met twee weken vakantie voel ik me zooo veel beter

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
liene
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:20

met twee weken vakantie voel ik me zooo veel beter

Bericht door liene »

Ik lees op deze site tot nu toe nog niets over vakantie.

Over 4 weken ga ik weer, zoals elk jaar 2 weken naar Turkye met mijn man, schoonzus en zwager voor een all inclusive vakantie. Ik kijk er zo naar uit, want in die twee weken heb ik maar zo weinig klachten. sinds vorig jaar gaan mijn andere schoonzus en zwager ook mee, en die begrijpen er niets van dat ik in die vakantie zo gezellig ben, terwijl ik door het jaar heen met verjaardagen bijv. maar een uurtje blijf, omdat het anders te veel is. Herkennen jullie dit? dat je op vakantie zo ontspannen bent en gewoon niets hoeft, waardoor je je veel beter voelt en vrolijker kan zijn?
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

Hallo Liene,

Herkenbaar - tenminste, als ik naar een land ga met een klimaat dat voor mij goed is. Dat houdt in stabiel, warm en droog, maar ook weer niet al te extreem warm.
Een vriendin-met-ME van mij heeft dit nog veel sterker: thuis kan ze weinig maar in een land als Egypte of zo leeft ze enorm op.

Er zou een ME-kliniek ik een land met zo'n gunstig klimaat moeten zijn voor ons… droomwens…

Veel plezier alvast voor over 4 weken,
Willemijn
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Niet heel herkenbaar in de zin van:

Voor de één is warmte hier goed de ander wordt juist zieker en benauwder.

Ook vakantie hebben zet niet veel zoden aan de dijk ivm bv de energiewinning :(
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Vraag me af wat ME-sceptici van zo'n berichtje denken. Geef ze vakantie en er is niets aan de Hand ofzo. In Turkije mij ook wel eens toevallig heel goed gevoeld een week. Al inclusive resort en niets moeten doen. In Frankrijk daarentegen weleens de drie slechtste weken van mijn ME-leven gehad zo ongeveer.
Misschien is het Turkije.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Bericht door elssp »

Ik heb al verklaringen gehoord dat het met drukverschillen te maken zou hebben of met toxische stoffen waar je thuis aan bloot staat maar niet op reis vb schimmels.
Gebruikersavatar
nini.2008
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2011, 16:46
Locatie: Amsterdam

Bericht door nini.2008 »

Hoi, ik heb dit ook heel erg, heb er een tijdje terug een topic over geopend: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-9056.html

Ik knap ook heel erg op in een ander klimaat. Ik ben nu heel veel in het buitenland en voel me beter dan ik me de afgelopen jaren heb gevoeld, het voelt voor mij echt als een klein wonder :)

Ik heb er zelf veel over gelezen en heb het ook voorgelegd aan De Meirleir
Volgens hem komt het door de luchtdruk, luchtvochtigheid, de hoeveelheid jodium in de lucht en dat de lucht zoveel schoner is dan hier in west Europa.
Ook is als je Lyme hebt, de bacterie volgens hem niet actief in je lichaam bij een temperatuur tussen de 25 en 32 graden. En door de zon kunnen je spieren meer ontspannen, en daardoor kan er ook meer zuurstof naar je spieren en kunnen afvalstoffen beter afgevoerd worden.

Ik denk zelf dat dat wel klopt allemaal, vooral ook de schonere lucht en idd toxische stoffen zoals schimmels, fijnstof of straling. En ook luchtdruk en veel schommelingen kunnen veel invloed hebben als je je last hebt van POTS.

Maar ik vind het echt een bijzonder fenomeen! En leuk dat er meer mensen zijn die merken dat ze opkanppen!
Voor mij is het echt een wonder dat ik zo opknap nu ik veel in het buitenland ben, ik vind het heel bijzonder en interessant waardoor dat dan komt. En ik zit er ook al langer over te denken of het mogelijk zou zijn om ooit een soort ME kliniek ofzo beginnen op een gunstige locatie, zodat er meer mensen zijn die hiervan kunnen profiteren :)
Gebruikersavatar
liene
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:20

Bericht door liene »

goed idee, die ME kliniek in Turkye, en dan richten we er gelijk een stichting bij op die het voor ons bekostigd :wink:
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

plassterk schreef:Vraag me af wat ME-sceptici van zo'n berichtje denken. Geef ze vakantie en er is niets aan de Hand ofzo.
Voor mij geldt dat niet want ik werkt niet meer. Ik ga altijd mee met gezonde mensen op vakantie, die op een of andere manier zelden door hebben hoe veel ik echt moet rusten, en mij onbedoeld overhalen teveel te doen. Dus vakantie is voor mij qua inspanning veel belastende dan rustig alleen thuis zitten/liggen.
Idem voor mijn ME-vriendin, die thuis rustig alleen zit en op reis meestal met groepen mee gaat.

