benauwdheid en oedeem: ook CVS/ME?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

problemen met lymfevaten en benauwdheid: ook cvs

Bericht door marcog »

Ja Lulu, dit kan zeker door een verstoring van het ANS worden veroorzaakt. Hyperventilatie is een symptoom van een verstoorde ademhaling ook bij ziekten zoals Pfeifer komt dit voor. Alleen bagatelliseert men dit. Ze doelen dan op psychosomatische oorzaken zoals angst etc... dit is bij ME niet de oorzaak maar een gevolg. Deze ademhalingsstoornis want dat is het wordt door een fysiek probleem veroorzaakt. Het is een zeer vervelend symptoom wat veel ME patiënten hebben. Ik denk dat er meerdere oorzaken een rol spelen; vergiftiging, allergieën, tekort aan zuurstof waarbij vooral een doorbloedingsprobleem aan ten grondslag ligt. Als je te weinig bloed naar de hersenen krijgt dan reageert het ANS met een versnelde ademhaling. Als je veel eet dan trekt er veel bloed naar je darmen en krijg je nog minder bloed naar je hersenen en word je benauwder. Kleine maaltijden eten is dan beter.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

problemen met lymfevaten en benauwdheid: ook cvs

Bericht door asje »

Er zijn twee soorten hyperventilatie: de bekendere - ook paniekstoornis genoemd - dit zijn aanvallen van zo'n 10 minuten totale paniek/benauwdheid/het gevoel dood te gaan, en de chronische. Beide worden lichamelijk veroorzaakt, maar in het eerste geval hoef je verder niet ziek te zijn en kunnen emoties het triggeren.
Life smells...
Gebruikersavatar
smilinga
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 feb 2012, 10:47

problemen met lymfevaten en benauwdheid: ook cvs

Bericht door smilinga »

Ik heb bij Dr Visser ook eens verteld over mijn benauwdheids klachten. En ook dat ik daarna een soort gevoel van hyperventilatie had, maar dat het niet weg ging als ik in een zakje ging ademen. Wat de bekende oplossing vaak is als je dat hebt. De huisarts vertelde dat het wel hyperventilatie was...
Wat Dr Visser precies vertelde weet ik niet meer, maar hij zei dat dit niet de klassieke hyperventilatie was en dat het echt bij de ME hoort. Tekst en uitleg van hoe en waarom weet ik niet...

Interssant wat je schrijft Marcog over het eetgedrag.
Ik eet koolhydraatarm, maar de afgelopen weken erg afgeweken en veel trek in zoetigheid...Helaas dus flink afgeweken van mijn eetpatroon. En je raad het al, ik heb veel meer last van de benauwdheid en hartkloppingen op mn borst...
Ik zelf dacht dat het ook kan komen door extreme vermoeidheid en stress. Maar ik denk dat de combinaties bij elkaar helemaal effect hebben. Bij mij dan...
Dusss weer streng zijn in mijn eetpatroon en genoeg rust inbouwen!
"Carpe diem"
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

problemen met lymfevaten en benauwdheid: ook cvs

Bericht door asje »

...maar dat het niet weg ging als ik in een zakje ging ademen. Wat de bekende oplossing vaak is als je dat hebt. De huisarts vertelde dat het wel hyperventilatie was...
Dat zakje helpt ook niet erg hoor, het gaat na zo'n 10 min meestal al over, de klassieke vorm. De huisarts weet er niks van, die weet toch niks van ME, blijkt?
Life smells...
Gebruikersavatar
smilinga
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 19 feb 2012, 10:47

problemen met lymfevaten en benauwdheid: ook cvs

Bericht door smilinga »

Nee mijn huisarts weet niks v ME. Ik moet zelf met de dingen komen en naar welke arts ik wil....slecht he, maar ja veegt t gelukkig niet v tafel.

ik hou me vast aan dr Visser, daar heb ik meer aan. Die denkt voor mij, zo hoort tvook als arts en gelukkig heeft dr Visser wel verstand v ME. Mijn huisarts geeft wel de vollige medewerking en schrijft ook zonder ellende de verwijsbrieven uit.
Verder is hij wel goed hoor...;-)
"Carpe diem"
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

problemen met lymfevaten en benauwdheid: ook cvs

Bericht door asje »

Jouw huisarts is gewoon gemiddeld hoor, ze hebben geen van allen verstand van ME.
Life smells...
Plaats reactie