Vitamine A (vriend van de slijmvliezen)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Vitamine A (vriend van de slijmvliezen)

Bericht door zeeman »

Heb wat zitten zoeken op het forum, maar ik kwam geen artikel tegen over vitamine A. Tijd om eens een topic te besteden aan deze belangrijke vitamine! Als eerste wil ik melden dat ik wel eens vitamine A als tablet heb geslikt op voorschrift van mijn therapeut. Ik merkte daar altijd wel een klein beetje wat van. Vitamine A wordt genoemd als "vriend van de slijmvliezen" dus met de welbekende IBS/PDS klachten en veel infecties (ook luchtwegen) is de keus voor deze vitamine wel slim.

Laatste tijd ben ik af aan het stappen van de vitaminen uit een potje. Natuurlijk kunnen sommige supplementen wel helpen (Ribose, MSM) maar ik heb geleerd dat bij vitamines en mineralen er een heel complex nodig is om ze op de juiste plek te krijgen. Zo maken de zgn. makers van Foodstate supplementen en Wholefood supplementen reclame voor het feit dat hun vitaminen zoveel beter op worden genomen. In het boek "supplementen onder de loep" van Brain Clement staan er zelf waarschuwingen dat vitaminen uit een potje chemisch zijn (komen uit een fabriek) en een belasting zijn voor het immuun systeem. Er wordt dus maar een klein deel opgenomen van de hoge dosering (vaak 150% van de ADH).

Tijd om te zoeken naar de natuurlijk weg. Hoe kun je met voeding eens wat extra vitamine A binnen krijgen. En waar is het goed voor?

- Vitamine A is goed voor de slijmvliezen. Het verhoogt daar de weerstand. Mens spreekt wel van de "anti-infectie-vitamine" of de "vriend van de slijmvliezen"
- Vitamine A speelt ook een rol bij de groei, de huid, het tandvlees.
- Vitamine A voorkomt een droge en schilferige huid.
- Bij extreme tekorten kan er nachtblindheid ontstaan.

Al met al dus een belangrijke vitamine! De ADH voor vrouwen is 800 microgram per dag. Voor zwangere vrouwen is dit 1000 mcg. per dag.
Mannen tussen de 19 en 50 moeten altijd minimaal 1000 mcg. per dag binnen krijgen. De veilige maximale waarde per dag is gesteld op 3000 mcg. per dag.

En dan nu de voeding. Zoals je misschien wel weet zitten worteltjes vol met vitamine A. Ook pathé, lever en leverworst bevatten veel vitamine A.
Mijn persoonlijke manier om nu eens wat extra vitamine A binnen te krijgen is wortelsap. Slechts een kwart limonadeglas (100 ml.) is voldoende voor de dagelijks 1000 mcg. Zelf neem ik nu enkele dagen 200 ml. per dag. Dat is dus maar een half limonadeglas wortelsap per dag.
Ik haal de fles gewoon bij de supermarkt. Merken als Zonnatura en Rabenhorst verkopen wortelsap. Let wel, pas op dat je niet teveel vitamine A binnenkrijgt! Dat kan al nadat je een tijd lang 3000 mcg. per dag neemt.
De fles de ik koop bevat 750 milliliter wortelsap en kost 3,5 euro. Bij normaal gebruik ( 100 ml. per dag) kost het dus ongeveer 50 cent per dag. Daarmee krijg ik ook gelijk kalium binnen, en wat andere mineralen en B-vitaminen. Ik moet zeggen dat (nadat mijn bijholtes hebben zitten donderen de laatste week) ik snel iets merkte van deze simpele extra vitamine. Mijn luchtwegen werden snel wat rustiger (al binnen een uur!) en ook voelt mijn lichaam wat relaxter aan. Ik blijf het de komende maand gewoon iedere dag drinken. Het is ook extra groente die ik binnenkrijg en tevens krijgt mijn lichaam dan een een maand lang extra vitamine A binnen. De wortelsap die ik koop is puur natuur, ongezoet en niet verdund met water.

