Roken en ME

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
helena_
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2015, 15:41

Roken en ME

Bericht door helena_ »

Hallo allen,

Dit is mijn eerste post hier, dus als ik iets verkeerd begrepen heb, laat maar weten.

Ik heb acht jaar ME. Het heeft verschillende fases gekend, maar nu zit het in een fase waarin ik ongeveer vier actieve ochtenden of middagen heb per week. Ik heb het te lang weggeschoven/ niet onder de ogen willen zien, maar nu ben ik actief aan de gang om te kijken of ik verbetering kan aanbrengen.

Ik rook al dertien jaar (I know..) en ondanks dat het me niet beter zal maken (hoe erg omstanders dit ook suggereren, inclusief het advies meer kiwi's eten;)), leek het me wel eens tijd te stoppen en te kijken welke positieve effecten dit op mijn gezondheid heeft.

Dus ik ben nu een week gestopt, en heb alleen nog maar negatief effect, ik slaap constant, ben somber, kan me nergens op concentreren, etc. Nu hoort dit er allemaal bij als je net stopt geloof ik, maar ik ben wel benieuwd of op de lange termijn de positieve effecten op mijn gezondheid groter zullen zijn dan de negatieve.

Roken heeft namelijk wel echt een positief effect op mijn concentratie, kortdurend. Het is echt een oppeppertje voor me. Nu lees ik op internet dat dit placebo is, dus misschien zit het echt tussen mijn oren. Verder ben ik bang dat ik meer ga eten om mezelf te 'troosten', gewicht dat ik moeilijk kwijt kan raken.(ben ook benieuwd of meer ME patienten daar last van hebben trouwens). En verder lig ik nu alweer dagen op bed en mis ik het gewoon. Het was een troostmiddel dat ik altijd had, hoe slecht het ook met me gaat, en dat is nu weg.

Dus mijn vraag: zijn hier ME patienten die hebben gerookt of op het moment roken en wat zijn jullie ervaringen?

Alvast heel erg bedankt.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Roken en ME

Bericht door feuer »

Hey Helena,

Allereerst welkom op het ME forum!
En wat goed dat je besloten hebt om te stoppen met roken!

Roken heeft geen voordelen en geen positieve effecten.
Je word er benauwd van, dus sneller vermoeid, je bloedsomloop word er slechter van en dat is bij ME al vaak niet goed, je immuunsysteem word er zwakker van en ook dat is vaak niet echt een sterk punt bij ME.
Dat je denkt dat je concentratie er beter van word, dat kan, maar dat is niet zo.
Je concentratie word door roken zelfs slechter, want als je ergens mee bezig bent denk je alleen maar aan wanneer je weer gaat roken.
De verslaving heeft grip op jou, niet andersom...
Niemand heeft nicotine nodig om te kunnen leven, nicotine is een ongedierte bestrijdingsmiddel.

Het ontwennen heeft idd wel een nadelig effect op je gezondheid, je lichaam moet zich weer herprogrammeren en dat kost tijd en energie.
Je longen moeten zichzelf reinigen waardoor je meer gaat hoesten, je immuunsysteem word in eerste instantie zwakker, maar zal op den duur zeker vooruitgaan.
Roken kost alleen maar veel geld en helpt niet tegen welke kwaal dan ook.

Maar ik begrijp zeker dat stoppen met roken erg moeilijk is.
Helemaal als je chronisch ziek bent en daardoor weinig afleiding hebt.
Probeer dus iets anders te zoeken als 'troostmiddel', iets wat je met de beperkte energie wel kan.

Zelf ben ik al wel meerdere malen gestopt, maar niet volgehouden :(
Als ik ziek werd, werd mijn psychische weerstand ook minder en wist mijn geest me ervan te overtuigen dat roken het enige was waarvan ik zou kunnen genieten.
Ik geniet er nog steeds niet van :P
Iedere keer als ik rookte wou ik stoppen, en iedere keer dat ik stopte wou ik roken.
Het is een spelletje wat je geest met je speelt, het stoppen is niet moeilijk, het volhouden wel.
Het kost idd veel energie die we als ME patiënten al tekort komen.
Zelf ga ik (opnieuw) meedoen aan stoptober.
Hoop het dit keer wel vol te houden.

