studie tips

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrice
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:58

studie tips

Bericht door Patrice »

Wie heeft er tips voor mij?

Ik weet sinds een paar weken dat ik cvs heb. Eigenlijk weet ik er dus nog niet zoveel van af. Wat kan ik wel en wat kan ik niet..

Al die tijd heb ik met de gedachte geleefd burnout te zijn en daardoor verliep mijn studie minder moeizaam dan nu. Het lijkt wel of ik vermoeider ben dan ooit!!
Mijn probleem is dat ik 23 mei, half juni en 21 juni examen moet doen. Een schooldag houd ik momenteel niet vol dus ik wil proberen om de laatste weken thuis te studeren en alleen voor de examen data naar school te gaan. Wat zijn jullie tips voor mij om ondanks de weinige energie optimaal te kunnen studeren? Het zou namelijk zonde zijn om nu op te geven!!

Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Liefs Patricia
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

studie tips

Bericht door Gabutje »

Tips:

Uit eigen ervaring weet ik (dat kan voor een ander weer anders zijn) dat:
- wel op vaste tijden opstaan, rusten en naar bed gaan belangrijk zijn.

- maak een inventarisatie over welke vakken je aandacht moet verdelen, wanneer wat af moet zijn en hoeveel tijd je zelf denkt ermee bezig te zijn.

- maak een planning, maar met korte haalbare termijndoelstellingen (voor de één is dat een heel hoofdstuk, voor een ander maar paar pagina's)

- zorg dat je een aanspreekpunt op school hebt aan wie jij je vragen kunt stellen en je hierin een beetje kan begeleiden.

- ikzelf werk via de computer omdat ik sneller kan typen (blind en met 10 vingers), plus het is gemakkelijker om de dingen weer aan te passen /corrigeren. Daarnaast kun je meerdere schermen open hebben zonder je bureau helemaal onder de boeken en schriften te hebben.

- zorg dat je werkplek lekker ruim is, zonder rommel zodat je helemaal op je studie kan richten.

- zorg dat je eigen resultaten in één oogopslag kan zien of wegstrepen, geeft een voldaan gevoel dat je toch wat gedaan hebt en houdt je ook gemotiveerder.

- focus niet alleen op je studie, maar zorg tussentijds ook even voor afleiding, anders raak je gauw gedemotiveerd.

- misschien kan een vriendin uit je klas langskomen om de lessen met je te bespreken (+ aantekeningen).

- zorg ervoor dat je jezelf niet isoleert van anderen, een uurtje school kan misschien wel een verademing zijn (contact met mensen).

- vraag of er een verlening van examentijd mogelijk is op basis van je ziekte (je arts zal wel een verklaring moeten geven). Misschien heb je het niet nodig, maar beter te veel dan er om verlegen te zitten.

- kijk naar wat je examenrooster is, misschien kun je daar tussen rustmomenten inlassen.

Dit zijn er zo een aantal wat ik me kan bedenken.
Verder nog vragen, stuur me een pd en ik reageer.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

studie tips

Bericht door Marloes »

De tips van gabutje zijn heel goed!

Ik weet niet wat voor school je doet?
Als je middelbare school doet, dan tellen je cijfers tot nu toe ook één keer mee, en je examen één keer (meestal, vraag na hoe het precies zit natuurlijk).
Sta je bv voor je examen gemiddeld een 8 voor een vak, dan hoef je daar maar een 3 voor je examen voor te halen om toch een 6 te hebben uiteindelijk. En op dat moment: schrappen die handel. Hele vak niet leren. Of de helft van het vak leren zodat je een drie in ieder geval makkelijk kunt halen.
Zo heb ik de helft van mijn vakken geschrapt en me op de rest geconcentreerd..
Keep on rockin'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Kleien aanvulling op de zeer goede voorgaande tips:

Misschien dat je in overleg met school de helft van de vakken kunt doen en de andere helft later, net zoals op een volwassen-educatieschool. Vaak is het dan wel verstandig om een medische verklaring te overleggen, anders "geloven" ze het niet.
Gebruikersavatar
Patrice
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:58

Bericht door Patrice »

Bedankt voor de goede tips!

Ik kan hier zeker wel wat mee!

Mijn examens zijn al betaald en ik wil er niet onderuit.
Ik doe trouwens de opleiding tot interieurdesigner!
De tip om extra examentijd aan te vragen vind ik wel heel goed, ik ga er morgen gelijk achteraan.

Hoeveel uur studeren jullie op een dag? Ik merk soms dat ik na een half uur al ontzettend moe ben.

Groetjes Patries
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik studeer alleen op 'goede' dagen: de dagen dat ik aanvoel dat het hooguit een uurtje gaat lukken begin ik meestal niet eens. De stof die ik dan leer ben ik de volgende dag toch weer vergeten..
Dus meestal studeer ik zo'n vier uur per dag, en dus lang niet elke dag.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik heb inmiddels een aantal opleidingen/cursussen gedaan, en het varieert.
De ene keer zit ik er een hele dag voor en de andere dag minder.
Ik heb wel afgeleerd om alle goede dagen voor de studie te gebruiken.
Je moet op die dagen ook wat leuks/ontspannends kunnen doen.

Maar ook ik heb soms na een half uur het wel gezien, meestal ga ik na het studeren even bijslapen.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Patrice
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:58

Bericht door Patrice »

Bedankt voor jullie tips!!!! :D :D :D :D
Afgelopen vrijdag heb ik examen gedaan en ik ben nu in afwachting van de uitslag. Ik heb wel het hele weekend koorts gehad en ik had overal pijn. :? Is dit herkenbaar voor jullie?
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Patrice schreef:Bedankt voor jullie tips!!!! :D :D :D :D
Afgelopen vrijdag heb ik examen gedaan en ik ben nu in afwachting van de uitslag. Ik heb wel het hele weekend koorts gehad en ik had overal pijn. :? Is dit herkenbaar voor jullie?

Oeh spannend hoor, ben benieuwd ! Hopelijk heb je het gehaald! Laat je het weten?
Plaats reactie