Australische wetenschapper maken doorbraak in diagnose ME

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Australische wetenschapper maken doorbraak in diagnose ME

Bericht door annac »

29.02.16 - Australische wetenschapper maken doorbraak in diagnosestelling van ME/cvs

http://www.annemieuyttersprot.be/home/w ... van-me-cvs
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Australische wetenschapper maken doorbraak in diagnose ME

Bericht door asje »

Interesting. Er is al vaak gezegd dat er markers aankwamen, maar hopen dat dit sneller gaat!
Life smells...
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Australische wetenschapper maken doorbraak in diagnose ME

Bericht door meintje »

Het betrof een vrij kleine groep proefpersonen en zou nog herhaald moeten worden met een grotere groep proefpersonen, toch?
plien
Actief lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 mei 2014, 11:14

Australische wetenschapper maken doorbraak in diagnose ME

Bericht door plien »

Hm, dat klinkt goed :) Er zal inderdaad nog een groot onderzoek moeten komen maar dat zou best eens vlot kunnen gaan. De ritumaxib onderzoekers zijn nu ook druk bezig met de laatste fase. Het zou best eens kunnen dat er binnen 5 jaar een aantal zeer belangrijke grootschalige onderzoekresultaten beschikbaar zijn. (Helaas zal er dan nog veel moeten gebeuren en is dat pas het begin, maar ik heb toch wel goede hoop dat er nu echt wat gaat gebeuren en dat we niet weer eens 20 jaar genegeerd worden)
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Betekent dat dan ook dat CD8+T-cellen in het algemeen verlaagd is?
Of gaat het echt alleen om de sub-groepen?

CD8+T-cellen is namelijk bij de immunoloog te testen, bij mij was het verhoogd.
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Bericht door brad »

Er zijn in het verleden al vaker vermeende 'doorbraken' gemeld. Geen van alle bleken waar te zijn. Voor CVS of ME zal ook nooit 1 simpele eenduidige test komen simpelweg omdat het niet 1 ziekte is. Als deze ' doorbraak' gestoeld is op het laatste zeer kleine onderzoek dan voorspelt dit niet veel goeds. Daarnaast duurt het nog jaren en jaren voordat hun nieuwe test geaccepteerd zal worden. Daar is nog zoveel onderzoek voor nodig. De eerste 10 jaar zie ik dat zeker nog niet gebeuren. Dus laat het woord doorbraak in de media a.u.b. in het vervolg weg. Er is pas sprake van een doorbraak als het ook echt een doorbraak is.
Gebruikersavatar
leena
Actief lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jun 2015, 11:43

Bericht door leena »

Ik denk ook een beetje zoals Brad maar niet helemaal :) Ik zie het ook wel zo dat, hoe goed je ME ook probeert af te bakenen met strakke criteria, uiteindelijk niet iedereen hetzelfde heeft.

Maar, bij sommigen zal dit wel aan de orde zijn, en voor die mensen zegt het wel iets. Maar dan ben ik vooral benieuwd naar wat het zegt, wat erachter zit, hoe het ontstaat, of het kan beïnvloed worden en hoe... Maar dat zijn natuurlijk vragen voor later, beginnen met deze biomarker dus.

Net zoals bij rituximab, zal ook niet bij iedereen die aan de criteria voldoet werken, maar bij wie het wel werkt is dat natuurlijk super. Daarom dat ME onderzoek zich over verschillende gebieden moet inzetten.
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

het gaat over deze studie, toch?: http://www.hetalternatief.org/Afweersys ... 201324.htm

Ik heb de paper gelezen, en denk dat ze op zich goed opsteld is, hoewel de sample te klein is om er echt grote conclusies uit te trekken. De ME-patiënten werden geselecteerd volgens de ICC criteria, en het waren niet alleen de mensen met een heel milde vorm, ook zwaarder getroffen patiënten. Wel vnl. mensen die al langer dan drie jaar ziek waren.

De 'marker' die ze zeggen gevonden te hebben (of toch het begin ervan), wijst opnieuw in de richting van immuundisfunctie en wat ik eruit begrepen heb is dat het gaat om bepaalde onderdelen van de T-cellen die uitgeput (=verlaagd) zijn, waardoor ze niet meer naar behoren hun werk kunnen doen (nl. het bevechten van virussen en andere schadelijk pathogenen). Dit zou de reden kunnen zijn waarom zo veel patiënten belachelijk hoge IgG waarden hebben voor allerlei virussen en pathogenen (EBV, CMV, etc), en dat sommige patiënten goed reageren op antivirale middelen.

De vraag is natuurlijk zoals gewoonlijk: is dit een drijvende factor achter de ziekte, of een gevolg van disfunctie elders? Ik geloof dat de onderzoekers in het radio-interview zeiden dat het minstens nog enkele jaren zou duren eer de test echt gebruikt zal kunnen worden... Allereerst moet de studie sowieso nog herhaald worden met een grotere sample. Maar toch een voorzichtige sprankel hoop?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

brad schreef:Er zijn in het verleden al vaker vermeende 'doorbraken' gemeld. Geen van alle bleken waar te zijn. Voor CVS of ME zal ook nooit 1 simpele eenduidige test komen simpelweg omdat het niet 1 ziekte is. Als deze ' doorbraak' gestoeld is op het laatste zeer kleine onderzoek dan voorspelt dit niet veel goeds. Daarnaast duurt het nog jaren en jaren voordat hun nieuwe test geaccepteerd zal worden. Daar is nog zoveel onderzoek voor nodig. De eerste 10 jaar zie ik dat zeker nog niet gebeuren. Dus laat het woord doorbraak in de media a.u.b. in het vervolg weg. Er is pas sprake van een doorbraak als het ook echt een doorbraak is.
Helemaal mee eens.

Hoop hebben/houden is een gek iets bij ME-ers: 1000 keer je dicht bij een oplossing voelen en telkenmale teleurgesteld worden met een dode mus draagt niet veel positiefs bij.

Wel is dit Australië, hè? ME-ers in Australië, is me in het verleden opgevallen, verbaasden zich erover hoe slecht ME-ers in Europa benaderd en beschouwd werden. Maar of dit nog geldt weet ik niet.
Plaats reactie