Blijf iig volhouden en zorg dat je sterker bent dan de verslaving!
Je komt er doorheen!
Er zitten echt alleen maar nadelen aan roken!

Heel veel sterkte!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Nou er zijn wel voordelen aan nicotine . Niet aan het roken. Dus dat je je wat frisser voelt is niet raar .
Hier ook nog een artikel. http://www.biopsychiatry.com/nicotine/n ... ctive.html
Verder helpt nicotine dus niet het roken zelf tegen depressie.
Ik weet van een ander forum dat niet rokers patches hebben gebruikt en zich dan tijdelijk frisser voelde in hun hoofd.

Ik zelf ben nu sinds 2012 gestopt . Mis het nu niet . Maar het was een echte hel lol. Echter het went . Dus volhouden maar zou ik zo zeggen.
Voordelen van niet roken. Ik ben veeeeeel ontspannender. Dat was mijn grootste angst toen ik nog rookte . Dat ik niet wist wat ik moest doen als ik niet rookte.
Verder is diep ademen makkelijker. Lekker gevoel .
Ben ik huisgebonden en lig meestal op bed of bank dus kan niet zeggen dat ik me nou zo veel beter voel . Maar roken is gewoon ongezond . Punt.

Oh geld . Als ik zou roken zou ik toch echt veel meer uitgeven. Totaal zonde.

Hoe dan ook succes. Het gaat je lukken .
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Roken en ME

Bericht door asje »

Hoi helena,

Hier nog een roker:-) Ik ben ooit gestopt tijdens de ME en kreeg toen wat meer lucht en wat minder zware benen.

Later ben ik gaan rantsoeneren, max 12 per dag. De laatste jaren rustig steeds iets verder geminderd, nu 5 per dag. Ik wil naar nog iets minder, gaat lukken, wat ik nooit had gedacht toen ik nog 'normaal' rookte; dat is idd de verslaving die 'spreekt'. Stoppen doe ik niet meer, niet meer dan een paar per dag kan niet zo veel kwaad en ik geniet er zoveel van op deze manier. Wat ik doe is shag met blauwe rizla roken, als je een trekje neemt en 'm op de asbak legt, gaat-ie snel uit en zo kan ik een trekje nemen wanneer ik er echt zin in heb. Je went er aan dat je maar af en toe eens - genietend - een trekje neemt. Zo was roken ooit, toen men alleen nog sigaren en pijp had, om te genieten (en zonder inhaleren). Sigaretten en shag met gewone vloei branden snel op en laten je dus eigenlijk heel neurotisch roken, achterelkaar, alsof je leven ervan afhangt:-)

Het is trouwens niet waar dat roken geen voordelen heeft (oa Harvard doet daar onderzoek naar), de nadelen zijn echter meestal groter. Mss is het belangrijkste voordeel wel dat het tegen chronische darmontsteking helpt als je dat hebt.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Roken en ME

Bericht door asje »

Ha, Grigor was tegelijk, idd ook beschermend tegen zaken als Parkinson. En o ja, langzaam stoppen schijnt beter te zijn ivm de stress voor je lichaam.
Life smells...
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Bericht door nicoda »

Geen roker hier, maar ik merk dat alle veranderingen in levensstijl altijd eerst een verslechtering triggeren. Ik merk het persoonlijk vooral aan m'n dag-nachtritme. Als echt nachtmens moet ik mezelf echt dwingen in een gezond dagritme en dat vervalt weer na een inspannende dag en het daarna "bijslapen." De dagen/weken daarop verschuif ik m'n ritme weer voorzichtig en bij elke verandering daarin gaat het de eerste dagen simpelweg slecht en op het moment dat ik het écht zat ben, dan is m'n lichaam blijkbaar gewend en verbeteren m'n dagen weer :wink: Moraal van het verhaal: hou vol!
Gebruikersavatar
helena_
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2015, 15:41

Bericht door helena_ »

Dankjewel iedereen voor de reacties en de tips!
Fijn dat ik niet de enige ben die het stoppen moeilijk vind..(:

Ik had mezelf een beetje ongelukkig verwoord. Ik weet natuurlijk dat er geen gezondheidsvoordelen aan roken zijn. Ik doelde echter op de geestelijke "voordelen". Het is natuurlijk een verslaving, waardoor je als je verslaving bevredigd wordt, een kort genotsmoment hebt. Dit valt natuurlijk weg als je niet meer verslaafd bent. Een normaal, gezond mens haalt geluk uit andere, langdurige, gezondere dingen. Het is met ME voor mij echter heel lastig op het moment om dingen te vinden die ik vanuit bed kan doen die mij gelukkig maken. Nu maakt roken me natuurlijk ook niet gelukkig, maar ik had iig dat kleine genotsmoment.

