spraakgebrek en/of wartaal...

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lindie
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 dec 2014, 12:57

spraakgebrek en/of wartaal...

Bericht door lindie »

hallo allemaal,

op gezette tijden ( ongv. 1 keer in de 3 maanden ) heb ik plotseling last van dubbelzien gevolgd door een duidelijk zichtbare "electrische 'storing in mijn gezichtsveld ( beiden ogen ),dit verdwijnt weer na 15 min. en dan is alles weer normaal

maar zo'n een keer per jaar kan ik ook in een keer niet meer normaal praten,ik wil dan iets zeggen maar er komen heel andere ( nonsens ) woorden uit,gisteren was dit tegelijk met eerder genoemd verschijnsel,
en verdween ook weer ( na ongv.15 min.) tegelijk met het dubbelzien,er zou dus een of andere connectie moeten zijn.

dit is niet alleen erg vervelend ,maar ook een tikkeltje beangstigend....
btw wanneer je niet beter weet,of het verteld aan derden roept men meteen "naar het ziekenhuis je hebt een stroke of zo....." eerst dacht ik zelf aan een Tia,maar lijkt me dat ik dat wel op andere manieren had gemerkt...maar het lijkt er wel iets op.

ik vraag me af of er meerdere lotgenoten zijn die hier "last" van hebben ?

bedankt voor jullie tijd.
groetjes Eric .
it"s better to burn out then to fade away....except I am out of fuel ....damn
Gast

spraakgebrek en/of wartaal...

Bericht door Gast »

Hoi Eric,
google eens op migraine sans migraine,of migraine accompagnee
het kan dus zijn dat je neurologische klachten hebt zoals dubbelzien of flitsen,niet op woorden kunnen komen of zelfs tijdelijke verlammingsverschijnselen, met of zonder hoofdpijn
maar mocht je het niet vertrouwen zou ik toch langs de huisarts gaan
groetjes
Gebruikersavatar
lindie
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 dec 2014, 12:57

Bericht door lindie »

Hoi Brandy,

bedankt voor je reactie,door de jaren heen ben ik al zo vaak onderzocht i.v.m. alle ME ellende , men vind nooit iets en mijn huisarts had het ooit ook over migraine accompagnee , dus zal het ook wel niks ernstigs zijn...vroeg me alleen af of het iets typisch was voor ME.( denk ook een beetje voor geruststelling / herkenning ).
oh btw het is niet het niet op woorden kunnen komen,dat heb ik ( en ik denk velen onder ons ) bijna altijd,nee spraakgebrek is de beste verwoording,er komt gewoon nonsens uit..ik denk auto maar zeg hond..e.d.

groetjes.
it"s better to burn out then to fade away....except I am out of fuel ....damn
Gebruikersavatar
Weezy
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2015, 15:53

Bericht door Weezy »

@Lindie

Ik heb ook weleens last van spraakgebrek en dan sta ik maar een beetje raar te praten. Hoe vermoeider ik ben, hoe meer last ik ervan heb. Of iemand praat tegen me en ik hoor het wel in de verte, maar er komt bij mij niks uit. Erg vervelend!
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Ja ik ook net als @weezy hierboven schrijft. Daarbij heb ik ook oogmigraine . Soms blijft dit een half jaar of jaar weg maar het kan ook weleens een paar x in een week voorkomen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Bij migraine moet je toch ook hevige pijn krijgen, dat is het belangrijkste symptoom van migraine (?).

Dubbelzien en op deze manier raar praten komt wel meer voor bij ons, het zijn sowieso neuro-klachten, maar ik ken het niet zozeer als iets wat zó incidenteel is. Of gebeurt het als je al helemaal 'op' bent oid?
Life smells...
plien
Actief lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 mei 2014, 11:14

Bericht door plien »

Herkenbaar ja, maar niet heel heftig oid. Dat dubbelzien heb ik ook wel eens, ik kan even niet goed bedenken hoe vaak. Meestal is het maar heel kort dus dan registreer ik het niet zo snel als een probleem. Spraakgebrek ook ja, maar dat is als ik echt helemaal op ben. Dan ga ik ook wisselend heel zacht en hard praten en allerlei maffe woorden komen dan door mijn zin heen.

Een keer ook echt allerlei vlekjes en bubbeltjes en draaierigheid gehad in mijn gezichtsveld. Ik zat toen in de klas gewoon rustig aan een tafeltje te werken en het ging zo tekeer dat ik echt bang was dat ik knock-out zou gaan. Maar dat was geloof ik een migraine 'aura'. (Met daarna dus fikse hoofdpijn) Ik heb geen diagnose voor migraine, als ik het zelf bedenk dan heb ik een erg lichte vorm :) Pak hem beet 5 keer per jaar een echte aanval (Barstende hoofdpijn, helemaal niet meer tegen licht/geluid kunnen, kotsmisselijk, huilen van de pijn alleen maar in bed kunnen liggen in het donker.) Maar die duurt gelukkig maar 1 of 2 dagen. Verder gewoon constant hoofdpijn in allerlei verschillende vormen en sterktes. Mijn moeder had het (over na de overgang) en mijn zus heeft het. Zij is echt helemaal een week van de wereld en helemaal uitgeschakeld, en ze heeft een veel en veel hogere pijngrens dan ik. Met dan flinke medicatie die ze moet slikken. Dus vergeleken met dat is het niks bij mij.

Ik loop weer te auwehoeren, sorry. Maar kortom, herkenbaar dus!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hey, hoe is 't met je??

Hebben jullie al eens een pijnkliniek bezocht?

Auw-ehoer maar lekker door hoor:-)
Life smells...
Gebruikersavatar
lindie
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 dec 2014, 12:57

Bericht door lindie »

hallo,

nou kennelijk is er ook migraine zonder pijn ( wist ik ook niet ) de eerder vermeldde "migraine accompagnée ) .
in mijn geval van zichtstoornissen en of spraakgebrek is het niet perse als ik moe of aan het einde van mijn latijn zit,het gebeurd gewoon op een willekeurig moment van de dag,en voor zover ik me kan herinneren nog nooit
in de avond.. erg vervelend , maar gelukkig duurt het nooit langer dan een minuut of 15 en verdwijnt dan weer.

groetjes Eric.
it"s better to burn out then to fade away....except I am out of fuel ....damn
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

"migraine accompagnée ) .
Hm, weer wat geleerd:-)
Life smells...
Plaats reactie