Melk de Witte Sloper

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Melk de Witte Sloper

Bericht door slakkenhuisje »

http://jessevandervelde.com/melk-de-wit ... nder-kunt/

Geknipt en geplakt:
Door uitgeverij Kosmos werd mij gevraagd om het boek “Got milked?" van Alissa Hamilton - in het Nederlands vertaald "Melk de witte sloper" - door te lezen en een korte quote voor op de achterkant van het boek te schrijven.

melk de witte sloperDit boek opende ook mijn ogen. Ik schreef:

"Dit boek veegt alles wat we dachten over melk van tafel. Het is het meest complete, goed onderbouwde boek over de illusie dat melk goed voor ons is, dat ik ooit heb gezien. Als we oude geloofsovertuigingen over melk durven los te laten opent dit boek voor ons de deuren tot een veel betere gezondheid."

Hieronder voor jou alvast een recensie van dit boek, dat op 28 mei aanstaande zal verschijnen.

Melk is helemaal niet goed voor ons

Wie in de jaren zestig, zeventig en tachtig is opgegroeid kent nog wel de bekende slogans “Melk is goed voor elk”, “Melk moet” en “Melk de witte motor”, die dankzij de uitgekiende marketing van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) overal te zien en te horen waren. We zijn hierdoor gaan geloven dat melk onontbeerlijk voor onze gezondheid is en dat we niet zonder melk kunnen: het is goed voor je gebit en je zou er sterke botten van krijgen. Maar is dat wel zo? De Canadese voedingsjournalist Alissa Hamilton beschrijft in haar boek “Melk de witte sloper” op een heldere en onweerlegbare manier dat dit allemaal fabels zijn. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek in onder meer Japan, waar geen melk gedronken wordt, is namelijk aangetoond aan dat melk helemaal niet goed voor ons is: het vergroot de kans op onder meer kanker, veroorzaakt een lekkende darm en draagt in grote mate bij aan het ontstaan van acne.

Melk bevordert botontkalking

Bij veel Nederlanders is met de paplepel ingegoten dat je melk nodig hebt om in je calciumbehoefte te voorzien. Dit is klinkklare onzin, zo blijkt uit het boek van Alissa Hamilton, want melk bevat veel eiwitten en die zorgen ervoor dat de calcium in melk wordt uitgescheiden via de urine. Met melk wordt de calciumopname in het lichaam dus juist geremd, wat waarschijnlijk ook verklaart waarom er in Nederland veel meer gevallen van osteoporose (botontkalking) voorkomen dan in landen waar veel minder melk wordt gedronken.

“De foutieve redenering die Noord-Amerikanen en Europeanen tientallen jaren heeft misleid luidt als volgt: calcium is essentieel om sterke botten te krijgen; melk bevat veel calcium; dus als we geen melk drinken, krijgen onze botten niet de calcium die ze nodig hebben om sterk te zijn en krijgen we te maken met de kwalijke gevolgen voor onze gezondheid. Als je het op deze manier spelt, komt er een gedachtesprong aan het licht die elke rechtenstudent probeert te vermijden: hoewel melk veel calcium bevat, is melk niet de enige bron van calcium; hoewel melk veel calcium bevat en calcium essentieel is voor sterke botten en een goede gezondheid, betekent dat nog niet dat melk essentieel is voor sterke botten en een goede gezondheid.”

Alternatieven voor melk

De afgelopen decennia is koemelk gepromoot als een voedingsmiddel waar geen vervanging voor bestaat, je kunt er dus niet zonder. Behalve calcium is melk bijvoorbeeld rijk aan vitamine D, maar het is een gedachtenkronkel om te denken dat je melk nodig hebt om in je vitamine D behoefte te voorzien. Zelfs al zou je dagelijks liters melk drinken, dan nog zou je er geen voldoende vitamine D uit kunnen halen, tenzij de melk in het laboratorium kunstmatig verrijkt is met vitamine D.

“Melk neerzetten als een goede bron van vitamine D, is hetzelfde als beweren dat de Fruit Loops cereals van Kellogg’s een goede bron van vitamine C, ijzer, niacine, folaat en B12 zijn (een portie van 30 gram Fruit Loops bevat iets minder dan 25 procent van de ADH). Als aan een voedingsmiddel extra voedingsstoffen worden toegevoegd, zoals vitamine D in melk of meerdere vitaminen aan bewerkte ontbijtgranen, is de bron van deze voedingsstoffen niet het voedingsmiddel zelf, maar een laboratorium”

Wat de meeste mensen niet weten dat er veel meer en vaak ook betere voedingsbronnen bestaan die rijk zijn aan calcium, en alle andere voedingsstoffen waar melk rijk aan is, zoals vitamine D, eiwit, kalium, vitamine A, vitamine B12, riboflavine en fosfor. In het boek “Melk de witte sloper” wordt hier veel aandacht aan besteed, want natuurlijk vraag je je af waar je jouw calcium en andere belangrijke voedingsstoffen vandaan moet halen als je stopt met melk drinken.