Maar dat is natuurlijk geen structurele oplossing. Ik weet alleen niet of er een structurele oplossing komt. Dus ik bedoelde meer de voor- en nadelen opwegen voor mijn leven nu, niet per se mijn gezondheid. Het is heel verleidelijk om in te geven aan dat soort verlangens, omdat ik zo weinig perspectief heb dat mijn gezondheid ooit beter wordt en tja, dan maakt 5 jaar meer of minder ook niet uit. Maar ik heb met mezelf afgesproken het iig een maand vol te houden en dan te evalueren. Ik zit nu op dag 10! Verste dat ik ooit gekomen ben. Ik gebruik nicotinepleisters gecombineerd met een e-sigaret. Kortom: nog wel verslaafd aan nicotine, maar niet alle gifstoffen.

Bedankt allen!
Gebruikersavatar
bohelen
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2014, 11:59

Bericht door bohelen »

Hoi!

Meestal lees ik alleen mee op het forum, maar vond het hierbij wel belangrijk even mijn ervaring te delen.

Ik ben nu 2 jaar gestopt met roken (na 8 jaar 20 per dag) en ik vind het een echte verademing! Ik ben het meest blij mee de tijd die ik win met elke niet-gerookte sigaret, elke seconde dat ik niet hoef te denken aan roken (wanneer kan ik weer roken, hoeveel sigaretten heb ik nog, lukt het me vandaag wel om naar de supermarkt te lopen), Echt obsessief!
Het verlengd en verbeterd de kwaliteit van de uren dat ik wakker ben, en ik vind dat met ME toch wel een heel groot kado. Ook ben ik niet meer misselijk van de smaak/geur (die ik dacht lekker te vinden) en ik proef en ruik meer waardoor eten een groter geluksgevoel geeft dan voorheen!
Ik heb alleen niet veel gezondheidsvoordelen gemerkt (ik word niet meer kortademig bij lange trappen, maar die zijn voor mn spieren en gewrichten en hoofd nog steeds een verschrikking dus dat maakt voor mij dagelijks niet veel verschil), maar die zijn er wss wel ergens.. spieren vinden zuurstof over het algemeen wel fijn.
Hoewel ik me nu wel bedenk dat ik wss minder duizelige momentjes heb, want die had ik wel eens tijdens het roken, erg prettig dat dat minder vaak is.

Ik hoop dat het verhaal een beetje te volgen is!
ohja, ik heb eerder geprobeerd te stoppen met nicotinepleisters. 1 keer viel dit in een periode dat ik goed in mn energie zat, toen kon ik alleen 's avonds niet in slaap komen met t ding op. Maar de 2e keer werd ik na 5 minuten (ook lage dosering) doodziek! ik werd misselijk, duizelig, doodmoe, spieren verslapten volledig. Dus mss voel je je zo naar door de pleisters en niet het afkicken zelf!
Dit keer ben ik gestopt met het boek van Allen Carr, dit boek heeft bij mij alle angst omtrent stoppen weggehaald, en door de stukjes brainwash(of on-brainwash, roken zelf kan je ook zien als brainwash) volledig in mn hersentjes te verwerken, vond ik het vanaf dag 1 al prettig om niet te roken (ondanks het afkicken)
Je moet alleen tijdens het lezen wel nog roken voor het optimale effect, dus voor helena_ helpt t boek zelf mss niet, maar ik denk dat het wel goed is om je te richten op de positieve dingen die ik hierboven noemde.
Oh en wat ook hielp, bedenk voor jezelf de prettige dingen van niet roken op korte termijn (schone lucht in je huis, geen vieze asbak meer, niet meer verdere marteling van een pijnlijke keel, eten smaakt lekkerder) en er zijn er vast nog een boel meer!

Groetjes en succes!
Bo
Plaats reactie