Positieve effecten zijn volgens mij louter en alleen aan klimaat te danken. Ook als ik alleen al naar de Waddeneilanden ga (waar de lucht het schoonst van Nederland is) merk ik verschil met het vervuilde Amsterdam.


Nini, interessant dat DML dat heeft gezegd, en dat jij en anderen het verschil ook zo merken.
Heb jij zelf ook erge last van weer-omslagen, bijv, van zonnig & hoge luchtdruk naar regen & wind & lage luchtruk?
Was een hele tijd geleden ook al een topic over.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Milaan is de meest vervuilde stad van de EU, toen ik daar twee keer was (toen dat nog ging) was ik véél slechter. Ondanks het gunstige klimaat idd. Maar daar aan de kust veel beter dan hier.
Life smells...
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik voel me ook beter bij 24 graden plus......Ik geloof ook dat een warm ander klimaat zeker meespeelt.

Ik heb sinds ik ziek ben al een aantal vakanties meegemaakt waar ik naderhand bij thuiskomst de klap weer kreeg dus alsnog moest herstellen.

Ook kon ik zelfs op 1 vakantie elke dag een stukje fietsen maar daar komt bij dat ik geen huishouden waaronder niet koken en andere dagelijkse beslommeringen had. Dat kon ik dus weer gebruiken om te gaan fietsen. ( daar kwam ik naderhand dan achter )))
Voor de rest is het vakantie en doe je gewoon al veel minder dus dat zal zeker een rol meespelen bij sommige mensen en het beter voelen op vakantie.

Mijn vraag is dan ook aan topic schrijfster ? Klopt het dat je veel minder fysieke arbeid verricht op vakantie dan thuis ? Ik weet namelijk niet of je het huishouden zelf doet.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik wilde hier een reactie plaatsen, heb ik het in een ander topic gezet, lekker suf.
Zie:
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... 247#214247

Groetjes, Ariadne.
Gebruikersavatar
nini.2008
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2011, 16:46
Locatie: Amsterdam

Bericht door nini.2008 »

@willemijnd Ik heb merk hier niet zo veel van wisselingen in het weer, voel me eigenlijk gewoon altijd slecht haha

En ik heb op vakantie denk ik wel meer momenten waarop ik echt niets doe en uit kan rusten, als ik overdag in de zon lig dan doe ik een paar uur ook echt niets. Maar na een paar dagen kan ik dan ook weer meer activiteiten gaan doen (stukjes wandelen enzo) en dan ben ik echt een heel stuk actiever dan ik thuis ben, en dat kan dan gewoon en dan kan ik daar ook veeeel sneller van herstellen.

Ik vind die UVB theorie die ariadne in het andere topic heeft gepost ook erg interessant! Dat herken ik ook. Ik ben nu veel in Marokko en hoewel ik me daar sowieso een heel stuk beter voel merk ik echt verschil wanneer ik in de volle zon lig of wanneer het bewolkt is.
Het voelt meestal alsof de zon echt een soort natuurlijke pijnstiller is ofzo. Zodra ik de volle zon voel heb ik meteen een stuk minder pijn in mn lijf :)

Maar de luchtvervuiling speelt ook zeker mee denk ik, ik ben hier altijd heel benauwd en heb altijd veel pijn op mijn borst en bij mn longen en dat is daar na een paar dagen ook weg
Gebruikersavatar
liene
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:20

Bericht door liene »

Ik doe inderdaad bijna niets op vakantie, ik heb het geluk dat wij altijd met mijn schoonzus en zwager gaan, die ook onze beste vrienden zijn, dus mij goed kennen en zij houden ook van nietsdoen. We gaan dus naar zo'n all inclusive resort in Turkije en daar hoef je dus ook echt niets te doen. 8) Lekker in de zon zitten, af en toe proberen een baantje te zwemmen, en dan heb je het ook gehad. Ik merk ook dat daar gelijk de druk van me afvalt. Geen onverwachte visite terwijl je moe bent, geen huishouden (dit doe ik inderdaad voor een deel zelf en de rest neemt mijn man over). Niet al van te voren na hoeven denken: hoe ga ik dit of dat nu weer doen. Wij gingen vroeger inderdaad ook wel eens een weekend met vrienden weg, maar daar zijn we mee gestopt. ze begrijpen gewoon niet dat je echt zo weinig kunt en willen toch steeds van alles, waardoor jij je schuldig voelt als je het niet kunt. Een tip: als zo'n vakantie te duur voor je is: wij kaarten al 30 jaar met mijn schoonzus en zwager op zondagavond, en die kaartpot leggen we bij het vakantiegeld, een leuke manier van sparen, en omdat we elkaar zo goed kennen, hoef ik niet steeds te praten, maar kan gewoon mezelf zijn.
Plaats reactie