tips voor op vakantie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Vakantie

Bericht door huppelepup »

topic samengevoegd. mod.

Hoi Hoi,

Ik zou aan de ene kant graag op vakantie willen maar ja ik ben alleen en als ME-er met een single reis gaan doe ik ook niet. Het is toch allemaal teveel met mijn beperkte energie. De reis kost me al een paar hersteldagen.

Gaan jullie op vakantie? Hoe doen jullie dat?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Vakantie

Bericht door lulu »

Hoi hupup,
Ik wist ook niet of vakantie zou lukken. Ben daarom eerst naar een huisje in NL gegaan bij de duinen in een klein plaatsje, dat ging goed. Ik ging me er zelfs beter voelen door buiten zijn. Ik kon ook steeds een langer stukje fietsen.

Voelde me zo goed dat ik daarna ook kamperen aandurfde.

(nu weer aan 't werk, paar uurtjes, maar dat valt vies tegen)
STOP de mishandeling van ME patiënten!
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Vakantie

Bericht door mieshka »

Kamperen, ha! Na je tent te hebben opgezet, kun je vervolgens niets anders meer dan twee weken er in gaan liggen om daarvan bij te komen!




(Dat is flauw!) :mrgreen:
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Vakantie

Bericht door lulu »

Hoi hupup,
Ik wist ook niet of vakantie zou lukken. Ben daarom eerst naar een huisje in NL gegaan bij de duinen in een klein plaatsje, dat ging goed. Ik ging me er zelfs beter voelen door buiten zijn. Ik kon ook steeds een langer stukje fietsen.

Voelde me zo goed dat ik daarna ook kamperen aandurfde.

(nu weer aan 't werk, paar uurtjes, maar dat valt vies tegen)

Mss kan je ook een paar dagen niet te ver en niet te druk een kamer of huisje huren.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Vakantie

Bericht door feuer »

Ja! Ik ga op vakantie!!!
Van de ME stichting kreeg ik het bericht dat 2 vrijwilligers op vakantie wilden met ME patiënten.
Heb mij daarvoor ingeschreven, en heb er zin in ;)

Ik wou graag weer eens op vakantie, maar dat is idd niet gemakkelijk.
Ik ben ook single en 26 jaar.
Op een reis met gezonde mensen doe je je vaak toch beter voor dan je bent, en kan je achteraf de prijs ervoor betalen...
Mijn laatste grote vakantie (4 jaar geleden) eindigde buiten bewustzijn in een ziekenhuis in Kroatie.
Vorig jaar ben ik een weekje met familie in Duitsland gaan kamperen, het herstel duurde 3-4 maanden.
Een groepsreis was idd ook niet echt een optie, een groepsreis met leeftijdsgenoten is toch al snel te actief.
En een minder actieve groepsreis is al snel 50+.
Dus een vakantie met andere ME-ers was voor mij ideaal.
Hopelijk zijn er in de toekomst meer van zulk soort reizen ;)
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Vakantie

Bericht door felixloena »

Super! wanneer ga je en waarheen? of is dat nog niet bekend?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Vakantie

Bericht door Burial »

ik ben nu 2 jaar op rij met mijn ouders naar een huisje in de ardennen geweest
ik hoefde niet perse op vakantie, want het leek me een hoop gedoe met medicijnen en dieet
en dat is het natuurlijk ook gewoon
maar mijn ouders wilde graag toch op vakantie en kozen daarom voor een huisje in de ardennen, dat is relatief dichtbij vanuit brabant

ik moet zeggen dat ik me ook wel een paar dagen redelijk goed heb gevoeld, maar ik hoefde natuurlijk ook letterlijk niks te doen
mijn ouders zorgde voor alle maaltijden en voor de rest hoefde ik alleen maar te zitten
en we hadden ook mooi weer, dus voornamelijk buiten geleefd en wat lulu al zei dat is wel goed voor je
zeker voor ons zieke ME-ers/Lymers, die eigenlijk 24/7 binnen zitten, dus als je de middelen hebt misschien zelfs verstandig om te gaan
maar ik verveelde me ook vaak wel erg, omdat je weer geen pc/internet hebt en dergelijke
en waar je ook bent, je kunt toch amper iets doen natuurlijk...
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Vakantie

Bericht door huppelepup »

