wie heeft er ook conversiestoornissen bij?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

lovessea
Beginner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 dec 2012, 17:21

Bericht door lovessea »

Tja, wat ik me dan af vraagt. Als het ME is wat is de oorzaak daarvan en hoe kan je dit bestrijden? Of is het misschien toch nog een broertje of zusje van lyme wat zenuwstoornissen veroorzaakt. Wat kan je als leek het beste doen om dit onder controle te krijgen, want je wilt er graag vanaf.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Als het ME is wat is de oorzaak daarvan en hoe kan je dit bestrijden?
Tsja, er bestaan meer dan 10.000 ziektes (echt) en de oorzaak is vaak niet bekend, laat staan dat je al die ziektes ff zou kunnen bestrijden. Er wordt wel hard onderzoek verricht naar ME door onze pioniers, verder zijn we nog niet helaas. Borellia kan net als een aantal andere bacteriën hetzelfde als juist veel virussen, die zeker een rol spelen. Hoezo Lyme dan.

Wat kun je doen - naar een ME-arts gaan zodat je tenminste wat onderzoek krijgt en evt dingen kunt verbeteren, that's it.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Hier had ik nog nooit van gehoord. Heb me even ingewikipedeaad. Bij mij trekt in slechte tijden mijn linkermondhoek omhoog en begint te trillen. Ik kan dan niets doen om het te stoppen. Ik zie er dan heel raar uit. Ik heb het ook alleen in ergste periodes. Ik denk dat door extreme uitputting dan zenuwen gaan trillen en merk heel duidelijk dat dus iets puur lichamelijke is. Als ik het nu probeer kan ik het niet eens. Wat een onzin om neurologische ME-verschijnselen een conversiestoornis te noemen.

Ik kan niets doen om het te stoppen (om even terug te komen op je vraag). Maar zodra ik me weer iets minder uitgeput voel, gaat het dus vanzelf weer weg.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hoe lang duurt dat trillen, anne-s?

Die hele conversiestoornis is iha onzin, ze zeggen dat er niéts in de hersenen gebeurt, dus is het psychisch. Maar er kan helemaal niet zoiets in je lichaam gebeuren zonder dat het in de hersenen gebeurt, oftewel, ze hebben nog niet gevonden wàt er gebeurt - en dan is het psychisch. Toch? :shock:
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Natuurlijk is het onzin. Het is een nadere uitwerking van het standpunt dat aan wie niet voldoet aan de lesboekjes van de a.s. artsen, geen diagnose gehecht kan worden, dus is het allemaal ingebeeld. Leren ze al in het begin van de studie, dus het zit er goed ingeheid. Natuurlijk zijn er echt wel mensen die zich van alles in het hoofd halen en zo gaan leven, maar er zijn veel meer mensen die wel degelijk wat hebben. Een deel daarvan komt er veel later achter en moet proberen te redden wat er nog gered kan worden.

Als ze nu zeiden: "We kunnen niets vinden met de huidige stand der wetenschap", dan waren ze veel geloofwaardiger dan met alles wat ze niet (her)kennen af te doen als psychiatrisch. Doet me altijd denken aan de middeleeuwen, toen men nog veel minder mogelijkheden had om dingen te zien en dus van alles verzon dan wel ontkende. Op een vorig adres had ik een huisarts die een keer zei: "Ik zie niets, er is niets". Toen was ik nog zo braaf om de opkomende schaterlach te onderdrukken. Dat manneke liet zich mooi kennen.

Het standaard-intake onderzoek stelt ook niet veel voor. Ik krijg steeds meer de indruk dat de medische wereld aan grootheidswaan lijdt. Ja, er zijn grote resultaten behaald, maar als je naar de gewone burger en hun medici kijkt, dan is het niet indrukwekkend en eigenlijk voor een groot deel één placebo.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

semma schreef: Natuurlijk zijn er echt wel mensen die zich van alles in het hoofd halen en zo gaan leven...
Gek dat dat vaak gezegd wordt terwijl niemand daar voorbeelden van heeft ... ik geloof er niets van, behalve dat je hypochonders hebt, maar die gooien hun leven daarmee nog niet om.

Dat 'verzinnen' bij onwetendheid was er altijd, vóór, tijdens en na de middeleeuwen tot nu. Of dat ooit, iha, verandert?

De medische wetenschap is zeker indrukwekkend, maar niet als het over hen onbekende chronische aandoeningen gaat.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

asje schreef:
semma schreef: Natuurlijk zijn er echt wel mensen die zich van alles in het hoofd halen en zo gaan leven...
Gek dat dat vaak gezegd wordt terwijl niemand daar voorbeelden van heeft ... ik geloof er niets van, behalve dat je hypochonders hebt, maar die gooien hun leven daarmee nog niet om.

Dat 'verzinnen' bij onwetendheid was er altijd, vóór, tijdens en na de middeleeuwen tot nu. Of dat ooit, iha, verandert?

De medische wetenschap is zeker indrukwekkend, maar niet als het over hen onbekende chronische aandoeningen gaat.
Een deel van die mensen zit in de psychiatrische hoek. Het zit in de bovenkamer, maar kan evengoed een pathologische oorzaak hebben, dus hersenvergiftiging of verkeerd aangelegde koppelingen. Die voorbeelden zijn er echt wel, heb ze vaak genoeg gelezen. Ben je bekend met de afwijking dat je kleuren niet ziet maar ruikt? Kwam pas nog een Youtube hierover tegen in de keuzelijst, met de titel in de trant van <aantal> vreemde afwijkingen waarvan je het bestaan niet kende. Er zijn mensen die in de heilige veronderstelling leven dit of dat te hebben (ziektes, verkeerde of extra ledematen) en dienovereenkomstig leven. Soms wordt er iets om geamputeerd, waarna de bevrijde patiënt normaal leven kan.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

semma schreef: Het zit in de bovenkamer, maar...
En die bovenkamer bestaat dus niet, dat heet hersenen. Dus als er zoiets complex speelt, is dat een afwijking in de hersenen. Nooit een 'psychische' verkeerde overtuiging (die je dus met CGT kunt oplossen). Er bestaan, per uitzondering, hele bizarre zaken zo, idd door een afwijking in de hersenen, neurologisch dus. Die hebben dus absoluut ook ècht wat. Oliver Sacks beschreef veel van deze zaken. Moet je je voorstellen dat dat dan afgedaan wordt als 'verkeerde overtuiging' ...
Life smells...
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Staat op mijn verlanglijstje. Zelf niet gelezen. Heeft ook een controversieel hoofdstuk over me. Kijk maar eens bij de Amazon reviews
https://www.amazon.com/Its-All-Your-Hea ... 0701189266
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

wow zelden een boek met meer all over the place reviews gezien dan dit, geeft wel aan hoe lijnrecht patiënten en artsen (enzo) tegenover elkaar staan :cry:

en astu
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Plaats reactie