Modafinil / Modiodal, wie heeft ervaring?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Modafinil / Modiodal, wie heeft ervaring?

Bericht door aquamarijn »

Heeft iemand ervaring met Modafinil/Modiodal?

http://phoenixrising.me/treating-cfs-ch ... s-provigil
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Modafinil / Modiodal, wie heeft ervaring?

Bericht door Grigor »

Wel boeiend maar is dit niet een soort van speed of Ritalin?? Moet het nog even over gaan lezen.
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Modafinil / Modiodal, wie heeft ervaring?

Bericht door pauliene »

Het wordt inderdaad wel voorgeschreven in plaats van ritalin. Ik ken iemand die het gebruikt heeft maar er kleven een heleboel vervelende bijwerkingen aan, agressie, depressie enz.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

nee mensen denken vaak dat het een ander soort ritalin is, maar dat is het niet. ritalin valt onder de opiumwet, modafinil niet.

'Modafinil heeft eveneens een centraal stimulerende werking, maar heeft een ander farmacologisch profiel en valt niet onder de Opiumwet. Het heeft alfa1-postsynaptische eigenschappen: hoewel voor de werkzaamheid van modafinil wel een specifieke centrale alfa1-adrenerge tonus nodig is, bindt het niet aan cerebrale alfa-receptoren. Modafinil induceert CYP3A4 en remt CYP2C19 en CYP2C9.'

het wordt toegepast bij mensen met narcolepsie, MS, mensen die in ploegen werken, chronische vermoeidheid, en als je googled is te lezen dat het ook wordt voorgeschreven bij o.a. ME en fibro
wel met wisselende resultaten, de een zwemt in de bijwerkingen, de ander merkt niks dan voordelen. de een wordt er slechter van, de ander krijgt z'n leven weer terug.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja Ritalin wordt ook wel voorgeschreven :-)

Hmmm. Maar had inderdaad gezien dat sommige mensen er erg goed op reageren. Toch ben ik er huiverig voor. Misschien onterecht.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

ik ga het dit weekend testen, kan het morgen halen bij de apotheek
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ben benieuwd en doe voorzichtig
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

ja ik begin voorzichtig en in het weekend wanneer mn man thuis is :)
ik heb ook ritalin getest, dat viel me op zich mee maar de bijwerking hoofdpijn vond ik erg irritant. ik kreeg daar niet specifiek meer energie van trouwens, maar werd wel heel geordend en rustig in mijn gedachten, geconcentreerder, waardoor ik bijvoorbeeld niet meer had dat ik naar boven liep en eenmaal boven niet meer wist wat ik ging halen.
modafinil schijnt dat nog beter te doen en dan met minder bijwerkingen, is de bedoeling
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Interessant! Hopelijk doet 't je goed.
Life smells...
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

heb gister de halve dosering genomen. toen merkte ik na ruim een uur alsof er een warme deken over me heen getrokken werd (lekker!) en ik meer geconcentreerd wat dingetjes kon doen. iets meer energie maar kon ook toeval zijn. merkte het ook toen het uitgewerkt raakte, toen was de warme deken weer weg (ik ben erg kouwelijk van mezelf)

vandaag de volle dagdosering genomen en ik mag wel zeggen dat ik een enorm goede dag gehad heb. ben een hele poos in de tuin bezig geweest! was helemaal geconcentreerd op mn taak in de tuin en kon dat zowaar nog voor mezelf structureren ook. eerst dit, dan dat, etc. Meestal wordt het een fatsoenlijke chaos om me heen...
merk dat het nu uitgewerkt is en nu ist tijd om plat te gaan.
hoop dat de terugslag niet al te groot is morgen :s
ik wist vooraf dat dit wel 'gevaarlijk' was om te gaan doen, het was nogal een klus in de tuin, maar we hikten hier al zooo lang tegenaan... en nu ist het eindelijk klaar. als ik hier een terugslag van een week van krijg oid dan is het me dat wel waard

tot dusver dus goede ervaring ermee. als bijwerking tot dusver diarree, heb er vandaag een diarreeremmer bij in genomen en tot dusver gaat het goed :D

nu afwachten wat er gebeurt als ik het vaker gebruik
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

En hoe zal het gaan met de PEM is natuurlijk een grote vraag
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zei ze al. Maar waanzinnig, zo'n resultaat! Als het op de lange duur geen kwaad kan, is het superinteressant.
Life smells...
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

Ik denk dat het zeker kwaad kan als je langdurig ver over je grens gaat
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

tot dusver valt vandaag de PEM mee. ben wel duidelijk vermoeider dan anders maar kom de dag nog wel door.

kwam online nog wat extra info tegen voor wie het wellicht interesseert:
'Modafinil bevordert de waakzaamheid en cognitieve functies (aandacht, werkgeheugen en concentratie). Het exacte werkingsmechanisme is onbekend, hoewel recent onderzoek wel heeft aangetoond dat modafinil rechtstreeks bindt aan dopamine en noradrenaline transporters met als gevolg een stijging van die neurotransmitters. Het gevolg is een stiijging van extracellulair serotonine, glutamaat, en histamine en een daling van GABA.'
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Tja. Werkingmechanisme onbekend . Net zoals ME dus toch wat tricky lijkt me. Maar lekker als het je soms even een betere dag kan geven.
Plaats reactie