Maag- darmproblemen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik kan je geen antwoord geven, maar als ik vragen mag, waar bestaat je dieet uit? En heb je darmkláchten?

Overigens, weetje: bij een Afrikaans nomadenstamonderzoek bleek dat zij veel meer slechte bacteriën èn parasieten in hun darmen hadden dan een groep moderne stadsbewoners ...
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Hoi Feuer,

Ik kan je ook niet veel verder helpen, behalve dan dat je Ph waarde ook afhankelijk is van hoe lang de ontlasting in de darm aanwezig is. Dat kan met je voeding te maken hebben, maar ook met hoe beweeglijk je darm is en dat kan weer aangestuurd worden door het Autonome Zenuwstelsel. Dus als je last hebt van slecht werkend AZ, kan dat ook de oorzaak zijn.
Je hebt toch O.I.? Dat duidt op een disfunctie van het AZ.

Mijn Ph was ook niet goed. Er stond bij dat dit kon komen door te veel eiwit (te weinig koolhydraten) of door obstipatie. Dat laatste had ik nou juist op het aanvraagformulier aangegeven als een van de problemen.
Ik eet niet te veel eiwit, juist veel vezels. Heb dan ook de overtuiging dat mijn darm niet goed werkt door problemen met het AZ.

Groetjes, Ariadne.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Hey Asje en Ariadne,

Bedankt voor jullie reactie! ;)

Voor de uitslag van de ontsteking die er ergens zou zijn , heb ik maar een afspraak gemaakt bij de HA, kan daar volgende week terecht, dus hoop dan daarover wat duidelijkheid te krijgen ;)

Ik heb voornamelijk last van constipatie, dus daar kan idd de wat hoge Ph-waarde van komen, maar dat ging juist het laatste jaar vooruit, dus hoe de ph dan juist omhoog is gegaan begrijp ik niet, misschien een moment opname...

Mijn dieet is nogal eenzijdig, dus dat is denk ik wel een probleem...
Maar heb het laatste jaar weinig aan mijn eetgewoonte veranderd.
Eet 's middags lactosevrije yoghurt met havervlokken, banaan, appel en zoetstof. Eerder was dat lactosevrije melk met brinta, maar daar kon ik ineens niet meer tegen.
's avonds eet ik rundvlees met groente (meestal bonen, erwtjes enz..)
Het advies van pro health was nu om minder vet en proteine te eten vanwege de ph, maar kan dat in mijn dieet niet echt terug vinden.
Het klopt wel dat ik iig te weinig lactobacillen binnen krijg, maar dacht dat dus met de probiotica aan te vullen.
Zetmeel is te hoog, tja, dat eet ik wel, maar volgens mij ook niet heel veel.

Denk idd dat de oorzaak niet in mijn darm ligt, ben dit jaar nog verzekerd voor homeopathie... dus moet daar denk ik maar eens hulp gaan zoeken voor het darmflora verhaal ;)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Rundvlees én bonen is wel aardig veel proteïne, bonen zijn ook geen groente (behalve groene boontjes). En je kunt veel meer variëren in groente, fruit ev toch?

We hebben (of hadden) allemaal darmproblemen door het AZ, maar dan kan evengoed je dieet veel schelen.


Je kunt ook hier eens kijken: melchiormeijer.wordpress.com/.../wordt-honig-aardappelzetmeel-de-pale...
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Er is een topic over streptokokken en stafylokokken, misschien heb je daar nog iets aan?
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... 131#220131

Feuer,
Gebruik je volgens de uitslag nou te veel zetmeel of te veel eiwit?
De pH van 8 geeft aan dat je te veel eiwit zou eten, volgens de uitleg op de achterkant van de uitslag:
Increased consumption of food containing protein, slow transit/ constipation and reduced intake of dietary fibres results in alkaline stool (pH greater than 7.0
Groetjes, Ariadne.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

@Asje en Ariande,

Dank jullie wel!
ariadne schreef: Feuer,
Gebruik je volgens de uitslag nou te veel zetmeel of te veel eiwit?
Ehmm, allebei? kan dat?
De ph geeft dus aan dat ik teveel eiwit zou eten, en in de vertering is het zetmeel te hoog.
Dus eet dan ook teveel zetmeel (of mijn alvleesklier werkt niet goed).

Het is een beetje kiezen tussen 2 kwade, of gevarieerder eten en meer last van mijn darm, of eenzijdig eten en tekorten krijgen enzo.
Ga igg eens proberen om andere groente te eten ;)
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Feuer ik denk dat het zo zit:
de pH geeft aan dat je te veel eiwit eet of obstipatie hebt.
In de ontlasting zitten onverteerde resten zetmeel, wat betekent dat de vertering ervan niet goed is. Dat kan dan ook weer verschillende oorzaken hebben. Maar dat betekent niet persé dat je te veel zetmeel eet.

Groetjes, Ariadne.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

@Ariadne

Dank je wel voor de informatie! ;)
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

Hallo,

Ik heb altijd een goede eetlust gehad, maar de laatste tijd ben ik soms erg misselijk met soms overgeven, vooral bij mijn warme maaltijd ('s middags). Zelfs denken aan mijn warm eten doet mijn maag al keren. Ik heb wel zin in zoete, sappige, koude dingen. Kan dit een normale evolutie zijn van de Lyme (vastgesteld in aug 2012, sindsdien ervoor behandeld met antibiotica en nu reeds bijna een jaar samento-banderol-cumanda). En is dit dan positief of negatief?
Het enige wat de afgelopen weken veranderd is, is de soort ijzer die ik neem: eerst nam ik losferron bruistabletten, waarvan ik soms kortstondig misselijk werd op het moment zelf. Maar door verkleuring van mijn tanden ben ik overgeschakeld op Ferrograd-500, waarvan ik eigenlijk geen last heb op het moment van inname. Zou dit toch de oorzaak van mijn misselijkheid en overgeven later op de dag zijn, ook al had ik dat niet bij Losferron, wat toch ook ijzer is?

Bedankt alvast!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Weer even Losferron slikken, dan weet je 't meteen!
Life smells...
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Bericht door ananasje »

Maar mijn tanden verkleurden erg van losferron. En ik heb ook net een grote doos ferrograd gehaald :-s
Plaats reactie