andullatietherapie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

andullatietherapie

Bericht door yarwen »

Wat denken jullie?
Ik heb mij enkele maanden opgegeven voor een studie naar het effect van andullatietherapie bij fibromyalgie.
http://www.hhp.be/dut/~/Wat-is-Andullatie
Dit via een banner hier op de website.
Na het invullen van een lange vragenlijst heb ik nu antwoord gekregen dat ik in aanmerking kom om mee te doen aan de studie.
U voldoet aan de criteria om deel te nemen aan deze studie.
Deze studie bestaat uit een volledig therapieprogramma van 12 weken in combinatie met het gebruik van de medische andullatiematras..
Dit programma bestaat uit 1h /week psychologische workshop + meditatie/relaxatie, 1h/week therapeutische workshop en 1h/week oefeningen. Dit wordt verdeeld over 2 momenten in de week.
Ik twijfel nu sterk of ik wel ga deelnemen:
- waarom die psychologische workshops?
- ga ik er iets aan hebben?

Daarom volgende vragen :
- heeft iemand ervaring met zo een andullatiematras?
- zouden jullie meedoen aan zo een studie?
http://www.hhp.be/~/Studie-fibromyalgie ... 3godNluD3A
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi yarwen,

Is het deze therapie?: http://www.revalidatiecentrum.azalma.be ... e/OLK.aspx
Therapieën voor OLK (Onverklaarbare Lichamelijke Klachten, AZ Alma bedoelt daar o.a. ook CVS mee, zie site) wordt vaak behandeld met CGT en GET (zie programma).

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze aanpak (CGT en GET) niet effectief is en potentieel schadelijk voor ME-patiënten.

Afbeelding Heb je het artikel "Geldkraan dicht voor referentiecentra CVS": http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-855.html
En de gedegen toelichting en commentaar: van Frank Twisk: http://www.hetalternatief.org/Referenti ... %20962.htm
ook nog gelezen? Interessante en belangrijke informatie.

Ik zou, voor de zekerheid, nog eens heel goed navraag doen bij AZ Alma. En kun je bij DML ook nog navraag doen?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Een beetje hetzelfde liedje weer. Het gaat er iig van uit dat je bewegingsangst hebt. Dat heb je vast niet bij jezelf geconstateerd...Zou het niet doen.
Life smells...
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

@Louisa,
Het lijkt verdacht veel op de therapie waarnaar je linkt. Eigenlijk werd de studie voorgesteld om te testen of de andullatiematras de pijn kan verminderen bij fibromyalgie. Toen ik echter het programma kreeg begon ik onraad te ruiken. Ik zal morgen eens navraag doen wat de studie écht inhoudt.

Anderzijds vind ik het wel raar dat ik in aanmerking kom want heel veel vragen gingen hoe over bewegingsangst en dat heb ik heel duidelijk aangegeven dat dit helemaal niet het geval is.

Wat betreft het artikel "Heb je het artikel "Geldkraan dicht voor referentiecentra CVS", dat heb ik zeker gelezen. Wat mij betreft een goede zaak maar ook de bezorgdheid wat er nu verder gaat gebeuren.

@Asje,
Ik heb juist heel goed aangegeven dat ik geen bewegingsangst heb.

De reden dat ik me aangemeld heb is omdat ik denk dat zo een infrarood en massagematras evt. wel heilzaam kan werken en dat het gratis is. Maar als het de bedoeling is een 'programma' te volgen, dan pas ik.

Dank voor jullie advies,
Yarwen
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Als het om de matras is, dan moeten ze niet over psychische zaken beginnen. En als je op die matras moet slapen (thuis? op thereapie?) moet je eerst uitvissen wat voor dat is, wat de specifieke fibromialgische voordelen ervan zijn, welk materiaal enz.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ai:

Voor uw dankbare inzet om tot het einde aan deze studie mee te werken, bedankt HHP u met een gratis hhp magneetveld slaapmatras die een waarde heeft van €1250. Deze fantastische slaapmatras zal zorgen voor een betere nachtrust.