Zie hier de eerste tabel voor producten met veel vitamine A:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... ita&o=desc

Hier uitleg van het Vitamine info bureau:

http://www.vitamine-info.nl/alle-vitami ... itamine-a/

Laat me vooral weten of jij vitamine A neemt, en welke en of het iets voor je doet.....
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Vitamine A (vriend van de slijmvliezen)

Bericht door asje »

Hier geen ervaring met extra vitamine A. Ik kijk wel vaak naar voeding/nutriënten en hou daar ook wel rekening mee, daarom viel me dit stuk op. Maar je kunt dit natuurlijk met elk nutriënt doen.
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Vitamine A (vriend van de slijmvliezen)

Bericht door zeeman »

asje schreef:Hier geen ervaring met extra vitamine A. Ik kijk wel vaak naar voeding/nutriënten en hou daar ook wel rekening mee, daarom viel me dit stuk op. Maar je kunt dit natuurlijk met elk nutriënt doen.
Zeker ja. De laatste tijd ben ik dat ook steeds meer gaan doen. Het is eigenlijk voeding als medicijn gebruiken. Zoals ik het hier doe kijk ik dus niet alleen of ik de ADH haal, ik ga daar zelfs nog een stuk boven zitten. En alles wat ik het laatste jaar gelezen heb over die supplementen vind ik wel een eye-opener voor me. Wist wel dat het niet allemaal werd opgenomen, maar niet dat het deel dat niet op wordt genomen een belasting kan zijn voor het immuun-systeem. Er is nog zoveel te leren over voeding :)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Vitamine A (vriend van de slijmvliezen)

Bericht door asje »

Zeker! En ook leuk, interessant. Ik slik alleen D3 en magnesium, die laatste had binnen 3 dagen zóveel effect dat ik niet denk dit met voeding te kunnen doen.
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Vitamine A (vriend van de slijmvliezen)

Bericht door zeeman »

asje schreef:Zeker! En ook leuk, interessant. Ik slik alleen D3 en magnesium, die laatste had binnen 3 dagen zóveel effect dat ik niet denk dit met voeding te kunnen doen.
Nou super toch! Welke magnesium slik je? Als ik het vragen mag? Zelf probeer ik ook de mineralen (en ook magnesium) met voeding te doen. Ik vul het wel aan met magnesium-olie. Dat is niet echt olie, eerder water met magnesium opgelost. Onderzoek heeft aangetoond dat we magnesium via de huid heel makkelijk opnemen. Vaak voel ik binnen 15 minuten al dat lekkere ontspannende effect. Alleen jeukt het snel, dus na 15 min. gelijk even douchen :lol:

Hier mijn magnesium via voeding verhaal, mocht je het gemist hebben:

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-9186.html

Voor mij doet dit wonderen. Misschien ook omdat er meer dan alleen magnesium binnenkomt. Heb met een ontstoken maag gelopen vorig jaar, dus dan neem je al minder makkelijk mineralen op. D3 neem ik net als jou ook als supplement (Foodstate D3, van Megafood) omdat ik dat gewoonweg niet genoeg binnenkrijg met eten.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Vitamine A (vriend van de slijmvliezen)

Bericht door asje »

Super magnesium complex van Bio-vitaal.

Ja, gezien. Ik weet niet of ik deze hoeveelheid (van het supplement) met voeding binnen zou kunnen krijgen, ik eet ook al dagelijks vaste dingen voor weer andere zaken.

Douchen is werk, olie en dan 'ff' douchen is niet handig voor mij.
Life smells...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Afbeelding

Hoi Zeeman,

Ik ben het met je eens dat mineralen en antioxidanten (puur natuur!) uit voeding beter worden opgenomen. Zo probeer ik -heel geleidelijk- mijn voedingspatroon zodanig aan te passen dat ik mijn supplementen terug kan brengen.
Een mooi overzicht:
Health Benefits of Vitamin A

Increased Protection from Bacterial and Viral Infections - Vitamin A is essential for healthy surface linings of the eyes, mucous membranes, respiratory, urinary, and intestinal tracts.
Proper Immune Functioning - Vitamin A is essential to regulate the immune system, and plays a key role in making white blood cells which fight off infections in the body.
Cancer Protection (*Food Sources Only) - Studies suggest beta-carotene and vitamin A lower risk of many types of cancer. This effect could mainly be from a diet high in vegetables and not from supplements.
Vitamin A supplements have been shown to increase risk of cancer.

