CRISPR en Myalgische Encephalomyelitis

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

CRISPR en Myalgische Encephalomyelitis

Bericht door anne-sophia »

Hello everybody!

Dit weekend las ik een erg interessant artikel over CRISPR in `die Zeit.´

Het is een nieuw soort gentechniek, waarbij fouten in genetisch materiaal hersteld kunnen worden en ook virussen als Zika, Malaria en HIV uiteroeid kunnen worden. Blijkbaar is het nu helemaal hip en happening in de wetenschap, maar vooral ook echt: revolutionair.

Ik ben gaan googlen en er is enorm veel over te vinden. Nu ben ik alleen zo benieuwd over wat deze techniek zou kunnen betekenen voor de behandeling van ME in de hopelijk nabije toekomst.

Heeft iemand hier interessante links over dat onderwerp?

Om even wat in het onderwerp te komen voor degenen die er net als ik nog nooit van hebben gehoord:

http://www.dekennisvannu.nl/site/specia ... ogie/42#!/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

CRISPR en Myalgische Encephalomyelitis

Bericht door asje »

Ja, ik weet ervan, een geweldige ontwikkeling! Het gaat dus om genetische manipulatie, waar zoveel discussie over is als het om gewassen gaat. Denk dat het een kwestie van zorgvuldig zijn is. Kan me niet voorstellen dat hier ook zoveel mensen tegen zijn :)

Ik ben nooit iets tegen gekomen ivm ME, maar het is nog jong allemaal (en 'ME is geen ziekte').
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Hmm. interessant.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Ja, het is niet echt genetische manipulatie maar het echt repareren van genen (voor zover ik het begrijp). Het schijnt erg makkelijk en goedkoop te zijn (over 2 jaar hebben we gewoon allemaal een CRISPR-setje voor noodgevallen in huis ;)) en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Vooral omdat het zo goedkoop is, heb ik hoop. Als het een HIV-virus straks kan doodmaken, dan kan het toch ook het achterliggende virus bij ME killen. Beginnen ze gewoon eerst eens bij de EBV´s en kijken wat er gebeurt. Nu ja, ik word er vrolijk van!
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Het is niet dezelfde type gen manipulatie zoals de technologie die monsanto gebruikt. Waarbij je een exogeen gen, meestal van een bacterie, in een aantal cellen injecteerd. Je kan met crispr een gen verwijderen, repareren als aanbrengen. Het is weldegelijk gen manipulatie, enkel niet de traditionele technologie die wij associeren met monsanto.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

anne-sophia schreef:Beginnen ze gewoon eerst eens bij de EBV´s en kijken wat er gebeurt. Nu ja, ik word er vrolijk van!
had je de Crotalus al besteld, in Duitsland vrij verkrijgbaar en heb je in 2 dagen ipv 2 jaar :wink: (of ik gooi m'n laatste paar in een enveloppie richting Berlijn, np)
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Dank Haaii voor je correctie.

Ik ga nu Amazonen op Crotalus Soof! :) Ik slik alleen al zoveel B12, Zink, Q10, NDAR, visolie etc. etc. etc. Nu ja, jullie kennen het! :)
Plaats reactie