Ja! Ik ga op vakantie!!!
Van de ME stichting kreeg ik het bericht dat 2 vrijwilligers op vakantie wilden met ME patiënten.
Heb mij daarvoor ingeschreven, en heb er zin in
Zo dat is geweldig!!! Heel veel plezier toegewenst. Ik had ook wel gewild hoor. Hoop dat ze dat vaker gaan doen en voor meer ME-ers dit mogelijk maken. Waar ga je heen?
Gebruikersavatar
wedorp
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2011, 21:08

met begeleider op vakantie en de financiering ervan

Bericht door wedorp »

Hallo,

Ik heb nu ongeveer 1,5 ME. Ik ben twee weken geleden op vakantie geweest. Zelf zag ik eerst ook erg op tegen de vakantie. Ik ben met mijn vriend naar Spanje gegaan. Zelf was ik erg bang dat ik ziek zou worden van de moeheid op vakantie en dat ik bijna niks zou kunnen en om 8 uur al op bed zou liggen maar dat is gelukkig niet gebeurd!
Ik wist totaal niet hoe mijn lichaam zou reageren, omdat je ten eerste al een heel ander ritme daar hebt. Maar mijn lichaam reageerde positief.
Als je naar een warm land gaat, krijg je al veel energie van de zon. Je bent in een andere omgeving, en even weg van je thuis situatie. Je zorgen kun je even van je afslaan waardoor je minder piekert. En als je minder piekert ben je ook minder moe.
Zelf ben ik 19 jaar en heb een vriend die nog wel van een feestje houdt ( Ik ook hoor, maar dat heb ik al tijden niet meer kunnen doen wegens de moeheid) Ik was heel bang dat hij de vakantie niks aan zou vinden omdat ik misschien heel weinig zou kunnen.
Maar ik ben zelfs twee keer met hem wezen stappen!! Ook al was het maar een uurtje. Ik ben geweest!
Ook ben ik alle avonden rond elf uur /twaalf uur naar bed gegaan. Terwijl ik thuis om half 9 al op bed lig.
Overdag lag ik veel aan de zee, dan rust je lekker uit. We waren ook een keer echt een dagje weggeweest maar dat was wel heel vermoeiend maar wel de moeite waard!

Ik ging meestal 's middags even een uurtje op bed liggen of ' s avonds voor het eten. Ik heb momenten gehad dat ik even helemaal doodop was. Dan ging ik even een uurtje rusten op bed en ging ik daarna weer genieten van de zon. En dan voel je je alweer iets beter.

Thuis voel ik me zowat elke dag echt doodmoe dus de vakantie was voor mij echt genieten!!
Lekker wezen snorkelen, een fiets gehuurd, mijn vriend fietsen en ik lekker achterop, aan de boulevard gezeten en stadjes bekeken.


Tips!
- Zie niet te erg tegen de vakantie op. Bekijk het nuchter, en stel niet te hoge verwachtingen aan jezelf. Je ziet op vakantie wel wat je kunt en hoe het gaat! Als je met mensen op vakantie gaat die je goed kennen dan begrijpen ze het als je iets niet kunt doen of als iets niet lukt. Dus daar moet je,je geen zorgen over maken.
- Neem genoeg pijnstillers mee!
- Neem een hoofdkussentje mee voor op het strand. Is wat fijner voor je nek!
- Probeer zo min mogelijk aan je ziekte te denken, aan je beperkingen. Op vakantie kun je namelijk vaak meer dan thuis.
- Neem je eigen kussen mee! De kussens in hotels zijn vaak niet zo fijn. Je kunt beter je eigen kussen mee nemen!
- Ga met de lift in het hotel! Klinkt logisch maar je loopt vaak veel op vakantie dus dat scheelt weer een hoop kracht als je met de lift gaat.
- Huur op vakantie een auto, scooter
Zelf hebben we dit niet gedaan, maar het is wel heel handig!

Dit waren de tips tot zover!