‘Top 10 Foods Highest in Vitamin A’ Lees hier Bron: HealthAliciousNess
Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Dankje

Bericht door zeeman »

Dankje Bella, zal het eens goed bekijken. Ik ben dus niet de enige die wat wil minderen met pillen en meer uit voeding wil halen. Binnenkort komt er nog een topic van me over vitamine B1. Ik zal je alvast verklappen dat het een enorme energie-booster is. En dat je met pure cranberrysap (100 ml.) direct je hele dagdosis binnen hebt. Ik krijg er zoveel power van dat ik het na 15:00 uur niet meer neem omdat ik er anders wakker van lig :shock:
En dat vind ik dus zo leuk hè... Handigheidjes weten om je een stuk beter te voelen. en die dan uitwisselen met elkaar.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Dankje

Bericht door asje »

Zoete aardappel nog meer bèta-caroteen dan wortel dus!
Life smells...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

asje schreef:Zoete aardappel nog meer bèta-caroteen dan wortel dus!
Hoi Asje,

Tja, als ze mij hadden gevraagd wat de meeste vitamine A (bèta-caroteen) bevat: de zoete aardappel of de wortel, was ik eerder toch voor de wortel gegaan....
Dat wist ik ook niet! :shock:

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

zeeman schreef:Ik ben dus niet de enige die wat wil minderen met pillen en meer uit voeding wil halen.
Hoi Zeeman,

Van huis uit ben ik iemand met een gezonde afkeer van pillen; de vele supplementen die ik momenteel neem (sinds een jaar) zijn voor mij een noodoplossing: om tijd te winnen om me te verdiepen in voeding en om mijn voedingspatroon aan te passen.

Ik heb wel een iets minder rekenkundige benadering....
maar dat is dan wel weer een mooie kans om elkaar aan te vullen. :D :wink:

Ik zie je nog!

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

bellatordelux schreef:Ik heb wel een iets minder rekenkundige benadering....
Ahoi Zeeman,

Je hebt me al flink aan het denken gezet. Ik doe al jaren wat ik doe en voor mij is het logisch, maar zet dat maar eens om in een samenhangend geheel, wat voor een ander ook nog te begrijpen is. Mijn benadering is het gevolg van meerdere eigen conclusies op basis van mijn eigen ervaringen en kennis, die ik nog steeds aan het uitbreiden ben. Om niet teveel off topic te gaan: Lees hier verder

Jouw benadering triggert me wel om de dingen eens op een rijtje te zetten en onder woorden te brengen. Een andere insteek die me weer met nieuwe ogen naar vitamines laat kijken...

Daar word ik in ieder geval niet dommer van! :wink:
Ik ben erg benieuwd naar je topic over vitamine B1 en gek op cranberry sap! :lol:

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Klinkt goed die vitamine A!
nou is varkensvlees bij PDS niet echt aan te raden, omdat het lastig te verteren is.
Maar zal zeker eens proberen worteltjes in de blender te gooien ;)

Bedankt!
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

feuer schreef:nou is varkensvlees bij PDS niet echt aan te raden, omdat het lastig te verteren is.
Hoi Feuer,

Ik was 'gezond' Afbeelding
en het was eten wat de pot schaft..
PDS, daar had men toen zelfs nog nooit van gehoord...

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
juliane
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 feb 2012, 11:58

Bericht door juliane »

Ik wil toch wel even opmerken dat het niet goed is om grote hoeveelheden van een vitamine "los" te gaan slikken. Alles moet met elkaar in balans zijn. Vitamine A moet bv in balans zijn met de hoeveelheid vitamine D die je neemt. Ook vitamine B kun je beter in een complex nemen.

Maar ik heb ook een tijdje losse vitamine A geslikt omdat ik last heb van steeds terugkerende herpes infecties. Ik heb wel het idee dat het wat doet.
Wel wil ik ook opmerken dat veel mensen (vooral mensen met ME) de beta caroteen (dat bv in wortels zit) niet of minder goed kunnen omzetten in vitamine A. Vooral mensen die schildklier problemen hebben. Extra wortels eten voor vitamine A is dus niet altijd goed.
Plaats reactie