Strijd

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
angel20000
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2014, 11:12

Strijd

Bericht door angel20000 »

hi lieve mensen hier allemaal,

Wat een verhalen lees ik hier toch allemaal en wat een herkenning. Herkennen jullie het feit dat voordat jullie totaal inklapte er wat 'gekke' dingen aan vooraf zijn gegaan. Je al niet helemaal lekker voelen op vakanties, je snel ergeren, onzekerder worden, spierspanning die toe nam, bij mij in krampen rond de nek. gewoonweg het gevoel dat je denkt, 'wat gebeurd er toch allemaal?', dingen die je voorheen niet had, maar nog niet zo erg waren toen dat je bijv. bed en bank gebonden was? Mensen zeggen altijd dat ik er heel gezond en stralend uitzie, maar de laatste maanden voordat ik inklapte hoorde ik weleens 'ben je moe?' of 'gaat het?'...

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik ben altijd een enorme ijdeltuit geweest en vind het verschrikkelijk dat ik vaak niet de energie heb om mijn nagels te lakken, heerlijk te scrubben, fietsen, lachen met vriendinnen op terras etc. Terwijl je al die gezonde vrolijke mensen buiten ziet. Hoe gaan jullie hiermee om? Liefs uit Brabant!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Strijd

Bericht door lulu »

Hoi angel,
Welkom op het forum!
Fietsen, of onbekommerd buiten komen, mis ik ook erg.
Ik probeer wel elke dag even buiten te komen.
Het is lastig, ik ben nu drie jaar ziek of zo, maar vergelijk me al niet meer met gezonden. Behalve dat ik me erop betrap dat ik wel eens denk bij iemand die wel erg actief doet: kijk jij wel een beetje uit met je gezondheid?
groet!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Strijd

Bericht door asje »

Welkom angel!

Voordat ik acuut ziek werd, ging er 1 maand aan vooraf dat ik al vreemde klachten kreeg, mn neurologisch + gebrek aan energie.
Life smells...
plien
Actief lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 mei 2014, 11:14

Strijd

Bericht door plien »

Welkom! :)

Ik heb een combinatie gehad, geleidelijk en acuut. Vanaf mijn 11e begon ik psychologisch minder stabiel te worden, al kan dat met de beginnende puberteit te maken hebben gehad. Maar op mijn 12e, 1 jaar voordat ik echt ziek werd, begonnen bij mij de neurologische/cognitieve problemen. Dus verward, slechte concentratie, verslechterend geheugen en blackouts. En mijn afweersysteem begon te wiebelen, ik werd vaker ziek met maar een kleine verhoging. (Als kind zelden en dan ook gelijk 40 graden koorts) Vervolgens ben ik toen in de zomer een jaar later nog best ziek geweest, maar heel anders dan normaal. Ik was toen op (actief) kamp en kon toen niet alles meedoen. Ik heb toen een nachtje doorgehaald (voor het eerst en ook gelijk voor het laatst, ofnouja vrijwillig dan.) En de dag erna was ik voor het eerst zo extreem vermoeid dat ik me niet meer kon bewegen, dat was in de auto naar huis toen. Daarna kachelde ik nog wat door, wat minder fit en vaker ziek maar nog niet heel extreem. Gewoon een dipje leek het. Twee maanden later ben ik op de fiets aangereden en toen was het feestje uit. Die winter (eind 13, begin 14) heb ik 3 maanden thuis gezeten, voornamelijk huisgebonden.

Dat was 6 jaar geleden. Dus minimaal een jaar lichte klachten voorafgaand en acuut na griepachtige ziekte en een ongeluk. (Virus van tijdens zwangerschap zou eventueel aanleiding kunnen zijn)

Tsjah hoe ik er mee omga... Op dit moment weet ik het niet zo goed, ik probeer maar wat. Maar ik ben, na eerst dus ingestort te zijn, me volledig gaan focussen op school. Ik heb dromen op moeten geven en ben daardoor gaan zoeken naar een nieuw 'doel' en dat heb ik gegrepen. Als ik zo nadenk kan ik ook eigenlijk niks anders verzinnen... Nouja dat is dus ook de reden waarom ik het nu niet meer zo goed weet, ik heb het 'doel' een soort van bereikt. Nu heb ik veel aan de verhalen op dit forum en het lezen van blogs van andere me-ers. De mensen hier op het forum geven me veel kracht. (En nog veel meer wijsheid! Wat een pittige stof komt er langs, pfoeh :P)

In ieder geval heel veel sterkte! ^,^
Plaats reactie