Dankbare inzet. Vlaams of toch Nederlands?
Een magneetveld matras! Er wordt juist gewaarschuwd tegen pocketspringveren matrassen omdat daarvan elke veer in een kunststof hoesje zit. Bij elke wrijving laadt dat op. Als je onrustig slaapt/ligt, lig je in een elektromagnetisch krachtenveld en dat zou veel ontregeling kunnen verorzaken.

Doet me denken aan de radiowekker: elektrische apparaatjes moeten niet dicht bij het hoofd staan. Een apparaat dat evengoed op batterijen werkt, heeft geen stroomnet-spanning nodig. Daarom zit er een transformator in die de ontvangen netspanning verkleind. het wordt afgevoerd via een elektromagnetisch krachtenveld.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Dank voor de verduidelijking Semma.
Voor de matras moet ik het dus ook al niet doen.
Ze zullen wel heel veel overtuigingskracht nodig hebben om me aan de studie te laten meedoen...
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

yarwen schreef:Anderzijds vind ik het wel raar dat ik in aanmerking kom want heel veel vragen gingen hoe over bewegingsangst en dat heb ik heel duidelijk aangegeven dat dit helemaal niet het geval is.

(...)

@Asje,
Ik heb juist heel goed aangegeven dat ik geen bewegingsangst heb
Tja, ook al zeg je jaren dat je geen depressie hebt, dat is toch juist een teken dat je het wél hebt? :roll: :wink:

Soms denk ik dat je antwoord op veel vragen eigenlijk toch overbodig is, aangezien men toch al weet wat je scheelt voor men je heeft gezien.


Afgezien daarvan: geen idee over deze therapie, dus daar spreek ik me verder niet over uit ;)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Anderzijds kriebelt het toch een beetje om deel te nemen... Al was het maar om die psychologe eens te confronteren met het feit dat 15 jaar CGT mij geen stap heeft verder geholpen en er ondertussen ook al duidelijk is aangetoond dat er wel degelijk heel wat mis is met mijn lijf (resultaten DML meedoen).
Vraag is of ik daar mijn tijd en energie moet insteken.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de verantwoordelijke voor de studie.
De psychologische workshops gaan over stresshantering en omgaan met pijn. Het zijn groepssessies en geen CGT. De therapeutische workshops zijn deze met de andullatiematras. Daarnaast is er ook meditatie en relaxatie.
Eind maart is er een intakegesprek. Ik ga er naar toe en zal dan wel kunnen uitmaken of het iets is dat mij kan helpen. Anderzijds zullen zij dan ook bepalen of ik in aanmerking kom. Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Ik ben vandaag naar het intakegesprek geweest. Het was mij al vrij snel duidelijk hoe de vork in de steel zit. Ik ben niet van plan een 'revalidatieprogramma' te volgen in een centrum waar men niet eens onderscheid maakt tussen chronische vermoeidheid en ME.

Wat de andullatietherapie betreft: slechts 1 op 2 van de deelnemers zal via de matras andullatie krijgen. De controlegroep krijgt magnetische resonantie.

Ik zie dus geen enkele reden om als ME-patiente deel te nemen. In tegendeel !

Bovendien heb ik ondertussen ook een discussie gevonden over het 'effect' van de andullatiematras.

http://www.radio1.be/programmas/peeters ... tie-matras

Men weze gewaarschuwd !
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Tja....ik kan de waarschuwing helaas bevestigen.
Binnen een paar minuten ...stront, stront ziek....

Het wonderlijke was dat ik als 'betere' me-er/cvs-er, heel goed kon voelen dat dit precies deed wat mij zo ziek maakt. wat dit apparaat binnen enkele minuten veroorzaakt is precies datgene wat er oh zo fout gaat in ons lichaam. Naar mijn idee!
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Bericht door meintje »

Bij ons in de buurt is een praktijk met andulatietherapie begonnen, mooie reclamekrant en al. Als ik het voorgaande lees toch maar geen afspraak maken uit nieuwsgierigheid.... Bedankt imagine en Yarwen. Ben wel benieuwd wat dit met jou deed imagine.
Plaats reactie