Veelgebruikte injectienaalden en spuiten onveilig (Terumo)

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Veelgebruikte injectienaalden en spuiten onveilig (Terumo)

Bericht door kik »

Veelgebruikte injectienaalden van het merk Terumo zijn onveilig. Loslatende deeltjes van de lijm waarmee de naalden vastzitten kunnen in het bloed van patiënten terechtkomen. Dat blijkt uit onderzoek van het televisieprogramma Dossier EenVandaag. Experts vinden dat de naalden meteen van de markt gehaald moeten worden. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is samen met partnerorganisaties in andere Europese landen een onderzoek begonnen.

De naalden worden in veel Nederlandse ziekenhuizen gebruikt. Ook de farmaceutische bedrijven die vaccins leveren aan het Rijksvaccinatieprogramma gebruiken ze. Volgens het programma worden de naalden onder meer gebruikt bij vaccinaties tegen DKTP, BMR en hepatitis A.

Volgens de klokkenluider die zich bij Dossier EenVandaag gemeld heeft, doet het probleem zich voor bij 1 op de 5 naalden van Terumo. Het bedrijf produceert er per jaar honderden miljoenen.

Gevaarlijke stoffen

De lijm die in het bloed van patiënten terecht kan komen bevat onder meer de stoffen BADGE en BPA. Beide werken hormoonverstorend. De stoffen worden in verband gebracht met vruchtbaarheidsproblemen, borstkanker, prostaatkanker en overgewicht.

Producent Terumo is volgens Dossier EenVandaag al jaren op de hoogte van de problemen. Een woordvoerder van het bedrijf erkent dat er een probleem is met de lijm van de injectienaalden. Hij bevestigt ook dat er lijm in het bloed van patiënten kan komen, maar de hoeveelheid zou ver onder de toegestane waarde liggen.

Die waarde is volgens de experts die EenVandaag opvoert, vastgesteld voor het binnenkrijgen van het middel via voedsel en geldt niet voor het rechtstreeks inspuiten van de lijmresten in de bloedbaan. De woordvoerder van Terumo is het daarmee oneens. "Wij vinden dat er geen risico is voor de patiënt en daarom hebben wij klanten en onze notified body (kwaliteitscontroleur, red.) niet geïnformeerd."

Druppel lijm

GlaxoSmithKline (GSK), een van de grootste farmaceutische bedrijven, is leverancier aan het Rijksvaccinatieprogramma. GSK laat desgevraagd weten voor dat programma alleen het medicijn en geen naalden te leveren. Die worden door het RIVM toegevoegd. Wel zegt GSK in sommige gevallen naalden van het merk Terumo te gebruiken, bijvoorbeeld bij individuele vaccins voor reisvaccinaties. In 2013 werd bij een injectienaald, gebruikt in een ander Europees land, een druppel lijm geconstateerd. Fabrikant Terumo gaf toen aan het om een productiefout ging. GSK onderzoekt nu of het maatregelen nodig vindt.

Slecht toezicht

Artsen maken zich niet alleen ongerust over de samenstelling van de lijm die in het bloed kan komen. Ze zijn vooral bang dat stukjes lijm gaan klonteren in bloedvaten. Dat kan trombose en herseninfarcten veroorzaken.

Recent deden zich vergelijkbare problemen voor met lekkende borstimplantaten en heupprothesen die metaaldeeltjes loslieten. Steeds blijkt het toezicht op de productie van medische hulpmiddelen te falen.

De Inspectie zegt pas vorige week summier te zijn geïnformeerd door Dossier EenVandaag. Zodra de naalden beschikbaar zijn zal de Inspectie ze laten onderzoeken. Op zijn website roept de IGZ de bron van Dossier EenVandaag op zich bij de Inspectie te melden, desnoods anoniem.
Bron http://nos.nl/artikel/2026472-veelgebru ... eilig.html

TV-programma
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/582 ... _in_geding

Ook de spuiten zijn onveilig
http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-item ... o_onveilig
Laatst gewijzigd door kik op 26 mar 2015, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Veelgebruikte injectienaalden en spuiten onveilig (Terumo)

Bericht door kik »

Ik heb honderden injectienaalden/spuiten van dit merk versleten o.a. ivm B12 injecties.
Zijn jullie er ook van geschrokken en boos dat dit soort bedrijven blijkbaar niet te vertrouwen zijn en problemen jarenlang stil houden?
Nu worden zelfs vaccinaties opgeschort, terwijl eenmalig gebruik mij toch een relatief laag risico lijkt.
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Veelgebruikte injectienaalden en spuiten onveilig (Terumo)

Bericht door slakkenhuisje »

Ja, hier ook.
Heb meteen de apotheek gebeld. Maar ja nu opeens is er een run op Braun naalden en dus amper leverbaar.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Veelgebruikte injectienaalden en spuiten onveilig (Terumo)

Bericht door janine »

Hier ook terumo. Ik ga de apotheek bellen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Veelgebruikte injectienaalden en spuiten onveilig (Terumo)

Bericht door asje »

Ja, ik dacht gelijk aan de B12-spuiters :-( Is bekend sinds wanneer deze naalden/spuiten niet meer goed waren of was het altijd al zo?
Life smells...
Plaats reactie