Ik weet het niet meer, hulpvraag

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Vraag na wat het algemene advies is voor zwangeren mbt B12 en foliumzuur, en kijk welke ondersteunende mineralen je bij mag nemen, bv ook magnesium etc..

Je bent niet de eerste zwangere met deze klachten!
Als ik mijn zwangerschap over had kunnen doen, dan zou ik ten eerste veel meer rust nemen, ten tweede nog beter op mijn voeding hebben gelet en ten derde beter gekeken hebben naar ondersteunende supplementen. Ik vind het best rot dat ik daar ernstig onvoldoende in ben ondersteund en begeleid.

Maar meer kan je niet doen (denk ik). En welke gevolgen het voor je kind heeft is niet duidelijk, maar er zijn ook ME-ers met gezonde kinderen....
Ik merk dat je het best spannend vindt, maar meer dan zo goed mogelijk voor jezelf zorgen, en dus ook voor je kindje, kan je niet doen.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Tijdens de zwangerschap zou je prima smelttabletten kunnen nemen, probleem is dat je daar een evt diagnose niet meer mee rond krijgt. Niks doen lijkt me ook geen optie.
Er is geen algemeen advies omtrent B12, daarvoor is er gewoonweg te weinig kennis. Zolang artsen nog denken dat B12 verslavend en over te doseren is, is er nog een hele lange weg te gaan.
Foliumzuur heeft je kindje gewoon nodig, maar kan m.n. de neurologische klachten van een B12 tekort verergeren en het bloedbeeld beinvloeden (anemie wordt gemaskeerd)
Gebruikersavatar
daan-tje
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:44

Bericht door daan-tje »

Ik denk dat ik niet meer kan doen als toch erop prikken en daarna om raad vragen aan mijn huisarts?

En misschien alleen foliumzuur ipv een geheel supplement met van alles?

Ik hoop dat het kindje in orde blijft.

Verder eet ik wel gevarieerd en neem ook een ijzerdrankje..tsja je doet maar wat he

Had jij ook b12 tekort gedurende je zwangerschap lulu?
Gebruikersavatar
daan-tje
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:44

Bericht door daan-tje »

Mieperdepiep: ijzertekort wordt dan dus ook gemaskeerd?

En feitelijk maakt het dan niks uit of ik nou dat extra supplement neem of niet?
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Daantje, ik heb je een PB gestuurd :wink:
Gebruikersavatar
daan-tje
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:44

Bericht door daan-tje »

dankje mieperdemiep, ik zal even kijken.


wat ik wel gewoon merk is dat ik 6 weken zo goed als geen klachten gehad heb.
nu heb ik slecht geslapen want ik pieker wat af en maak me zorgen over mijn zwangerschap en bam vandaag is het raak..de hele dag spierpijn en griepgevoel.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Dr Auwerda in Lelystad schijnt een fijne en goede arts te zijn met betrekking tot B12.

stichtingb12tekort heeft een artikel geplaatst uit de telegraaf over deze arts.

Misschien, zeker in jouw situatie een goed adres ?
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Dat is logisch, onder alle omstandigheden, want stress is nu eenmaal niet goed voor je :wink:
Maar ik snap je zorgen, deel ze ook best wel. Zwangerschap maakt het ook lastiger, ik vind het lastig om je te adviseren.
En wat je klachtenvrij periode betreft, dat kan ook met je zwangerschap te maken hebben he? Je hoort heel vaak dat mensen met bv reuma of MS tijdens de zwangerschap veel minder klachten hebben dan normaal. Raar is het in ieder geval niet

@Mamoes: Dr Auwerda heeft een patientenstop (en niet voor het eerst) en een enorme wachtlijst. Sommige mensen staan er wel een jaar of langer op. Je zou de huisarts wel kunnen vragen om telefonisch advies bij hem te vragen, dat wordt wel vaker gedaan.
Maar inderdaad: toparts, ben er zelf ook geweest omdat ik onderbehandeld werd (=understatement van het jaar)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

En misschien toch maar prikken voor de b12?
Ik snap niet dat de huisarts dit niet gemeld heeft. Hij vroeg nog of ik een supplement gebruik namelijk..
Dat klopt dan wel, er op prikken heeft nù geen zin. Maar, aan allen, er is toch niets mis met foliumzuur en B12 nemen nu voor haar?
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

hallo daantje

op basis van wat je schrijft, raad ik je aan om je darmflora in orde te brengen. Dat is zeker belangrijk tijdens een zwangerschap.

Een beschadigd darmslijmvlies geeft vaker paniekreacties. Je zegt ook dat je PDS hebt, dat bevestigt mijn vermoeden.

Een goed supplement hiervoor is glutamine en http://www.iherb.com/thorne-research-fo ... ode=nem371

Verder niet stoppen met je vit B12 en foliumzuur (beste is de actieve vorm te nemen dus folaat: 5-methyl-tetrahydrofolaat)

Als je een kindje dat goed in wiskunde is, wil hebben, zorg dat je schildklier goed werkt ;) Eet lekker veel zeevruchten die jodum bevatten en neem selenium bij als het niet in je multi zit.

Tot slot raad ik je aan om elke dag 2 tassen met zoethoutthee te drinken om je bijnieren te ondersteunen. http://www.iherb.com/starwest-botanical ... ode=nem371

Dat herstelt ook het darmslijmvlies en geeft he meer energie.

Geniet nog van je zwangerschap en succes ermee!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

asje schreef:
En misschien toch maar prikken voor de b12?
Ik snap niet dat de huisarts dit niet gemeld heeft. Hij vroeg nog of ik een supplement gebruik namelijk..
Dat klopt dan wel, er op prikken heeft nù geen zin. Maar, aan allen, er is toch niets mis met foliumzuur en B12 nemen nu voor haar?
Op zich niet, maar dan moet je het wel goed aanpakken

Aangezien er een kans bestaat dat er sprake is van een B12 tekort-opnamestoornis, moet je niet gewoon B12 gaan slikken. Dan moet je wel rekening houden met het opnameproces anders heb je er nog niets aan.. En liever te veel B12 dan te weinig. Ik vrees alleen dat Daantje zich zelf niet beter gaat voelen door tabletten en misschien meer nodig heeft. Maar niks slikken om een diagnose te kunnen stellen is in haar situatie uitgesloten lijkt me.

Foliumzuur slikken en de B12 negeren lijkt me nu ook niet verstandig, puur gebaseerd op haar vrij lage waarde. Alleen foliumzuur slikken is niet echt verstandig aangezien de lage B12.
Dus dan beiden.

Maar ik vind het gewoon lastig, vanuit B12 tekort gezien, om te adviseren om maar zelf te gaan "dokteren" omdat ik weet hoe lastig het is om na hoge doses B12 alsnog een evt tekort aan te tonen dan wel uit te sluiten. En dat is toch echt niet onbelangrijk
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Daantje.

van harte welkom hier :)

heel veel sterkte.
toch zoveel mogelijk genieten van je zwangerschap.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Plaats reactie