verkoop melatonine beperkt

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gast

verkoop melatonine beperkt

Bericht door Gast »

Pillen met een hoge dosis melatomine zijn niet langer vrij verkrijgbaar
de grens is verlaagd naar 0,3 mg ipv tot 2 mg
het wordt niet op de juiste manier gebruikt,hierdoor wordt de biologische klok verstoord,aldus
de inspectie van gezondheidszorg
te lezen op teletekst vandaag 29 november 2014
komt het dan op recept?
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Volgens mij mag het tot 0.3 mg. vrij verkocht worden. Veel merken leveren al niet meer dan 0.3 mg. per tablet. Je koopt dan een potje met 300 kleine tabletjes. Ik nam er soms dan enkele tegelijk om wat beter op te slapen. Merkte wel dat ik er loom van werd als ik teveel nam. Bij Iherb verkopen ze potjes met 3 mg. tabletten. Dat is dus de 10-voudige dosis van wat hier is toegestaan. Die leveren ze trouwens niet naar NL. Heb dat wel eens geprobeerd om te kijken of dat lukte. Het is weer betutteling eerste klas van onze suffe overheid, omdat enkele mensen teveel tabletjes nemen.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ver ... ~a3800599/
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

het was eerder alleen op recept, Brandy, dus dat zal wel weer.

het kon een tijd tot 3 mg of mss ook wel 5 mg vrij verkocht worden
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Idd op recept.

Ik denk eerder dat het meestál verkeerd gebruikt wordt, omdat je zonder onderzoek niet weet hoe laat en hoeveel je moet nemen.
Life smells...
Gast

Bericht door Gast »

Precies,dat is het probleem,en ook een zeeeer ontwetende huisarts,
die mijn zoon zeer hoge dosis melatomine heeft laten slikken zonder deze eerst te checken
nu bij slaapneuroloog geweest,en zij zette grote ogen op,was totaal onverantwoord...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Er stond zaterdag een artikeltje over in de Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ver ... ~a3800599/

Ariadne.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

De doseringen van 3 en 5 mg worden al meer dan 5 jaar alleen op recept verkocht. Dat zijn ook de enige doseringen die echt werken en die betaalbaar zijn.
Een middel bij het Kruidvat bijvoorbeeld waar melatonine in zit, daarbij is de melatonine te laag om echt z'n werk te doen.

Ik slik zelf al tig jaren 5 mg melatonine en al die tijd goed mee gedaan. Alleen afgelopen jaar ging het slapen nog moeilijker en daarom heb ik er Amitriptyline bij gekregen. Dat spul slik ik nu ook al een tijdje, heeft meerdere doeleinden, waaronder een goede nachtrust als je het vlak voor het slapen inneemt.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Melatonine wordt vaak verkeerd gebruikt, dat was (ook) een reden dat dat veranderd is.

Die twee middelen samen schijnen niet zo goed te zijn, maar ik weet het fijne ook er niet van. Als je nu teveel slaapt (zie je andere berichtje), zou ik de melatonine gaan verminderen omdat die z'n werk niet meer goed deed en de amitr. houden.
Life smells...
Gebruikersavatar
nicoda
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 aug 2013, 15:37

Bericht door nicoda »

robin123 schreef:De doseringen van 3 en 5 mg worden al meer dan 5 jaar alleen op recept verkocht. Dat zijn ook de enige doseringen die echt werken en die betaalbaar zijn.
Een middel bij het Kruidvat bijvoorbeeld waar melatonine in zit, daarbij is de melatonine te laag om echt z'n werk te doen.

Ik slik zelf al tig jaren 5 mg melatonine en al die tijd goed mee gedaan. Alleen afgelopen jaar ging het slapen nog moeilijker en daarom heb ik er Amitriptyline bij gekregen. Dat spul slik ik nu ook al een tijdje, heeft meerdere doeleinden, waaronder een goede nachtrust als je het vlak voor het slapen inneemt.
Dat ligt er ook aan welk effect je verwacht denk ik? Ik gebruik melatonine in lagere dosering om ondanks een te hoge spierspanning toch redelijk snel in slaap te vallen. Ik weet niet of m'n spierspanning daadwerkelijk daalt, of dat ik het na de melatonine beter kan negeren maar het werkt zeker. Zonder melatonine lig ik nog uren wakker en slaap ik ook minder diep, wat uiteraard z'n doorwerking heeft op de volgende dag. Dus dan maar en onderhoudsdosis melatonine, die nachtrust is me inmiddels wel heilig geworden 8)
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Bericht door meintje »

De psycholoog in het ziekenhuis raadde mij aan om zelf melatonine te gaan kopen om de slaapproblemen te bestrijden, wel met instructies. Onder het motto "baat het niet…". Psycholoog heeft verder niet gekeken naar oorzaak van slaapproblemen.
Ik heb toen een tijdje de melatonine van Sleepz gebruikt in hogere dosis maar ben daar mee gestopt. Had blijkbaar een tijdelijk effect op mij, ik moest steeds meer gaan slikken.

Ik gebruik nu lage dosis amitriptyline, via de huisarts en op recept, ook vanwege de werking tegen pijn en ook prikkelgevoeligheid. Bijkomend voordeel is dat ik 's nachts niet zo vaak meer naar de wc hoef…. (Wordt soms ook tegen bedplassen gebruikt, bleek later).

Het is echt een goede zaak om bij het gebruik van hogere doses melatonine eerst goed te weten of je daadwerkelijk een melatonine tekort hebt en wanneer, dat kan bij een slaappoli en is een betrekkelijk makkelijk onderzoek (om het uur op een watje kauwen en die opsturen), later nog slapen met slaap EEG (thuis).
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ach ja, een psycholoog ..:-)

Helemaal goed, meintje.
Life smells...
Plaats reactie