Alles over melk

Niet alleen calcium en alle andere voedingsstoffen waar melk rijk aan is komen aan de orde in “melk de witte sloper”. In dit boek ontdek je verder:
•Hoe melk ons en onze kinderen ziek en moe maakt
•Welke tegenstrijdige beweringen er allemaal bestaan over melk
•Welke ongezonde voedingsstoffen er allemaal in melk zitten (waaronder een enorme berg suiker!) maar door de melkmarketing nooit genoemd worden
•Hoe het komt dat melk botontkalking bevordert
•Waarom de ADH voor calcium veel te hoog is en wat de gevaren daarvan zijn
•Waarom veel volwassenen lactose intolerant zijn en het evolutionaire voordeel daarvan

Het leuke aan "Melk de witte sloper" is dat het aangepast is voor de Nederlandse lezer, er staan dus veel statistieken, weetjes en andere nuttige informatie tussen die specifiek betrekking hebben op Nederland. Daarnaast is het heel persoonlijk en vlot geschreven, waardoor je het gevoel krijgt dat je wordt toegesproken door je beste vriendin in plaats van een wetenschapper.

In het laatste hoofdstuk van “Melk de witte sloper” staan allemaal eenvoudige menu’s zonder koemelk, wat stoppen met melk drinken een stuk gemakkelijker zal maken. Hamilton leert je stap voor stap om bijvoorbeeld zelf amandelmelk, heerlijke puddingen en allemaal smakelijke gerechten zonder zuivel te maken, zodat je na het lezen van het boek niet achterblijft met een gevoel van “wat nu?”.

Over de auteur

alissa hamiltonAlissa Hamilton is een gepassioneerde voedingsjournalist en bekleedt de positie van Food and Society Policy Fellow aan het Institute for Agriculture and Trade Policy in de Canadese stad Toronto. In 2010 schreef zij de bestseller “Squeezed: What You Don't Know About Orange Juice”, over de marketingtechnieken die in de laatste zeventig jaar in Amerika zijn toegepast en ervoor gezorgd hebben dat sinaasappelsap tot op de dag van vandaag wordt beschouwd als een van de gezondste dranken die je kunt drinken, ondanks dat de meeste sinaasappelsap uit de fabriek sterk geraffineerd is, vol suikers zit en nauwelijks gezonde voedingsstoffen bevat.

Wil je "Melk de witte sloper" van Alissa Hamilton bestellen? Klik dan op deze link.
https://partnerprogramma.bol.com/click/ ... &name=Melk
gebruik de ME gids LINK! (dank! onze link ingevoegd. Mod.)

Wat denken jullie?
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Poeh,

Heb nog niet alles gelezen, maar mijn zoon neemt de laatste tijd alleen soja melk en yoghurt; scheelt diarree, dus dat bevalt hem goed.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

ben er toch groot mee geworden.....entoenkreegikME
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

annac schreef:Poeh,

Heb nog niet alles gelezen, maar mijn zoon neemt de laatste tijd alleen soja melk en yoghurt; scheelt diarree, dus dat bevalt hem goed.
Ik heb hier nog geen mening over, omdat ik er nier genoeg vanaf weet. Wel veel vragen.

Mag yoghurt wel??

Soja melk heb ik weleens gedronken, maar ik vond het ontzettend zoet.
Voor amandelen heb ik een intolerantie.

Groetjes, Ariadne.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

P.S.
Er is ook een website over melk en alternatieven. Heb ik ooit opgeslagen, maar nooit aan toe gekomen om door te pluizen.
http://www.melkmoetniet.be/start

Ariadne.
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Sinds ik bij DML ben eet ik melk/ kaas/ yoghurt en glutenvrij.
Als ik nu na jaren iets met melk/kaas/yoghurt eet, krijg ik een mega buikpijn.

Rijstmelk van Dreamrice bevalt mij erg goed. Licht om te drinken.
Van Alpro bevallen mij alleen de sojatoetjes. Met de Zoku
maak ik daar ijsjes mee.

Een goede kaas vervanger weet ik niet. De meeste vervangers zijn gewoon vetplakken.

Maar of het zo erg met melk is zoals het boek vermeld, dat weet ik dus niet. Is mijn immuumsysteem kapot gegaan door de melk?
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Die discussie woedt al decènnialang, andere onderzoeken spreken 't weer tegen. In melk zitten géén 'bergen suiker', het bevat wat melksuiker. De vervangende 'melken' bevatten wel meestal of altijd toegevoegde suiker. Overigens: de hoeveelheid amandelen in bio-amandelmelk bevat maar 7% amandelen bijv.

Op chivo.nl kun je altijd wat objectievere informatie vinden, de voor- en tegens ivm dit soort discussies.
Life smells...
Plaats reactie