artikel Volkskrant: Artsen krijgen veel meer sponsorgeld

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

artikel Volkskrant: Artsen krijgen veel meer sponsorgeld

Bericht door meintje »

http://s.vk.nl/s-a4288730/

Er is dus een Transparantieregister Zorg in Nederland waarin staat welke bedragen artsen en ook de patientenverenigingen en zorginstellingen sponsorgeld (bv voor betaalde nascholingen etc. en spreekbeurten, ontvangen van de farmaceutische industrie etc.

Het register is vanmiddag te raadplegen (maar door wie en waar weet ik niet).

Ik ben erg benieuwd naar bepaalde namen en welke bedragen zij van wie ontvangen.

citaat Volkskrant 25 april: "Betalingen aan patiëntenverenigingen zijn omstreden. De organisaties praten mee over behandelrichtlijnen en roeren zich in discussies over dure geneesmiddelen. Volgens critici hebben gesponsorde organisaties daarbij de schijn tegen. 'Er is geen betere advocaat voor de vergoeding van een medicijn dan een klagende patiënt', zegt Ruud Coolen van Brakel, directeur van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik. 'Gesponsorde verenigingen lobbyen net wat harder of houden hun mond als een medicijn onder vuur ligt.' Een patiëntenvereniging moet zich niet laten gebruiken als 'uithangbord', zegt ook Kamerlid Van Gerven."
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

artikel Volkskrant: Artsen krijgen veel meer sponsorgeld

Bericht door asje »

meintje schreef: Het register is vanmiddag te raadplegen (maar door wie en waar weet ik niet).
Gewoon op google, door iedereen. Alleen patiëntenverenigingen staan er niet bij, zover ik kan zien?
Life smells...
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

artikel Volkskrant: Artsen krijgen veel meer sponsorgeld

Bericht door meintje »

Zou er vanmiddag op moeten zijn gezet.
Plaats reactie