Neuroinflammation in Patients with CFS/ME

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Mooi allemaal!
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Onderzoek door een professor verbonden aan de nieuwe Universiteit van Alabama in Birmingham onthult dat het beste medicijn om een einde te maken aan chronische pijn- en vermoeidheidsaandoeningen het stoppen van ontsteking in de hersenen kan zijn.
.......

“We geloven dat in veel gevallen wanneer iemand aan chronische pijn of vermoeidheid lijdt, ze misschien lijden aan een laaggradige ontsteking in hun hersenen,” zei Younger. “We onderzoeken manieren om de hersenen terug naar hun normale toestand te krijgen.”
Zie: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... -1316.html

Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, gelezen. Er worden steeds méér ziektes mee in verband gebracht.
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Dit is toch wel een van de meest veelbelovende studies die er zijn wat ME/CVS betreft. Weet iemand of er meerdere onderzoeken zijn die van deze methode gebruikmaken?? Als er toch bij een paar honderd ME'er kan worden aangetoond dat er ontstekingen in de hersenen zijn dan kan niemand het meer ontkennen.

Ik ken trouwens iemand die dit onderzoek genoemd wil hebben op de Chronic Fatique Syndrome pagina op Wikipedia (ik noem geen namen :lol:) . Het moet nog even goedgekeurd worden en daan gaan we van:

deze tekst naar deze tekst
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

kan je plaatjes niet zien ;( in NL zou er zo'n onderzoek komen al weet ik niet met hoeveel maar dat wordt om wat wat voor reden dan ook maar niet goedgekeurd
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

soof schreef:kan je plaatjes niet zien ;( in NL zou er zo'n onderzoek komen al weet ik niet met hoeveel maar dat wordt om wat wat voor reden dan ook maar niet goedgekeurd
Het zijn .png plaatjes, als ik hier op de link klik werken ze. Maargoed, ik heb enkele zinnen toegevoegd aan het artikel. Er zijn mensen die dat dan keuren om spam en alles te voorkomen. Maar deze tekst heb ik toegevoegd:
In 2014 a study provided evidence for neuroinflammation in CFS patients. Using PET-scan's, researchers found inflammation in the cingulate cortex, hippocampus, amygdala, thalamus, midbrain, and pons were 45%-199% higher in CFS patients than in healthy controls. The researchers concluded: "Neuroinflammation is present in widespread brain areas in CFS/ME patients and was associated with the severity of neuropsychologic symptoms.
Met een link naar het artikel erbij. Het valt me op dat veel (ook jonge) artsen gewoon maar blijven beweren dat er "geen bewijs" is voor ontstekingen. En in dit onderzoek tonen ze dat wel degelijk aan. Dat hoort er dus gewoon bij te staan, anders ontbreekt er naar mijn idee een belangrijke wetenschappelijke uitkomst in het artikel.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Altijd goed!
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

keurig, en had er idd allang moeten staan
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

soof schreef:keurig, en had er idd allang moeten staan
Dacht ik ook, maar de beheerders die dat goed moeten keuren besloten anders :lol: Ik kreeg reactie op de vraag waarom het er niet in staat. Ik kreeg als antwoord dat ze voor het vermelden van resultaten altijd literatuur studies gebruiken, dus meerdere onderzoeken die hetzelfde laten zien. Klopt ook wel als ik die andere bronnen bekijk. Gaat haast allemaal om literatuur studies. Nou, weer wat geleerd. We moeten z.s.m. meerdere onderzoeken hebben die dit bevestigen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

FF jammer voor ons, maar zo zie je maar weer dat Wikipedia behoorlijk betrouwbaar is (anders dan iemand hier laatst beweerde).

Er is trouwens ook een (kortere) NL-pagina met 'ME'.
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Ja, hier in NL heet het wel ME op Wikipedia.
Plaats reactie