zodat wij weten waar we de uitgaven heen kunnen sturen.

Artisjok
Life smells...
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Thanks Astheekje, maar die zijn dan dus in het Nederlands.... Zal ik eens op zoek gaan naar de Duitse.....
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@berliner Ah ja, maar misschien hebben ze ook de Engelse te koop.

@filosoof De ICC zijn een vervolg op de CCC (die weer een vervolg van Ramsey zijn), uitgaan van de ICC dus!

Soppend azteekje
Life smells...
Plaats reactie