Ik wens de mensen die nog op vakantie gaan een hele fijne vakantie! Maak je geen zorgen, en geniet er met volle teugen van!!!!!!
-
-
Gebruikersavatar
gwendolen
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 apr 2014, 06:07

met begeleider op vakantie en de financiering ervan

Bericht door gwendolen »

Oud topic, ik hoop dat het niet erg is dat ik het opgraaf. (stond nog op pagina 1, dat wel :P)

Dit weekend familie paasweekend in Twente. Ik kan gelukkig met mijn broer en zijn vrouw meerijden daarnaartoe, maar ik zie er wel zwaar tegenop. Sinds mijn moeder ziek is geweest snapt ze wel dat niet iedereen hetzelfde energie-level heeft, maar het is toch constant bezig zijn, praten, je beste gedrag vertonen en je beste beentje voorzetten. Zonder vies gezicht de slappe koffie verdragen en maar weer even buiten een sigaretje gaan doen als ze het over klaplopende bijstandstrekkers hebben. (LOL, kan roken toch nog gezond zijn :P)

En dan zitten we dit jaar nogal ver van het huisje van mijn ouders vandaan. Al een aantal jaar huurt mijn vader een eigen plekje voor de kinderen. Mijn moeder zei dat het niet zo'n probleem hoeft te zijn, er zijn toch meerdere mensen met een auto... maar mijn broertje is nogal een bikkel en erg van het: doorzettten,is goed voor je. Ik ben heel erg bang dat ik me beter ga voordoen dan ik ben, om niet als een watje over te komen.

Bleh, hele rant. Dankjewel voor het luisteren/lezen allemaal!

Eigen kussen mee doe ik al twintig jaar, vinden ze heel normaal,mam doet het ook. Nog andere tips? Voornamelijk gericht op dit soorrt uitjes?
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

gwendolen schreef:... en maar weer even buiten een sigaretje gaan doen als ze het over klaplopende bijstandstrekkers hebben. (LOL, kan roken toch nog gezond zijn :P)

Eigen kussen mee doe ik al twintig jaar, vinden ze heel normaal,mam doet het ook. Nog andere tips? Voornamelijk gericht op dit soorrt uitjes?
Hoi Gwen,

Tot mijn grote verbazing, heb ik onlangs hier op het forum geleerd dat roken ook positieve effecten op de gezondheid kan hebben! Het moet niet gekker worden…… Zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden :wink:

Regelmatig jezelf tot ‘rust’ brengen, tijdens zo’n druk familie-uitstapje, lijkt me geen overbodige luxe. Ik doe dat dan door mezelf af te zonderen, desnoods op een wc, en dan wat ademhalingstechnieken te doen. Kantel je heupen zodat je rechtop zit/staat, borst(-en :wink:) vooruit en je armen een beetje ‘a la bodybuilder'. Ádem dan rustig in en uit en probeer je volledige longinhoud te gebruiken. Probeer dan 10 seconden over 1 ademhaling te doen:
4 sec inademen, vasthouden, 4 sec uitademen, vasthouden.

Vaak neemt onze ademhaling een loopje met ons tijdens activiteiten die wij onder (sociale) druk/spanning moeten/willen doen. Veelal is de ademhaling dan erg oppervlakkig, wat onze klachten geen goed doet.

Misschien helpt het jou ook…

Sterkte in ieder geval!

Groetjes Bella Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
gwendolen
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 apr 2014, 06:07

Bericht door gwendolen »

Dankje, ga ik zeker proberen! WC is in dat geval erg nuttig inderdaad. En roken ook, kan je nog eens weglopen van een moeilijk gesprek :)

Fijn paasweekend!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik ben heel erg bang dat ik me beter ga voordoen dan ik ben, om niet als een watje over te komen.
Besluiten dat je dat niet gaat doen ...
Life smells...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Nieuwe ontwikkeling:

Een kennis van mij heeft veel ervaring met begeleiden van vakanties van chronisch zieken/gehandicapten. Zij zou dit najaar (2e helft september/oktober) een huisje willen huren ergens in Nederland (ze kent een aantal aangepaste huisjes) om ME-ers en evt.andere chronisch zieken/gehandicapten in een kleine groep (2-6 vakantiegangers en 1 of 2 begeleiders) een weekje vakantie te bieden.
Om het voor de vrijwilligers (begeleiders) niet te zwaar te maken moet je het volgende kunnen :
- jezelf wassen/aankleden en zelfstandig naar het toilet kunnen
- binnenshuis geen rolstoel nodig
- buitenshuis op een goede dag een paar minuten kunnen lopen
- zelfstandig kunnen eten

Het idee staat nog in de kinderschoenen. Als je meer wil weten, stuur dan een PM, dan geef ik je de contactgegevens van deze mevrouw.
[/list]
Plaats reactie