artikel over boek Stans van der Poel Chronische vermoeidheid

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Hm. In het filmpje 72. Gene-expression and exercise / Gen-expressie en inspanning – dr. Lucinda Bateman wordt gepraat over te veel beweging. Misschien lig ik dan onder de bewegingsnorm met mijn "vele" bewegen, maar veel beweging is niet het punt. Het gaat om belast bewegen. Bewegen is juist goed en dat doe ik door samenloop van omstandigheden te weinig. Bijvoorbeeld omdat de dag al om is als het bewegen zou kunnen gaan beginnen, maar het donker buiten vraagt zo verschrikkelijk veel energie.
Die vreselijke fitness-fiets vraagt enorm veel energie, alleen al door die taaie, trekkende snaar ipv soepel lopende ketting. Ik word er misselijk van. Twee keer even geprobeerd toen ik er naast stond.
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, was het even een kwestie van op toeren komen en dan ging het zo lekker tijdens snikhete zomerdagen. Dat was beweging die door de bank genomen voor verbetering zorgde en inderdaad niet vaker dan 3x/week kon. Was ook zo met het extra verwarmde zwembad met water dat hoog genoeg stond om helemaal onder te staan, nou, het water tot de kin evt. tot de lippen, en dus niet met een blote natte torso te verkleumen.

Wat bewegen betreft een vraagje: de hoelahoep-mode. Ik las dat je dat met een verzwaarde hoepel doet en dat je er veel blauwe plekken van krijgt. Kan toch niet goed zijn? Lijkt me vragen om kanker.
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Bericht door meintje »

O ja, zwemmen in warm water van boven de 30 graden.... Nou ja, zwemmen, ik vond drijven in het water heerlijk met m'n oren onder water om geluid buiten te sluiten. Duidelijk beter voor m'n spieren. GET-drijven lijkt me wel wat, Soof. Gewoon steeds langer drijven. Was goed voor m'n spieren en leegmaken van het hoofd. Jeej Semma... nieuwe therapie ontdekt!

Overigens was dat tijdens de "revalidatie" en moest er dan weer zo nodig gesport worden, waardoor ik dan toch weer krom liep van de spierpijn door het een paar keer overgooien van een bal of zo.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

Alles waar get voor staat heb ik volledig afgezworen want da's echt een beetje onmenselijk, met dagelijks hetzelfde beetje onkruid wieden ga ik door deze zomer want ik krabbel qua energie een beetje op naar hoe het de eerste ziektejaren was, heb zelfs alweer stukjes gefietst zoals toen!

Klinkt idd goed mein!! Het drijven dan, de bal had ik ze naar hun hoofd gesmeten.

Uhm..hoelahoepkanker? :?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

semma schreef:Dat voelt niet helemaal aan als pijn. Die snelle verzuring is wel een ramp.

Is dat fietsen op de fitness-fiets? Dat weiger ik per definitie. Alles is afschuwelijk aan dat apparaat.
soof schreef:En zit nu op dag 3 of 4, dat weet m'n brainfog ff niet, van GETuinieren en lig nu alweer wakker dus de rest van de tuin ga ik al pacend doen dan duurt het maar lekker tot de herfst

Ik doe nu elke dag traag een uurtje in de balkontuin en de spierinspanning vraagt om meer suikers ;-(
Zonder sporten had ik ook nagenoeg voortdurend pijn. Dat is na een tijd heel geleidelijk verminderd. Ik begrijp nog niet hoe verzuring zonder pijn kan zijn.
Het was op de fiets en op de loopband. Ik kan me voorstellen dat je er niet van houdt. Voordat ik ME kreeg ging ik al een jaar of vijf naar de sportschool en ik vond het fijn om daar weer onder de mensen te komen.
Op de loopband kan je met 4 km per uur iemand bijhouden die 19 km per uur loopt ;)

De GETuinier klinkt goed.

Als ik er iets aan toe mag voegen, anders sla je het maar over:
Vanuit de methode van Stans mist er de nodige hersteltijd (48 uur) waardoor het lastig is om vooruitgang te boeken.
En er missen ademhalingsoefeningen om het herstel te bevorderen. Eventueel zou je de ademhalingsoefeningen kunnen overwegen met bijvoorbeeld iets langer uitademen om de hartslag sneller omlaag te krijgen en de zuurstofopname te verbeteren. Met de kennis van nu, zou ik het achteraf 3x per dag 10 minuten willen hebben gedaan en na iedere inspannende activiteit (telefoongesprek, eten voorbereiden).

Jammer dat bij GET slecht naar de patiënt tevens cliënt wordt geluisterd. Daardoor missen ze de wel de noodzakelijke feedback om programma's bij te stellen. Niet patiënt/cliënt vriendelijk.

PS Overigens heb ik wel harde grenzen gesteld op momenten dat wat zou moeten kunnen en de realiteit van wat ik kon, met elkaar in conflict waren.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

soof:

==........Alles waar get voor staat heb ik volledig afgezworen....==

Behalve get verdemme dan?
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

Getallen en getover heb ik ook weinig problemen mee ;p
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Plaats reactie