Gesprekken voeren te intens

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

En ook ik maak me zorgen over deconditionering.
Ik zou me daar niet te veel zorgen over maken, Anna-sophia! De NASA heeft een onderzoek gedaan over deconditionering van ruimtevaarders. Die gebruiken natuurlijk hun spieren helemaal niet als ze in de ruimte zweven, en landen dus gedeconditioneerd terug op aarde. De studie kwam erop neer dat hun deconditionering (na enkele maanden in de ruimte) op drie weken tijd hersteld was.

Gedeconditioneerd raak je trouwens alleen als je helemaal niet meer beweegt, dus vnl. de mensen die bedlegerig zijn en zichzelf helemaal niet meer kunnen bewegen, nooit meer zelfstandig opstaan, e.d. Het is niet hetzelfde als 'in conditie zijn', zoals bv. in de sportschool. Dus ik ga ervan uit dat als we ooit genezen, we op vrij korte tijd weer geconditioneerd zijn.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, dat weet ik zeker, ook veel ervaring mee!

Het is ook nog zo, dat een kleine inspanning voor ons een grote inspanning is. 1 kg optillen is voor ons 10 kg. Ik zie ook geen slappe spieren bij mezelf, al kan ik er dan weinig mee.
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Zelfs de huispsychiater Psyon van het UWV schreef in zijn rapport dat ik gedeconditioneerd zou zijn omdat ik uit mijn werkritme zou zijn. Dat is de grootste bullshit die er bestaat.
Kracht en conditie heb ik nog steeds al is het erg afhankelijk van mijn toestand. Die is nooit weg geweest.
Zo'n lulhannes heeft blijkbaar weinig mensenkennis, ik ben namelijk absoluut geen stilzitter en haal er iedere dag het maximale uit. Vaak iets teveel wat dan gepaard gaat met spierzwakte, veel pijn (s'avonds en s'nachts) maar herstel de laatste tijd redelijk na 12-14 uur slaap/rust.
Ik kan zelfs bufferen ( dagen lang weinig doen en veel rust nemen als ik weet dat ik bijv. Een lange wandeling wil maken).
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Hé Abby, interessant onderzoek, heb je een bron? Kunnen we het aan onze artsen tonen :)
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

Leena, ik vind het niet meteen terug. Moest ik het nog vinden, dan voeg ik het hier nog toe.

Dit soort NASA-onderzoeken zijn interessant voor ons, omdat ze gaan over afwijking waar wij ook mee te maken hebben (maar waarvoor we niet naar de ruimte moeten ;) ).

Bv deze nieuwe (nog in uitvoering):
http://www.nasa.gov/mission_pages/stati ... s/563.html
Study of Cardiovascular Deconditioning Under Weightlessness Conditions (CardioScience) - 07.14.16
Description
The Cardioscience program on board aims to test ways of countering the factors (and measuring their effects) associated to orthostatic hypotension, which is caused by cardiovascular deconditioning affecting astronauts during spaceflight. These factors include: decreased volume of plasma, changes to hormones that control blood volume, a change in the sympathetic or parasympathetic balance and in the baroreceptor that induces changes in blood pressure, increased vascular retention in the legs (a tendency for the vein system to retain blood), diminished peripheral vascular resistance, neuro-vestibular ailments such as vertigo, and altered metabolism (weight loss). The scientific experiments will study cardiac regulation and sympathetic and parasympathetic balance in weightless conditions.
Google vertaling
Studie van Cardiovasculaire deconditionering onder Gewichtloosheid (CardioScience) - 07.14.16

Beschrijving

Cardioscience, het programma aan boord, beoogt manieren tegen te gaan van de factoren (en hun effecten te meten) geassocieerd met orthostatische hypotensie, die wordt veroorzaakt door cardiovasculaire deconditionering en die astronauten tijdens ruimtevaart beïnvloedt.

Deze factoren omvatten: verminderd plasmavolume, veranderingen in hormonen die bloedvolume regelen, een verandering in de sympathische of parasympathische balans en de baroreceptor dat veranderingen in bloeddruk veroorzaakt, toegenomen vasculaire retentie in de benen (een neiging van het adersysteem om bloed te behouden), verminderde perifere vasculaire weerstand, neuro-vestibulaire aandoeningen, zoals duizeligheid, en veranderde stofwisseling (gewichtsverlies).

De wetenschappelijke experimenten zullen hartritme en sympathisch en parasympathisch evenwicht in gewichtloze omstandigheden bestuderen.
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

gevonden! het gaat hier wel blijkbaar maar om één case http://www.vice.com/en_us/read/nasa-pat ... e=vicefbus
Within a few days of casual strolling and formal reconditioning exercise, my balance returned and my endurance began to recover. By the end of the two-week post-bed-rest period, I felt 95 percent physically normal. I was ready to go.
google translate
Binnen een paar dagen van casual wandelen en formele reconditioneringsoefeningen, begon mijn evenwicht en mijn uithoudingsvermogen te herstellen. Tegen het einde van de twee weken durende post-bed-rustperiode, voelde ik me 95 procent fysiek normaal. Ik was klaar om te gaan.
Plaats reactie