(Spier)pijn en uitval

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

(Spier)pijn en uitval

Bericht door nicoda »

Hier sinds een paar dagen weer een nieuw kwaaltje erbij :? Dat ik soms na geringe inspanning last krijg van spier of gewrichtspijn is bekend, dan is de boel blijkbaar toch overbelast ondanks dat ik niet veel geks heb gedaan.

Nu had ik een paar dagen geleden bezoek, iemand die hier een paar uur is geweest voor een goed gesprek. Toen diegene weg was merkte ik dat dit gesprek me lichamelijk blijkbaar zwaar viel, misschien verkeerde houding aangenomen? In ieder geval was m'n gehele rug pijnlijk en stijf. Het voelde eerst als gewrichtspijn in de wervels maar de volgende ochtend leek het vooral (extreme spierpijn). Dit hield aan en verergerde vooral aan de rechterkant, precies onder m'n schouderblad. Alsof er een enorme knoop op die plek zit, met uitstraling naar m'n rechterarm die wat begon te tintelen. Vandaag is de pijn eerder meer dan minder geworden en 's middags zakte ik plotseling door m'n rechterbeen toen ik de trap op liep met twee boodschappentassen. Komisch effect kan ik u vertellen, met twee tassen die door de gang zeilden en ik viel opzij met m'n hoofd tegen de muur. Dit zal de spierpijn voor morgen wel niet veel goed doen :wink:

Ik ben normaal gesproken niet zo van de medicijnen, supplementen of artsenbezoekjes. Klachten komen en gaan dus dan doe ik even rustig aan en gaat het wel weer beter, maar dit houdt voor mijn doen wel lang aan en is best heftig ook. Iemand ervaring hiermee, en wat zou voor verlichting kunnen zorgen? Ik ben geen liefhebber van chiropactie maar misschien is het nu wel zinvol (of juist niet)?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

(Spier)pijn en uitval

Bericht door asje »

Mentale en/of emotionele inspanning kan net zo goed alle klachten geven als fysieke inspanning. Als je daarbij idd in een verkeerde houding zat, kan dit goed. Ik zou nog maar een paar dagen afwachten. Chiropractie lijkt me niet raadzaam. Rust + mss een warmte kussentje lijkt me beter.
Life smells...
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Bericht door nicoda »

Dat mentale inspanning ook lichamelijk z'n doorwerking heeft is wel herkenbaar, maar die klachten zijn vaak algemener. Gewoon koorts, of overal spierpijn. Als het zo specifiek is als nu kan ik het meestal herleiden naar een bepaalde beweging of overbelasting, maar die kan ik me nu niet herinneren. Maar wellicht inderdaad onbewust een verkeerde houding aangenomen.

Gister al enthousiast aan het smeren geweest met tijgerbalsem maar nog niet het gewenste effect..Maar we zullen doorgaan 8)
Gebruikersavatar
dejurgen
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:31

Bericht door dejurgen »

Hoi Nicoda,

Ik had tot voor kort ook steeds vaker (van maandelijks naar wekelijks tot erger) last van uitval. Soms deed ik alles zoals ik het normaal deed en bleef een arm of been er stoicijns stil bij, ik had zelfs geeneens het gevoel dat ik enige kracht ontwikkelde. Vooral in beweging is het nogal hinderlijk als één been "besluit" even een pause te pakken.

Nu heb ik er in één maand geen last van gehad. Wat volgens mij hier hielp was mijn ademhaling aanpassen: nu en dan vooral diep uitademen en normaal inademen, en dit aan een traag tempo. Van het moment dat je je ijl/high begint te voelen in het hoofd ben je te ver. Adem dan minder uitgesproken/meer normaal. Enkele keren per dag zo'n minuut lang helpt (wel buiten doen in gezonde buitenlucht). Tijdens de dag ook iets meer naar buikademhaling gaan indien mogelijk lijkt me ook aan te raden.

-> Indien je dit enkele dagen probeert, kun je dan je goede en of slechte ervaringen delen?

Groeten,
Jurgen
Plaats reactie