Geen antidepressiva verdragen

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bes12
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2015, 11:14

Geen antidepressiva verdragen

Bericht door bes12 »

Zijn er hier ook anderen die geen antidepressiva verdragen maar het wel nodig hebben?

Heb zonder helemaal geen energie (lezen is te vermoeiend en kom nauwelijks de dag door) en heb last van angststoornis. Maar met antidepressiva is een paar jaar goed gegaan maar ik verdraag het nu gewoon niet meer (hevige klachten). Heb nu een stuk of 10 AD's geprobeerd maar lijkt er op dat ik er niet goed tegen kan.

Ben benieuwd of anderen dit herkennen en hoe je hier mee om bent gegaan. Zonder AD gaat even goed maar ik kom op een gegeven moment de dag niet meer door (onrustig, geen energie, zenuwstelsel overbelast, etc). Heb nog andere alternatieve medicijnen geprobeerd en al het andere (goed eten, etc) maar blijf toch last houden.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Geen antidepressiva verdragen

Bericht door soof »

heb het niet nodig en kan het ook niet (meer) verdragen dus dat komt goed uit :P

heb je wel eens iets 5HTP-stimulerends geprobeerd ipv iets wat direct op serotonine werkt?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Geen antidepressiva verdragen

Bericht door asje »

Heb je contact met een ME-arts? Je zou mss een heel ander soort middel kunnen proberen.
Life smells...
Gebruikersavatar
bes12
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2015, 11:14

Geen antidepressiva verdragen

Bericht door bes12 »

5-HTP achtig iets nog niet gebruikt. Het blijft zeuren met al die medicatie.

ME-arts nog niet bezocht. Heb ook last van angststoornis dus AD was tot nu toe meest voor de hand liggend.

Wil het liefst niets gebruiken en uiteindelijk te verbeteren maar krijg dan toch teveel last. Dan ga je toch maar weer wat proberen al kan ik me voorstellen dat er ook mensen zijn die alles verdragen (zonder medicatie) en misschien daardoor wel beter herstellen. Andere kant is dat je bepaalde medicatie nodig hebt omdat je die "stof" mist. Maar goed, tot nu toe krijg ik daar teveel klachten van.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Geen antidepressiva verdragen

Bericht door asje »

...al kan ik me voorstellen dat er ook mensen zijn die alles verdragen (zonder medicatie) en misschien daardoor wel beter herstellen.
Dat denk ik niet, hevige angst is onverdraaglijk en herstellen van ME kan sowieso niet echt.

Chronische angst ontstaat fysiek en in combinatie met ME zou het mss kunnen dat je een heel ander middel kunt proberen. Overigens kan het wel afzakken en overgaan (ik spreek uit ervaring).
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Misschien is er iets met je leverenzymen die de AD moeten afbreken.
Hier wat linkjes voor meer informatie:

http://www.erasmusmc.nl/akc/Diagnostiek ... a1.krijgt/

http://www.erasmusmc.nl/akc/Diagnostiek ... ogenetica/

http://www.erasmusmc.nl/akc/Diagnostiek ... .naar.gen/

Succes toegewenst, Ariadne.
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Hoi,

Misschien een tip. Ik gebruik zo'n 20 jaar St. Janskruid 1000mg. Vegarische Capsules van Elvitaal.

Geen verslaving/ afkick verschijnselen. Want je merkt na zo'n drie maanden dat je het niet meer slikt. Je moet het ook ongeveer een maandje slikken voordat je weer merkt dat je het inneemt.

Je gaat weer helder denken, geheugen werkt beter, je depressie wordt beduidend minder, je hebt het minder koud, je ziet weer kleuren en niet meer grijs.

Ik gebruik tegenwoordig behoorlijk medicatie, maar geen last van combinatie effecten. En ik heb er ook een grote operatie mee gedaan.
Naar mijn mening, zijn al die waarschuwingen tegen ST. Janskruid onzin en bangmakerij.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik gebruik tegenwoordig behoorlijk medicatie, maar geen last van combinatie effecten

Naar mijn mening, zijn al die waarschuwingen tegen ST. Janskruid onzin en bangmakerij.
Slechte combinatie met St J geldt alleen voor heel bepaalde medicijnen. En waarom zou het bangmakerij zijn, slechte interacties gelden voor heel veel middelen, natuurlijk of niet, maakt niet uit.

Overigens kun je er ook bijwerkingen van hebben en het werkt niet bij iedereen natuurlijk.
Life smells...
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Bericht door jayz »

Ik heb vroeger ook antidepressiva gebruikt zonder problemen maar nu heb ik bij de geringste hoeveelheden ook al veel last, net zoals met heel veel supplementen en druppels. Lijkt erop alsof ons zenuwstelsel op super actief staat en heel snel reageert of over de toeren gaat bij de geringste verandering.

Denk dat onderdeel van het herstel is om hoe dan ook die overactiviteit weer te verlagen.

Ik word zelf ook echt gek van al die bijwerkingen hoor, maar ben overtuigd dat we uiteindelijk de oplossing zullen vinden
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

't Is niet duidelijk wie wel en wie nauwelijks middelen kan verdragen, ik kan bijv veel hebben.

Herstellen van ME doet bijna niemand, 't is tenslotte een chronische ziekte, verbeteren kan soms wel.
Life smells...
Plaats reactie